Jan Šindelář: Příliš otazníků nad ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA Zdroj: Stepan Bruner, E15

Personální bouře v Českém Aeroholdingu opět zaostřila pozornost i na ztrátové České aerolinie. A otázek je bohužel více než odpovědí. Ta zásadní zní: Stálo to všechno za to?

Neprotekly všechny ty státní a polostátní miliardy nádržemi letadel s označením OK nadarmo? Vždyť český národní dopravce nejeví žádné známky oživení, naopak loni vykázal obří ztrátu přes 900 milionů korun. Kdo ji zaplatí, když budoucí zisky jsou v nedohlednu?

Nebylo před pěti lety od politiků krátkozraké, že jednoduše neprodali ČSA konkurenčnímu Travel Servisu? Stát by sice musel dorovnat vlastní jmění firmy zhruba třemi miliardami, vyšlo by ho to ale zřejmě levněji. Za pět let totiž nalil do ČSA přes pět miliard, které nijak nepomohly.

Nepostavili by tvrdí manažeři Travel Servisu dávno ČSA do latě, kdyby měli příležitost? A není pro ně už teď pozdě ujímat se otěží? Těžko říci. Politici musejí ale dnes, stejně jako před pěti lety, pracovat i s možností, že ČSA jednoduše zbankrotují. Je jasné, že si to nikdo už kvůli dlouhé tradici nepřeje. Ale že by to nebyla národní tragédie, ukazují mnohé evropské příklady.

Leo Express představil svou novou a jedinou strojvůdkyni. Informace budí velkou pozornost, podobnou té, kterou vzbudilo před čtyřmi lety představení první strojvůdkyně Českých drah. Celou věc ale nelze degradovat na marketing. Úsilí každého adepta strojvůdcovského povolání zaslouží obdiv. A od Leo Expressu je hezké, že si strojvůdce a strojvůdkyně vychovává a nepřetahuje je jiným.