Jan Šindelář: Německo a pytlíky

Německo, euro

Německo, euro Zdroj: profimedia.cz

V posledních letech jsme si zvykli na nářky představitelů českého železničního průmyslu, který je údajně v západoevropských zemích diskriminován. „Dělají nám obstrukce, dávají jednoznačně přednost domácím výrobcům, české výrobky tam nemají šanci, i když jsou mnohdy lepší a levnější, a čeští politici nijak nepomáhají,“ daly by se shrnout základní výtky. Klín do tohoto jednotného marketingového šiku teď vrazila plzeňská Škoda, rovněž často hudrující.

Poprvé uspěla na německém trhu, tamnímu dopravci ze skupiny Deutsche Bahn dodá vlaky za 2,6 miliardy korun. Úspěch není zadarmo. Bude třeba postavit zcela nové vlaky na u nás nevídanou rychlost 200 kilometrů v hodině a k nim připojit nové lokomotivy.

V Plzni už asi pochopili, že drncající regionova není pro německý trh to pravé. A teď se ukazuje, že ti zlí Němci nejsou zase až tak zlí. Zvláště je-li pravdivá šuškanda, že v tendru dali přednost Škodě před domácím Siemensem a jeho rychlejšími railjety.

Když se nedávno šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák po právu chlubil úspěšnou privatizací ČSA, zaskočil ho jediný dotaz: Co teď bude dělat Ivan Fuksa?

Ten byl dle oficiální verze najat právě na privatizaci. Jenže ta šla nečekaně jako na drátkách, a než se stačil Fuksa rozkoukat, byl balík akcií prodán.

Dvořák už nového kolegu ani nevzal na zmíněné novinářské chlubení. Teď je situace jasnější. Fuksa bude možná lepit pytlíky a aeroholding je bude dávat do letadel Českých aerolinií. Třeba tak bude exposlanec pro firmu užitečnější.