Komentář Jana Šindeláře: Na Ťokovu éru se může vzpomínat jako na „staré zlaté časy“

Dan Ťok

Dan Ťok Zdroj: Michael Tomeš

Dan Ťok
Dan Ťok
3
Fotogalerie

Kdo v poslední době viděl zblízka ministra dopravy Dana Ťoka, rád uvěří, že končí kvůli únavě. Není divu. Vládnout rezortu dopravy patří k nejtěžším úlohám. Už proto, že dopravě rozumí každý. Každý řidič i cestující má ke kritice vždy nabito.

Ťok vládne rezortu přes čtyři roky, čímž ustavil nový porevoluční rekord. To je pro ministerstvo devíza sama o sobě. Před Ťokem se ministři střídali jako svatí na orloji, s ním přišla personální stabilita, což se týká především Ředitelství silnic a dálnic.

Být králem, dostal by asi přízvisko Dan I. Poklepávač. V mediálních archivech leží bezpočet fotek, na nichž ministr uprostřed pole znaleckým okem hodnotí kladívko předtím, než přistoupí k základnímu kameni dálnice. Nicméně aby se mohlo poklepávat, je třeba stavbu připravit. A tady je třeba Ťokovi připsat kladné body. Navýšil rozpočty na přípravu a začal plnit poloprázdný zásobník dopravních staveb.

I proto jsou dnes trochu nespravedlivé výčitky, že se neotevírají nové kilometry dálnic. Doba stříhání pásek přijde. Po Ťokovi. Dnes se stavějí dálnice jako dlouho ne. Buduje se na D3, D6, D35 či D11. Samostatnou kapitolou je modernizace D1, která by byla sebevražedná pro každého politika. Teprve Ťok ji rozjel ve velkém. Ano, nevyhnul se karambolům, které ale nezvládl spíše mediálně.

Další velké úkoly po sobě Ťok ovšem zanechává. Tím prvním je uvést do provozu nový mýtný systém. Samotný průběh tendru a podpis smlouvy s Kellnerovou firmou CzechToll se bude lépe hodnotit až po opadnutí PR balastu a ukončení trestních řízení. Smlouva je ale na světě, je třeba ji uvést v život a pokračovat ve vybírání mýta. To jsou, jak známo, peníze, které putují přímo do dopravních staveb.

Právě jejich financování může být v příštích letech problém. Stavbaři našli nové sebevědomí, ceny v tendrech rostou nad očekávání, zvedají se ceny práce i asfaltu, nedostává se kameniva. To s vysychajícími národními i evropskými zdroji může výstavbu notně zpomalit v době, kdy je dálniční síť hotová sotva z poloviny, nejsou dokončené železniční koridory a je třeba začít stavět vysokorychlostní tratě. A k nejhorším restům patří absence poloviny velkého pražského okruhu.

Nový ministr se bude o peníze přetahovat s kdekým a bude potřebovat silné politické krytí. To klidný Ťok ve vznětlivém premiérovi většinou neměl, vzpomeňme jen na tahanice kolem privatizace ČD Cargo. Přesto si dokázal vydobýt šanci, že se na jeho éru bude jednou vzpomínat jako na „staré zlaté časy“, kdy zdroje byly.

Autor je spolupracovník redakce