Jan Sedlák: Až odezní spekulace, rozhodnou kvality

A jde se do práce. Nejdřív ale zkontrolovat facebook...

A jde se do práce. Nejdřív ale zkontrolovat facebook... Zdroj: profimedia.cz

Facebook upsal část svých akcií na burze. Jestli úspěšně, nebo neúspěšně, o tom se různí analytici a investoři přou. Faktem je, že ačkoli největší sociální síť světa obhájila vstupní hodnotu svých cenných papírů, konečnou páteční hodnotu 38 dolarů za kus museli ještě v průběhu dne zachraňovat sami upisovatelé. Pozdní obchodování navíc ukazuje, že akcie Facebooku v pondělí vyrazí do druhého dne na burze v mírném minusu.

Na příkré soudy je brzy. Například doba hájení Amazonu, jehož tržní kapitalizaci Facebook při svém IPO překonal, trvala na burze přes čtvrt roku. Kolem firmy Marka Zuckerbegra se vyrojilo mnoho spekulativních investorů, což se v dalším průběhu obchodování ještě může všelijak projevit. V delším horizontu však bude záležet hlavně na Facebooku samotném.

Největší výzva pro firmu se nemění. Musí vyřešit, jak naloží s půlmiliardou uživatelů, kteří k její sociální síti přistupují přes mobilní zařízení. Facebook se na chytrých telefonech a tabletech zatím spíš hledá. Zuckerberg se ale snaží. Kromě slavné akvizice Instagramu koupil i další tři menší firmy, které to s mobilními technologiemi umějí: Glancee, Lightbox a Tagtile. Nezískal tím jen dobré technologie, ale hlavně týmy plné mladých nadšených talentů. A právě lidé budou v dalších letech motorem inovací a dalšího růstu firmy.

Vstupem na burzu začalo pro společnost z kalifornského Menlo Parku nové období. V tom dosavadním se toho Facebooku povedlo hodně. Službu používá osmina světové populace. Zaměstnává přes tři tisíce lidí. Zásadně změnil způsob komunikace a sdílení informací. Z tisíců svých zaměstnanců a investorů udělal boháče. Technologicky dopomohl ke svržení několika diktátorských režimů.

Zuckerbergovo dítko nahlas promluvilo i do ekonomiky. Facebook inspiroval novou generaci podnikatelů a lidí kolem startupů, mnoha dalším firmám pomohl vyrůst. Například Zynga se díky Facebooku vypracovala až na burzu. I v Česku lze najít firmy, které z Facebooku dokážou těžit – například SocialBakers Jana Řežába nebo nově nastupující Brand Embassy Víta Horkého. Facebook kromě více než tří tisíc pracovních míst nepřímo vytvořil spousty dalších pracovních příležitostí – existence Facebooku živí nejrůznější konzultanty, tvůrce a správce obsahu, marketingové a PR odborníky nebo třeba tvůrce aplikací. Firma založila naprosto nový způsob marketingové komunikace. A zisk? V loňském roce miliarda dolarů při čtyřnásobných příjmech.

To vše za osm let, před nimiž Zuckerberg začal s kódováním. Jeho ambicí do dalších let je, aby Facebook prorostl celým webem. Záplava „lajkovacích“ tlačítek na nejrůznějších serverech ukazuje, že k tomu má nakročeno velice solidně.