Ostravské impérium Daneše Zátorského letí k zemi

Daneš Zátorský

Daneš Zátorský Zdroj: ctk

Hospodářská krize a ztížený přístup k úvěrům se nepodepsal tak drasticky snad na žádném jiném podnikateli jako na šéfovi ostravského holdingu Geofin Daneši Zátorském. Chtěl banku, boeingy v Mošnově, stavět byty i masivně dotovat ostravský sport. Teď má jen spoustu insolvencí.

Před krizí Daneš Zátorský vytvořil raketově rostoucí propletenec stavebních firem, aerolinek či finančních služeb s největším leteckým opravárenským centrem ve střední Evropě jako klenotem ve svém impériu. S nástupem krize se přestalo létat, opravovat letadla i prodávat byty. Hlubokou ránu do zad mu koncem roku 2011 udělila Česká národní banka, která odebrala licenci jeho kampeličce Unibon, přes niž financoval své jiné aktivity. Od té doby Zátorský jen odvrací insolvence.

Mošnovské opravny Job Air Technic nakonec unikly zlobě zaměstnanců bez mzdy a pro tuto chvíli na ně není konkurzní návrh. To aerolinky Job Air – Central Connect Airlines tolik štěstí nemají a Švédové dál vymáhají peníze za nezaplacené dodávky.

Výhodná koupě od OKD

Zátorský začínal jako vyšetřovatel hospodářské kriminálky. V devadesátých letech se však vrhl do světa financí z docela jiné perspektivy. „V devadesátých letech minulého století jsem začínal podnikat v oboru, kterým byly akcie a burzovní obchody. Všichni začínali na stejné startovací čáře. Jako jeden z prvních jsem absolvoval makléřské kurzy, kde jsem se seznámil s našimi předními odborníky a analytiky,“ vzpomínal později Zátorský.

V obchodech s akciemi vydělal první velké peníze v rámci brokerské společnosti Garfield a za ty založil později holding Geofin. Tím se vyšvihl mezi ostravskou smetánku. V roce 2005 už dražil za desítky tisíc plavky vítězky ostravské soutěže krásy. Na této a podobných akcích se seznámil i s mnoha důležitými lidmi v politice, mimo jiné i s tehdejším náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Pavlem Drobilem, pozdějším ministrem. Jejich přátelství Zátorskému později vyneslo nálepku kmotra.

Zátorský se zpočátku uvedl několika majstrštyky. Ze zadlužené jesenické společnosti Slezský kámen udělal výdělečný podnik, který uspěl i na německém trhu. Opravdu velkým úspěchem byl odkup stavební firmy VOKD v roce 2006 od těžařů z OKD. Majitel dolů Zdeněk Bakala tehdy vysvětloval, že je nutné se zbavit této zdravé firmy v rámci „vyčleňování nestrategických aktiv“. Výdělečná firma VOKD tak nakonec byla prodána, ale třeba hornické byty si skupina nadále podržela. V neveřejném výběrovém řízení ze dvou desítek zájemců zvítězil právě Zátorský a Geofin. Jeho zájem byl logický. Podnikatel s obřími záměry se chystal do developerství a realit. Zároveň se mu stavební firma hodila pro budování leteckého impéria.

Do realit se vrhl ve velkém. Stavěl v Polsku i na Ostravsku. Například v roce 2007 u Ostravy ve Velké Polomi rozjel stavbu stovky bytů, která měla během dekády znásobit počet obyvatel na dvojnásobek. Krize však developerské plány Zátorského nejen utnula, ale nechala za sebou i opuštěné nekoupené byty.

Zátorský nikdy nelétal nízko

Ostravský podnikatel nikdy o žádném plánu nevyhlásil, že by byl nad síly jeho holdingu. S VODK chtěl za miliardu investovat do dolů v Kolumbii, ve Vietnamu zase těžit uhlí. Asi nejodvážnější plány ale Zátorský realizoval na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově. Tam nabízel nejprve vyhlídkové lety či aerotaxi. Pak zavedl linku mezi Ostravou a Vídní.
A následně se s dcerou Geofinu CCG rozmáchl do mnohem větších dimenzí. Job Air – Central Connect Airlines se měly stát důležitými aerolinkami nejen pro Ostravsko. To se také později uskutečnilo, byť někdy to byla bizarní podívaná. Například když firma v listopadu 2010 začala provozovat spoj mezi Brnem a Prahou, docela vylekala prvního pasažéra, který letěl trasu zcela sám. Ještě ten rok Zátorský do aerolinií přizval ruské investory, ale to ani soudě dle současného insolvenčního řízení nepomohlo.

Vedle držení strojů ve vzduchu se také rozhodl na nich vydělat i na zemi. Nejprve jeho firma jaksi bokem opravovala české stroje L410, pak přidala opravy saabů, až nakonec v roce 2006 oznámila výstavbu opravny obřích letounů u Mošnova za 1,05 miliardy korun. „Do Mošnova budou na pravidelné opravy a údržbu létat dopravní stroje až do velikosti Boeing 737 a 747. Bude zde možné provádět i složité opravy,“ uvedl tehdy smělý plán Zátorský.

