Alexej Litvin: Cestovní služby jsou pro Asianu ziskovější než letenky

Alexej Litvin

Alexej Litvin Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Spolumajitel společnosti Asiana Alexej Litvin by mohl být jako podnikatel spokojen. Firma prodávající letenky a další cestovní služby mu vydělává a obrat utěšeně roste. Jedna věc ho ale dovede spolehlivě rozladit. Vzpomínka na neúspěšný souboj s konkurenční Student Agency na poli autobusové dopravy.

* E15: Začal bych vaším sporem s podnikatelem Radimem Jančurou a jeho Student Agency, který se týkal autobusové dopravy. Vy jste to dohnali až k soudu. Jak je to teď daleko?

Pan Jančura dostal pětimilionovou pokutu od antimonopolního úřadu za nekalou konkurenci. Byla to dlouhá cesta, která trvala několik let. Naši právníci odvedli dobrou práci a pan Jančura už neměl žádnou možnost se odvolat. Pokuta je tedy platná. Na základě toho žádáme od pana Jančury náhradu za škodu způsobenou nekalou konkurencí. Šlo hlavně o linku Praha–Brno. Ta linka je zisková, mohlo by na ní jezdit více společností, ale pan Jančura se rozhodl, že nás tam nepustí. Udělal pro to všechno.

* E15: Kolik požadujete?

My ho žalujeme o 23 milionů korun. To jsou naše zbytečně vynaložené náklady. Skutečná ztráta byla minimálně dvakrát vyšší. Máme to podložené a ověřené znalcem. My jsme se snažili o smír, ale bohužel z druhé strany nebyla žádná odezva.

* E15: Asiana vycouvala z pravidelné autobusové dopravy, stále ale vlastní řadu luxusních autobusů. Jak vidíte jejich budoucnost? Počítáte výhledově s návratem na pravidelné linky?

Pokud jde o pravidelné linky, my jsme v roce 2000 začínali s linkou Praha–Karlovy Vary. Ta byla pro nás zajímavá tím, že jsme měli ve Varech pobočku a konkurenční podnik jezdil se starými autobusy. Moje žena říká, a má pravdu, že pravidelná autobusová doprava byla pro mě od začátku velice drahým koníčkem. Já jsem během vojny pracoval 3,5 roku jako řidič velkých vojenských náklaďáků a před nástupem na vysokou školu jsem pracoval také jako řidič autobusu. Proto to pro mě byla i srdeční záležitost. Linka do Karlových Varů nám v létě něco vydělala, v zimě zase prodělávala, celkově jsme ji fakticky dotovali. Takže pro dva dopravce tam prostor nebyl.

* E15: Jak to tedy bude dál?

Jediná linka v České republice, která si na sebe může vydělat, je linka Praha–Brno. Předpokládám, že je to jediná výdělečná linka i u Student Agency. Myslím si, že ostatní linky dotuje. Obecně problém autobusové dopravy vidím v tom, že se nedá skloubit nasazení luxusních autobusů – jak říká pan Jančura, že každý musí mít pocit, že jede v jaguáru – a nízká cena. Buď je to low -costová doprava, nebo luxusní doprava, kde ta cena musí být vyšší. Pro nás je teď pravidelná autobusová doprava vyloučená. My nemůžeme jezdit ve velice neférovém prostředí, kdy je řada linek dotovaná, za velice nízké ceny. V současné době jezdíme pro cestovní kanceláře po Evropě. Naši dopravu jsme vyčlenili do samostatné firmy Asiana Transport.

Pět procent z letenky pro prodejce

* E15: Základem vašeho byznysu jsou letenky. Zveřejnili jste tržby Letušky.cz, které přesáhly 1,5 miliardy. Můžete říci, s jakou marží pracujete?

Klasická marže u prodejce letenek je zhruba pět procent. Víc těžko. My dosahujeme těch pěti procent díky incentivním smlouvám s leteckými společnostmi, které nám provize zpětně proplácejí.

* E15: Jaký byl zisk Letušky za loňský rok?

Provize nám přicházejí zpětně někdy i po půl roce, takže vám přesná čísla neřeknu. Teď naše propočty – bez velkých incentiv – hovoří o čísle kolem 35 milionů.

* E15: Jak velký obrat má celá Asiana?

Celkově je to 1,8 miliardy.

* E15: A hospodaříte se ziskem?

Určitě. Prodej letenek se sice na tržbách podílí nejvíce, ale pokud jde o ziskovost, tak mnohem větší profit přinášejí cestovní služby. Velice se nám daří například v činnostech, jako je vyřizování víz, pojištění nebo ubytování. Tam jsou vyšší marže než u letenek.

S expanzí jsme nejdále v Gruzii

* E15: Naznačovali jste, že chystáte nějakou expanzi do zahraničí. Už můžete být konkrétnější?

My jsme došli k závěru, že se nevyplatí rozšiřování sítě kamenných poboček, ať už v České republice, na Slovensku, nebo někde jinde. Existuje ale možnost takzvaných virtuálních office ID. To znamená, že můžeme otevřít virtuální kancelář kdekoli na světě, aniž bychom tam museli mít zaměstnance. V tom je perspektiva, takže se teď soustředíme především na investice do moderních technologií.

