Jan Šindelář: Kouzla na kolejích

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Tomas Novak

Stát postupně zvyšuje poplatky za použití kolejí pro osobní vlaky, čímž nepřímo odírá kraje. Je to systém od základu zvrhlý, neboť peníze se přelijí z jedné veřejné kapsy do jiné. Státní železniční správa má samozřejmě své logické argumenty. Vybrané poplatky za použití kolejí zdaleka nepokrývají její náklady. Systém ale dosáhl obludné úřední dokonalosti.

Správa železnic, která je státní organizací, chce více peněz od státní akciové společnosti České dráhy, které natáhnou ruku ke krajským rozpočtům, a ty se s velkou pravděpodobností obrátí se žádostí o vyšší příspěvek na stát. Varianta, že by stát pokryl náklady na provozování železniční sítě rovnou, by zřejmě byla na dnešní složitou dobu moc jednoduchá.

Věc má i druhou temnou stránku. Poplatky za koleje obecně znevýhodňují vlaky oproti autobusům. Až někdo bude lámat nad vlaky hůl s argumentem, že jsou pro veřejné rozpočty drahé, je třeba zdůraznit, že vlak platí za každý ujetý kilometr mýtné. Autobusy jezdí po silnicích zdarma.

I silnici je přitom třeba udržovat a platit například provoz semaforů či veřejné osvětlení. Nesmyslné je rovněž stavět proti sobě osobní a nákladní železniční dopravu. Jedné se podraží, aby se druhé mohla dát sleva.

Nižší poplatky by měly dostat všichni. Kdo stál včera dopoledne v koloně před Prahou, aby následně zjistil, že za ucpávku mohou desítky kamionů u vjezdu do města, musí uznat, že více zboží na kolejích by neškodilo. Ostatně to uznávají téměř všichni politici. Nikdy pro to ale nic neudělali.