Jan Šindelář: Pošta jde příkladem

Česká pošta, ilustrační foto

Česká pošta, ilustrační foto Zdroj: Euro - Martin Pinkas

Zde měla původně zaznít sžíravá kritika vedení České pošty, které nutí doručovatele dělat všechno jiné jen ne doručovat psaní. Z příslušníků kdysi vážené profese, jejíž nástrahy tak poutavě popsal Karel Čapek ve své pohádce, se stali prosebníci a mizerně placení agenti s teplou vodou.

Stydící se pošťák, který prosí o podpis nikoli k rekomandu, ale pod smlouvu s nepotřebným životním pojištěním, nabízí velice skličující pohled. Doručovatel má na zádech cisternu, aby vám mohl nabídnout k snídani „cofee to go“, k tomu cigárko, za kolem táhne káru plnou plyšových zvířatek a na břiše batoh s bagetami.

V pošťácké brašně pak šanony plné výhodných smluv. A hned se nabízí, že vám za mírný poplatek umyje záchod. Běda mu, přiveze-li plyšáky a bagety odpoledne zpátky na poštu. Raději si vezme spotřebitelský úvěr, koupí plyšáky sám a spadne do dluhové spirály.

Jenže kritika by to byla vůči osvícenému vedení pošty nespravedlivá. Heslem doby jsou inovace a kreativita bez ohledu na člověka.

A stejně jako pošta pozvedla bič na zlenivělé doručovatele, měly by podobnou kreativitu projevit i managementy ostatních státních firem a institucí. Plyšáky a unikátní elektrické bačkory by měli prodávat průvodčí ve vlacích, stejně jen cvakají lístky.

Vojáci by zase mohli, aby se neflákali v kasárnách, obcházet domácnosti s outdoorovým oblečením. A kdo se hodí více k prodeji pojištění proti živlům nežli hasič, který právě veze na lodičce rodinu zachráněnou ze zatopeného stavení?

Poštovní protest