* E15: To znamená, že přeložíte své prodejní systémy do příslušného jazyka a vystavíte je na internetu s tamní adresou?

Přesně tak. Tady ale musíme zajistit provoz call centra v několika jazycích. Na tom právě pracujeme. Formou virtuální kanceláře jsme se už v lednu rozšířili na Slovensko.

* E15: Kam půjdete dál?

Přitahuje nás východ. Máme velice dobré kontakty na Rusko, na Gruzii a Ukrajinu. Ale není to tak, že tam budeme během měsíce. Čeká nás ještě hodně práce. Nejdále jsme zatím v Gruzii, kde máme dobré zázemí a partnery. Mimochodem, ředitelem jedné partnerské agentury je můj spolužák. V Gruzii bychom rádi otevřeli ještě letos, na Ukrajině a v Rusku příští rok. Gruzie je pro nás velmi zajímavá tím, že tam dosud neexistuje operátor, který by nabízel letenky přes internet.

* E15: Předpokládám, že nejtěžší na celé expanzi je získání partnerů?

Nejtěžší je získání takzvaného office ID od Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA. Ta nás musí uznat za agenturu, která může v daném prostoru pracovat. Tím nám bude také přiděleno číslo IATA, na základě kterého můžeme uzavírat smlouvy s leteckými společnostmi. Na tom zrovna pracujeme. S partnery není tak velký problém, v Gruzii nás zastupuje jedna tamní agentura. Nám tam ale nejde pouze o prodej letenek. My bychom tam rádi začali dělat i příjezdovou a výjezdovou turistiku.

* E15: Poohlížíte se i po dalších zemích, kde třeba nefunguje internetový prodej letenek?

Řekl bych, že Gruzie je v tomto výjimkou. Nás to velice překvapilo, když jsme loni v Gruzii byli. Najít další takové země asi bude obtížné.

Nejžádanější je Paříž, Moskva a Brusel

* E15: Neuvažoval jste o tom, že byste expandovali formou nějakých akvizic? Nebo naopak, že byste Asianu prodal a užíval si jako rentiér?

V posledních letech se na nás obrátilo několik, řekněme, strategických partnerů, ale my nijak nespěcháme. Mnohem větší pravděpodobnost vidím u akvizic, kde spatřujeme možnosti růstu.

* E15: Kde a v jakém oboru?

Rozhlížíme se na českém trhu. Konkrétnější být ale nemohu, je to ve stadiu takového okukování.

* E15: Ještě jednou musím zmínit Student Agency. Existuje tu mediální přetahovaná, kdo je největší prodejce letenek na českém trhu. Jak to vidíte vy?

My jsme přišli s on-line prodejem letenek jako první v roce 2000. To byl pro nás zlom. Jestliže jsme do té doby patřili mezi deset největších prodejců letenek, on-line prodej nás dostal na špici. Pokud jde o obrat, tak nyní dvě firmy pana Jančury dělají větší obrat než my. My ale sázíme na kvalitu služeb a můžeme se chlubit nejrůznějšími oceněními, držíme třeba titul nejlepší IATA agentury. To je odborné ocenění, pro nás velice důležité.

* E15: Průměrná cena letenky podle IATA na českém trhu loni klesala, počet prodaných letenek naopak vzrostl. Jak to vidíte pro letošek?

Konkurence nízkonákladových dopravců tlačí ceny dolů, na druhé straně si myslím, že ta omezení pro klienta u low-costů postupně povedou k návratu lidí ke klasickým leteckým společnostem. Pro první pololetí nepředpokládám růst cen letenek, v druhém zřejmě mírně vzrostou. Pokud jde o poptávku, tak v lednu to bylo zhruba stejné jako loni.

* E15: Pozorujete nějaké trendy, pokud jde o destinace?

Ano, linka společnosti Emirates z Prahy dala lidem zcela nové možnosti cestování na východ a jih. Díky tomu klesly ceny nejen do Asie, ale například i do Austrálie. Vývoj jde určitě tímto směrem. Nahrává tomu i linka ČSA do Abú Dhabi.

* E15: Která destinace je u vás nejúspěšnější?

Podle počtu prodaných letenek jsou to Paříž, Moskva, Brusel.

* E15: Nedávno de facto zkrachoval maďarský Malév. Jak velký je to problém?

Máme velké obavy, aby nějaký další dopravce nešel touto cestou. Protože to je vždy pro prodejce velká komplikace, jak zajistit cestujícím refundaci.

* E15: Máte na mysli i ČSA?

Ano, máme určité obavy.

Alexej Litvin (67)

Narodil se v Rusku, přes třicet let žije v Praze. Vystudoval orientalistiku na Moskevské univerzitě. V roce 1993 založil spolu s manželkou Šárkou Litvinovou společnost Asiana, která provozuje portál Letuška.cz. Firma loni vykázala obrat 1,8 miliardy korun a expanduje do dalších států. Litvin má rád cestování, tvůrčí psaní a rychlá auta.

O autorovi| Jan Šindelář / Praha