Náš člověk v Budapešti: Mlsná bilance

Maďarská vlajka

Maďarská vlajka Zdroj: Anna Vackova

Maďarská turistická agentura po měsíci zveřejnila bilanci takzvaného Mlsného čtvrtka, kdy restaurace lákaly zákazníky na poloviční ceny. Tato tradiční, v pořadí už sedmá celostátní akce byla mimořádně úspěšná. Tentokrát marketingového tahu využila více než tisícovka restaurací, necelou třetinu z nich tvořily budapešťské podniky.

V průměru restaurace tento den hostily 153 zákazníků, celkem tedy mlsalo téměř 160 tisíc lidí. Značná většina z nich už při příchodu do podniku o akci věděla a lidé si raději rezervovali stoly dopředu. Z každé stovky restaurací 70 informovalo o mnohem vyšším obratu než v průměrný únorový den. Zisky pohostinství byly také výrazně vyšší nebo alespoň příznivé i navzdory 50procentním slevám. Kvůli obsazených stolům musela více než polovina podniků hosty odmítat.

Dvě třetiny hostinských věří, že se jim po Mlsném čtvrtku může rozšířit okruh zákazníků. V porovnání s předchozími lety stoupá počet restauratérů i hostů zapojených do této „velké žranice“. Agentura už nyní registruje rostoucí zájem o účast v příštím roce. Dokonce vznikl nápad zapojit do ní i ubytovací kapacity – hotely, motely a podobně. Jen se pro tuto linii bude muset najít vhodný název, protože „Mlsný hotel“ by vyzněl spíš eroticky.

Jsou však i skeptici. József Meződi vlastní s manželkou příjemnou budapešťskou restauraci Remíza. Nemá s tímto svérázným reklamním dnem žádný problém, do akce se též zapojil, jen by chtěl, aby hosté mlsali celý rok. Trend je bohužel opačný. Na víkendy si nestěžuje – hlavně v létě na oběd nebo brzkou večeři přijde 150 až 170 hostů. Následující dny je to už slabé, jsou rádi, když k nim zabloudí tři desítky lidí. Turistické skupiny se objeví sporadicky, s větší pravidelností pár korejských obchodníků. Meződi uznává, že přejídání je hřích, pro hosty má ale jiný bonmot – bez dobrého jídla se dá žít, ale proč?