Zlatá éra létání v Holici
Olomouckým letcům patří hned několik prvenství. Plachtařský odbor jako první v Československu v roce 1932 vyzkoušel a zavedl starty kluzáků ve vleku za jedoucím autem. Ve stejném roce zavedli piloti jako první také aerovleky, které umožňují dostat větroň do vzduchu s pomocí motorového vlečného letounu. Vzniká Hanácký aeroklub a v roce 1937 civilní letiště Olomouc-Holice. „Za 2. světové války ho obsadili Němci, z té doby existuje pouze jediná fotografie,“ vysvětluje letecký historik Ivo Hanák.
Líheň akrobatů
Po osvobození Holičtí činnost obnovili, do plachtařského výcviku se hned po válce zapojily stovky zájemců. Začátkem 50. let začínají vynikající úspěchy v letecké akrobacii pod vedením Miloslava Přikryla. „Byla to líheň akrobatů, létali tady nejlepší piloti světa, kteří reprezentovali republiku,“ vzpomíná Jiřina Stoklasová, za svobodna Lockerová, která se společně s Evou Krenčovou (jediné ženy) v roce 1960 zúčastnila neoficiálního mistrovství v letecké akrobacii v Anglii. Později obě s vynikajícími výsledky létaly i na dalších oficiálních mistrovstvích světa.
V té době se na letišti v Holici střídají plachtaři, piloti motorových letounů i výsadkáři. S rozvojem civilní letecké dopravy ale přichází konec. Přistávací dráha byla krátká, uvažovalo se o jejím prodloužení. Nakonec bylo v roce 1960 letiště zrušeno. „Je škoda, že se nepodařilo ho zachránit. Po úpravách mohlo fungovat do dneška,“ míní Hanák.
Hanácký aeroklub se poté stěhuje na vojenské letiště v Neředíně, po jeho obsazení Sověty v roce 1972 končí svou činnost a přesunuje se do Vyškova. O dvacet let později se létání v Neředíně obnovuje.
V poslední době se objevují zprávy o rušení neředínského letiště, radní však jeho existenci podpořili. Další rozvoj se ale očekávat nedá, protože zájemce o létání stahují větší letiště v Brně nebo Ostravě.