Od prvního března změní Google podmínky svých služeb. Ne, nebojte se, nebudete platit měsíční paušál, ale Google reaguje na současné trendy a ostatně i celý internet, který se začíná konsolidovat v rámci několika internetových oblaků.
Google už není pouze vyhledávač
V průběhu let se zde vytvořilo několik velkých univerzálních cloudů. Je tu Microsoft, Apple, Facebook a právě Google. Všichni tito hráči nabízí pod jednou identitou široké spektrum služeb a nyní dochází k tomu, co bylo už dopředu z logiky věci poměrně očekávatelné.
Když jste používali účet Googlu, sice jste se s ním mohli přihlašovat k hromadě služeb, ty ovšem nebyly moc propojené. S iniciativou okolo Google+ ale hodlá firma vše integrovat do jednoho balíku, kde bez nadsázky vše souvisí se vším a v souvislosti s tím je třeba upravit i podmínky služby.
Google je samozřejmě Velký bratr
Proč je kvůli tomu takové haló? No protože je to Google, který na svých serverech drží bezprecedentní množství osobních dat o každém svém uživateli. Nicméně to neznamená, že po večerech Larry Page prochází váš Gmail a zná vás lépe než legendární architekt z Matrixu. Znají vás pouze servery, které se snaží odhalit kontext vašeho bytí na internetu a podle toho vám servírují optimalizovanou reklamu a vyhledávač řadí výsledky takovým způsobem, aby to odpovídalo charakteru vašeho vyhledávání. Personifikovaná kontextová reklama je sice v evropských podmínkách kontroverzní, nicméně je to podstata byznysu Googlu.
Nové podmínky tedy upravují jeden zapeklitý problém. Aby se toto vše mohlo dít, aby se v Googlu mohly zobrazovat personifikované výsledky třeba z Google+, musí ten abstraktní Velký bratr – jednoduše ten elektronický mozek Googlu, nikoliv konkrétní člověk v zasedačce Mountain View, znát váš kontext. A aby ho znal, musí propojit všechna vaše data ze všech dílčích služeb Googlu do jednoho organismu.
O tom to vlastně celé je. Od prvního března umožní nové podmínky Googlu pracovat uceleně s vašimi daty, servery tedy budou moci lépe odhalit vaše ego. Na podmínkách soukromí se ale nic nemění, neznamená to tedy, že bude v Mountain View velký červený knoflík, který na požádání vytiskne A4 s kompletním životopisem libovolného uživatele. Tato data podle Googlu ani nikdy neopustí servery firmy, natož pak z komerčních důvodů.
Nelíbí se ti to? Tak sbohem
Je to správně? Nové podmínky samozřejmě vzbudily rozruch na sociálních sítích, protože je Google jednoduše veliký a nahlíží se tak na něj už trošku jinak, což je v nejlepším pořádku. Velké firmy, které mají bezprecedentní moc (a Google ji rozhodně má), musíme neustále dokola kontrolovat a musíme být mnohem přísnější než v případech drobných a malých služeb. Možná to z pohledu svobodného trhu a přístupu k informacím není absolutně spravedlivé, ale tak to dnes prostě funguje.
Komunita varuje: „Don't be evil“ už neplatí? Proti novým podmínkám, ale především proti současným tendencím se bouří komunita na sociálních sítích a samozřejmě nepostrádá argumenty. Google se skutečně mění – ostatně tak, jak se mění celý web. Lidem se nelíbí hlavně skutečnost, že si o každém uživateli vytvoří Google ucelený obraz. Otázkou zůstává, jestli to při propojování a socializaci webu jde dělat i jinak.
Pokud s těmito podmínkami přesto nebudete kompatibilní a nesmíříte se s myšlenkou, že se doposud oddělená heterogenní data dílčích služeb spojí do jednoho logického homogenního balíku, máte podle Googlu vlastně jen jednu možnost – opustit jeho ekosystém.
Nová pravidla hry neumožňují výjimky, ono by totiž asi nebylo tak jednoduché držet dva různé systémy dat vedle sebe a Google tak zároveň reaguje na Facebook. Facebook integruje data do jednoho balíku odjakživa, a pokud nechce Google zůstat jen vyhledávačem s několika oddělenými službami, musí nejspíš pro vývoj nových služeb podstoupit to samé.
Pokud se vám to přesto všechno nelíbí, nebojte se. Myslím, že nejsme daleko od chvíle, kdy si Google a nejspíš i Facebook projdou stejným kolečkem, kterým si v posledních dvaceti letech prošel i hegemon Microsoft. Propojený vyhledávač Googlu už totiž skutečně není jen jedna z mnoha služeb, ale skutečně nástroj s prvky veřejné služby. A Google a Facebook jsou koneckonců monopolní hráči.