Zápisník Tomáše Stingla: Dálný východ při chuti

Čínský rychlovlak CRH

Čínský rychlovlak CRH Zdroj: ctk

Čínský rychlovlak CRH
Čínský rychlovlak CRH
3
Fotogalerie

Nejrychlejší vlakové spojení na světě chce obnovit Čína mezi Pekingem a Šanghají. Maximální rychlost vlaků tu bude zvýšena až na 350 kilometrů za hodinu. Tou už dříve jezdily, ale po nehodě u města Wen-čou v roce 2011, při níž zemřelo 40 lidí, stanovily úřady maximum na „pouhých“ 300 kilometrů. Že ve střední Evropě jezdí i ty nejmodernější vlaky poloviční rychlostí, to má jistě mnoho důvodů počínaje technikou.

Ovšem smysl to má stejně hlavně tam, kde vlak překonává velké vzdálenosti mezi stanicemi, což právě v Číně platí. Mezi zmíněnými Pekingem a Šanghají je to vzdušnou čarou 1070 kilometrů, železnice má délku 1250 kilometrů a supervlak ji urazí za 4,5 hodiny.

Čínské spotřebitele také evidentně začalo bavit utrácet jako o život a využívat k tomu internet. Tamější internetová skupina Alibaba zaměřená na on-line prodej překročila všechna očekávání, když od dubna do června utržila v přepočtu víc než 167 miliard korun a ve srovnání s předchozím čtvrtletím jí vzrostly on-line prodeje o 58 procent.

Další zpráva naznačující rostoucí kondici zemí Dálného východu přišla z Thajska. Včera tamější vláda oznámila, že růst HDP byl ve druhém čtvrtletí 3,7 procenta, což překonalo i optimistické prognózy analytiků.

Pomohl turistický ruch, zemědělství i export elektroniky. Jde o nejvyšší růst za poslední čtyři roky, kdy země zaostávala kvůli politickým nepokojům, vměšování armády do veřejných záležitostí a úmrtí krále Rámy IX.