Daneš ZátorskýDaneš Zátorský | kresba Bretislav Kovarik

Před krizí opravdu vše běželo, jak si Zátorský přál, a boeingy rolovaly do jeho stometrového hangáru. Pak se ale vše zvrtlo. Společnost Job Air Technic přestála několik insolvencí. Již v roce 2011 psal auditor ke zjištěným dluhům, že „uvedené skutečnosti vyvolávají pochybnosti o schopnosti účetní jednotky pokračovat v činnosti v dohledné budoucnosti“.

Zátorský však viní i stát, konkrétně ministerstvo průmyslu, které se zavázalo dotovat projekt až z 65 procent. To však nečinilo. „Stát, který se při zahájení projektu zavázal, že nám bude některé náklady proplácet, nedodržel slovo a žádné peníze nám neposlal,“ lamentoval v tisku.

Z posledních auditovaných výsledků za rok 2010 vyplývá, že případný krach opraven by nezabolel jen Zátorského, ale hodně i stát, a tedy daňové poplatníky. Kromě ministerstva průmyslu dotovalo firmu i ministerstvo práce a úvěry poskytovala Česká exportní banka.

Sen o druhé Fio bance nevyšel

Financování Zátorského aktivit se nedělo jen přes cizí finanční ústavy. Ve svém holdingu měl i čtvrtou největší kampeličku v zemi Unibon. Jak jinak, i zde si bývalý makléř Zátorský stanovil větší cíle než malé. Po České národní bance požadoval bankovní licenci. V roce 2010 se předseda představenstva Unibonu odvolával ve výroční zprávě na příklad Fio banky a věštil, že Unibon ji bude brzo následovat. Záložna expandovala do mnoha měst (i na Slovensko a do Polska), což znamenalo, že se také i v tučných letech kvůli svým investicím dostávala do ztráty.

Koncem roku 2011 bylo jasné, že ze snů o vlastní bance nic nebude. ČNB odebrala záložně licenci, protože držela v portfoliu skoro polovinu špatných úvěrů. Podle kritiků si Zátorský z kampeličky udělal financiéra svých riskantních projektů a spolu s krizí přestal úvěry splácet.

O Unibonu se však také mluvilo už předtím v souvislosti se státem, když bez výběrového řízení dostal zakázku od státního lesnického fondu na správu stamilionů pro zemědělce. Zátorský se přitom dobře znal s někdejším ministrem zemědělství Petrem Gandalovičem. Gandalovič ale nebyl nejvýše postaveným dobrým známým ostravského podnikatele. Mezi jeho kamarády patří i exministr životního prostředí Pavel Drobil. Právě tato známost Zátorskému vynesla nálepku kmotra. V kauze korupce na Státním fondu životního prostředí ústřední postava kauzy Libor Michálek dokonce tvrdil, že jeho jmenování schvaloval za Drobila právě Zátorský. Podnikateli nepomohlo ani odhalení, že u apartmánů na Bílém Kříži v chráněných Beskydech si prominenti načerno postavili garáže. Mezi osazenstvem je právě třeba Drobil, jeho poradce Martin Knetig a Zátorský.

Král insolvencí

Špatná pověst je však to poslední, co nyní Zátorský řeší. Na jaře 2012 to vypadá, že místo krále ostravského nebe je z podnikatele Zátorského král insolvencí. Opravárenskou divizi Job Air Technic sice nyní nikdo nežaluje, ale bez vstupu investora nebo obnovení podpory od státu může po třetí insolvenci brzo následovat nejspíš čtvrtá. Zato aerolinky ve firmě Job Air – Central Connect Airlines jsou v insolvenci a Zátorský se pokouší pro ně vyjednat restrukturalizaci. Tím přehled insolvencí nekončí. Zátorský je mimo jiné štědrým podporovatelem sportu, především ostravského boxu, ale i basketu či fotbalu. Minimálně v případě FC Vítkovice však jeho snaha zachránit tradiční klub skončila minulý rok právě insolvencí, která toto jaro skončila smutným výprodejem plakety za vítězství v lize v letech 1985 – 1986 v dražbě.
Zatím posledním případem, který musí Zátorský řešit, je insolvence na firmu Beskydy Invest z tohoto týdne, kde Zátorský figuruje jako předseda představenstva.

Daneš Zátorský

» narodil se 1. dubna 1968
» pracoval jako vyšetřovatel hospodářské kriminality, v devadesátých letech se stal makléřem a vydělal první velké peníze
» úspěchů dosáhl se svým holdingem Geofin, který se rozkročil od aerolinek přes development po finanční služby
» krize jeho firmy zle postihla, aerolinky přestaly létat na několika trasách a jsou v insolvenci, obrovské letecké opravny bojují o přežití, kampelička Unibon přišla o licenci
» podporuje ostravský sport, především box, ale i basket či fotbal, FC Vítkovice ale nezachránil před insolvencí
» v Beskydech má apartmán vedle svého kamaráda Pavla Drobila, právě vazba na exministra mu vynesla nálepku kmotra