Zdi smuteční síně jako plátno. Ve Volyni

Křest na hřbitově? Proč ne, když se ze smuteční síně volyňské Malsičky zrodila Galerie Na shledanou.

Jak je umění pomíjivé, dokazuje princip výstav ve volyňské hřbitovní galerii Malsička. Umělci malují přímo na stěny, a když se po několika měsících čas jejich výstavy naplní, řemeslníci jejich dílo zabílí. Pak přijde další výtvarník, který tam stvoří něco svého.

„Kromě těchto pravidel máme ještě jeden požadavek vycházející z toho, že jsme jedinou galerií se smutečním kontextem v republice. Téma smrti a umírání je totiž silné a inspirativní, proto vybírám takové výtvarníky, kteří jsou schopni ho zajímavě ztvárnit,“ shrnul kurátor Galerie Na shledanou Jan Freiberg.

Nedávno vydané Hřbitovní noviny líčí jak dosavadní výstavy, tak i vývoj této galerie, která vznikla před dvěma lety z nevyužívané smuteční síně. Volyňští ji postavili v osmdesátých letech v Akci Zet, ale nikdy ji nezkolaudovali, takže zůstala prázdná.

Hřbitovní noviny

„Její architektura je úžasná a přímo si říká o umělecké využití,“ konstatoval Jan Mahr, který vyučuje na českokrumlovské umělecké škole a při křtu Hřbitovních novin viděl dům poprvé na vlastní oči. V budově s velkými okny, skrz něž si lze výstavy dobře prohlédnout i v době, kdy není odemčená, je spousta světla a prostoru. Stojí tam pouze katafalk, který při křtu sloužil jako stůl s občerstvením. Bylo stylové: rakvičky se šlehačkou, černá káva a fernet.

Na čtyřiceti stranách novin najdou lidé kromě článků o historii a stavebním vývoji síně také rozhovor s titulkem Pohřby by měly být v hospodách a profily všech pěti výtvarníků, kteří se tu zatím do zdí zapsali. Na křest přijel i Ondřej Maleček, který zde byl v červnu roku 2010 prvním malířem. „Vůbec mi nevadí, že už je to dávno zamalované něčím jiným. Tuto výstavu považuji za jednu ze svých nejlepších a právě její vznik a zánik měl pro mě největší sílu,“ zavzpomínal Maleček.

Za dosud nejhezčí výstavu v této galerii označila Malečkovy kapradiny Ludmila Hejtmánková z Volyně. „Naopak se mi vůbec nelíbily barevné obrazy mrtvých těl. Ale je dobře, že se tu něco děje a že už není budova úplně prázdná,“ řekla starší paní, která přišla s kamarádkou jako obvykle zalít květiny na hrobě a netradiční slavnost vzbudila její zvědavost.

Fixy a pruty

Po Malečkovi se v Galerii Na shledanou vystřídali Josef Bolf, Lenka Vítková a Blanka Jakubčíková. Ještě do konce března tam lidé mohou vidět dílo Tomáše Vaňka, který si pohrál s myšlenkou Čára je čas, čas je čára. Upevnil fixy na dlouhé pruty a nachodil s nimi desítky kilometrů podél zdí tak, aby ve výšce vznikl nepřerušený prstenec. Za pět měsíců některé z původně černých čar zhnědly nebo zrůžověly a přibyly k nim další, které nakreslili návštěvníci galerie včetně dětí, takže postupně ožily celé stěny.

Zájemci si mohou půjčit klíče od galerie ve volyňském muzeu nebo v infocentru a zkusit si to také. „Kreslíme proti směru hodinových ručiček, takže nelze vyloučit, že to má i omlazující účinky,“ lákal hosty křtu Vaněk. Až se čas jeho „čar života“ v této galerii naplní, vystřídá ho grafička a malířka Marie Blabolilová, která má dlouholeté zkušenosti s restaurováním fresek.