Výstava Svět nevídaný dopřává nevidomým zážitek z fotografie

Možnosti dnešního tisku jsou takřka neomezené. Díky nejnovějším technologickým „vychytávkám“ si třeba i nevidomí mohou vychutnat zážitek z obrazu nebo fotografie. O jedinečném projektu Svět nevídaný jsme mluvili s Evou Kučmášovou ze společnosti Canon.
Představíte, prosím, Svět nevídaný?
Jde o výstavu, jejímž smyslem je dopřát lidem se zrakovým postižením dosud bezprecedentní zážitek z vizuálního umění, konkrétně z fotografie. Ta je neuvěřitelně mocným médiem, které dokáže posouvat představivost, a my chceme, aby byla přístupná opravdu všem. Výstavu původně připravili kolegové z Canonu ve Velké Británii pod názvem World Unseen a my v nyní v partnerství s Czech Photo uvádíme její českou verzi.
Jak konkrétně výstava vypadá?
Je to venkovní instalace 14 velkoformátových fotografií, na nichž jsou některé části vytištěné reliéfem, a tedy hmatově rozpoznatelné. Autory snímků jsou světově proslulí ambasadoři Canonu. Je mezi nimi třeba Jihoafričan Brent Stirton, jehož snímek posledního severního bílého nosorožce obklopeného ozbrojenými strážci je asi nejznámějším dílem na výstavě. Dále dvorní sportovní fotograf The Times Marc Aspland, německá módní fotografka Heidi Rondak nebo držitel Pulitzerovy ceny Muhammed Muheisen. Tematický zásah je široký, od přírody přes sport po místa zasažená válkou.
Jaké z fotografií se vám osobně líbí nejvíce?
Zaujal mě černobílý portrét od Iana Treherneho, jenž začal fotit, až když sám přišel o zrak, nebo detailní fotografie mořského korálu větevníku během rozmnožování v umělých podmínkách. Právě za tímto projektem pokoušejícím se zachránit organismy nezbytné pro udržení biodiverzity na naší planetě stojí Canon spolu s laboratoří Coral Spawning lab v Londýně.
Výstav pro nevidomé je mnoho. V čem je tato unikátní?
Canon vyvinul přelomovou technologii, která umožňuje vytvořit úplně novou úroveň reliéfu při tisku. Troufám si říct, že něco takového u nás ještě nebylo. Výjimečnost Světa nevídaného spočívá také v tom, že výstava je stoprocentně přístupná nevidomým, a to i bez průvodce.
Popište, prosím, nám laikům technologii, která tisk fotek s reliéfem umožňuje.
Fotografie jsou vytištěné na velkoformátovém stroji Canon Arizona s pomocí softwaru PRISMAelevateXL. Pro dosažení požadovaného efektu se na sebe tiskne několik velmi tenkých vrstev inkoustu, vždy vytvrzených UV světlem. Tam, kde chceme mít horní okraj reliéfu, překryjeme tento bod bílou barvou a následně plnobarevnou vrstvou. Výsledkem je hmatový obraz vysoké kvality, který vytváří kompletní dojem z fotografie i pro návštěvníky výstavy bez vady zraku.
A v čem je tedy ta „přelomovost“?
Například v tom, že dříve nebylo možné kombinovat reliéf s jemným strukturováním nebo s plnobarevným tiskem s takovou přesností, stejně jako nebylo možné tisknout reliéf na tak širokou paletu materiálů. Nyní se všechny tyto možnosti otevírají.
Spolupracovali jste na výstavě také s odborníky na péči o nevidomé?
Připravit uměleckou instalaci, která bude pro lidi s hendikepem opravdu přínosná a zajímavá, není jednoduché. Věděli jsme, že od samého začátku musíme vše konzultovat s někým, kdo má s těmito lidmi každodenní zkušenost a přesně ví, na co je třeba myslet. Proto jsme oslovili Nadační fond Českého rozhlasu – Světluška a Středisko Teiresiás MU v Brně. Tito experti nám poskytli nesmírně cenné rady, které zásadně přispěly k dostupnosti výstavy.
Co jste s nimi například řešili?
Třeba už to, jak nevidomé na výstavu navigovat z nejbližší stanice MHD. Cílem totiž bylo, aby si ji užili sami i bez průvodce, což je příležitost, kterou příliš často nemají. Bylo také potřeba vyzkoušet, zda si návštěvník dokáže opravdu představit, na co sahá, a proto jsme kladli důraz na slovní a zvukový popis jednotlivých děl. Je třeba správně vytisknout popisky v Braillově písmu a nechali jsme si také poradit, kam umístit QR kód vedoucí na speciální web.
Chtěla bych na tomto místě poděkovat ředitelce Světlušky Gabriele Drastichové, Radku Pavlíčkovi z Teiresiás a Lukáši Hosnedlovi, jenž je sám nevidomý a byl ochotný všechny materiály osobně otestovat a poskytnout nám zpětnou vazbu.
Na co byste nalákala širokou veřejnost?
Především na slavné fotografie špičkových autorů a na možnost zažít dosud něco „nevídaného“. Ale výstava má i edukativní rozměr. Na druhé straně panelu je každá z fotografií znázorněná tak, jak ji vidí lidé se zbytky zraku nebo jednotlivými očními vadami, třeba zeleným zákalem nebo diabetickou retinopatií. Samozřejmě nechybí ani podrobný lékařský popis konkrétní vady.
Výstava Svět nevídaný se nachází na venkovním prostranství uvnitř budovy Fragment Karlín a veřejnosti je přístupná od 11. června 2024. Více o výstavě najdete na tomto webu: https://www.canon.cz/view/unsee-the-world/.
„Zahájením této unikátní výstavy získává naše spolupráce s firmou Canon další rozměr. Propojení moderních fotografických technologií, světové fotografie, veřejného prostoru Karlína před budovou Fragment, zpřístupnění umění co nejširšímu publiku, to vše je naším společným cílem,“ říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo.