Antonín Prachař: Za developerské projekty ČD by měl někdo sedět

Ministr dopravy Antonín Prachař

Ministr dopravy Antonín Prachař Zdroj: Michael Tomes, E15

Ministr dopravy Antonín Prachař patří k nejkritizovanějším ministrům této vlády. Jeho pozici neupevnil ani neúspěšný pokus o vstup do Senátu. Jinak kritický stranický šéf Andrej Babiš se ale o víkendu svého ministra zastal. Zdůraznil, že převzal zřejmě nejzdevastovanější rezort. Což je z velké části pravda, tristní je hlavně situace v Ředitelství silnic a dálnic. „Já chci analýzu všech průšvihů, které tam byly, včetně porušování rozpočtové kázně,“ říká Prachař.

E15: Vaše jméno často zní v souvislosti s případnými obměnami ve vládě. Oslavíte ve funkci ministra Nový rok?

Který Nový rok máte na mysli? Pokud mluvíte o tom nejbližším, jsem o tom přesvědčen.

E15: Náznaky v médiích i některá minulá vyjádření předsedy hnutí ANO Andreje Babiše vás neznepokojují?

Pan Babiš, jak já ho znám, je vždy mnohem kritičtější do vlastních řad než k širšímu okolí. Pokud jde o dopravu, konstatoval, že se nám nepodařilo vyřešit personální stabilizaci v rozhodujících podnicích v rezortu. Což je pravda a já to nijak nezastírám. Na post šéfa ŘSD jsme měli 28 kandidátů a já jsem mezi nimi neviděl nikoho, kdo by byl schopen dlouhodobě tento podnik řídit.

E15: V tiskové zprávě jste ale uvedl, že přišly nabídky i od řady kvalitních manažerů.

To je pravda. Ale pro mne je podstatné, aby byli schopni ten podnik řídit dlouhodobě. Já už se nechci dostat do situace, že vybereme sice kvalitního manažera, ale on tam bude jen pár měsíců. To by organizaci vystavilo ještě daleko většímu tlaku.

E15: Proč se výběr nepovedl už před půl rokem? Angažmá Jana Kubiše bylo očividně šlápnutí vedle.

Možná to bylo šlápnutí vedle. Pan Kubiš měl podporu celého týmu a zabalil to sám. Udělal to poté, co zjistil, jak ta organizace zevnitř vypadá a kam vůbec přišel. Zjišťoval, co je třeba řešit, například zastavené stavby v roce 2010, porušení rozpočtové kázně v řádech miliard a další historické dluhy. A do toho je třeba vypisovat nová výběrová řízení, přitom každá zakázka bývá zpravidla napadená u antimonopolního úřadu.

E15: Neměl jste na pana Kubiše přílišné nároky? Třeba by to nezvládl nikdo.

Jaké velké nároky? Já chci analýzu všech průšvihů, které tam byly, včetně porušování rozpočtové kázně.

E15: Měl jsem na mysli spíše zahajování nových staveb. To musí být celkem oříšek, když příprava léta stagnovala.

Máme řadu platných stavebních povolení, například na silniční obchvaty nebo pokračování dálnice D1 u Přerova. Ale rozdělme to. Jedna věc je historie a hříchy, které jsme zdědili. Druhá věc je nastavení systému dovnitř organizace. Když jsem přišel a uviděl strukturu ŘSD, jímala mě hrůza. To nemohlo nikdy fungovat. Proto jsme po projednání s odbory nastavili jednoduchou vertikální strukturu. Další věcí je aktualizace obchodních podmínek. Protože ty, které dělala paní Pošvářová, se nedají ani přečíst. To je takovýhle štos. A musíme připravit podmínky pro vypisování nových zakázek v systému design&build. To by mělo být hotovo do začátku listopadu. Tyto tři nebo čtyři úkoly vyústily v to, že pan Kubiš řekl „děkuji pěkně, raději se toho vzdám“. Jeho rezignaci jsme vyřešili během jednoho dne.

E15: Kdy jmenujete nového generálního ředitele?

Jakmile to bude možné.

E15: Vyberete tedy někoho sám bez soutěže?

Pravděpodobně to tak dopadne, protože když vypíšu výběrové řízení, přihlásí se titíž lidé. Jednám už s některými lidmi ze soukromé sféry. Případné převzetí ŘSD je pro ně velké riziko, ztratí část soukromí, vystaví se řadě mediálních spekulací a nemají jistotu, zda nepřijde nějaký nový ministr a nevyhodí je. Takže jakmile skončí hysterie kolem voleb, budeme pokračovat a vybereme generálního ředitele. V každém případě před koncem roku.

E15: Dá se říci, že když jste přišel, bylo ŘSD opravdu v rozkladu?

Nebylo v nejlepší kondici.

E15: A je teď v lepší?

Já si myslím, že ano.

Ministr dopravy Antonín PrachařMinistr dopravy Antonín Prachař|Michael Tomes, E15

E15: Kdy se zase rozjedou velké dálniční stavby, jako je D8 nebo D3?

Začněme u sesuvu na D8. Poprvé jsem tam byl s ministrem životního prostředí v březnu. Zařídili jsme vykácení lesa, udělali jsme příjezdovou cestu pro techniku, zkontrolovali vrty a připravili projekt sanace. Připravili jsme i žádost hejtmanovi Bubeníčkovi, který se neztotožnil se záměrem vyhlásit stav nebezpečí. Poslali jsme příslušné materiály na stavební úřad do Lovosic. Teď tam ty materiály leží. Rozhodnutí je na příslušných orgánech. Bubeníček to smetl, fajn, je to jeho odpovědnost. My čekáme na rozhodnutí stavebního úřadu. Jestliže nám nevyhoví ani on, budeme postupovat klasickou cestou. Vydáme předběžné oznámení, vyhlásíme výběrové řízení, vyhlásíme vítěze. V ideálním případě bychom začali v dubnu, ovšem pokud se některý z uchazečů neodvolá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ztratili jsme minimálně osm měsíců, o vyhlášení stavu nebezpečí jsme žádali Bubeníčka v srpnu.

E15: Zadrhla se i dálnice D3, kde se na několika úsecích mělo dávno stavět.

Je tu komise schválená vládou, která dostala podnět od ÚOHS a zkoumá nepřiměřeně nízkou cenu. Už ji zkoumá rok. Je to odpovědnost členů komise. Ta se sešla 29. září a opět nerozhodla. Tak počkáme měsíc a v případě, že nerozhodne, budu po vládě žádat změnu komise. Největší problém je v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Členové komise totiž musejí mít prověrku na stupeň „důvěrné“. To je absolutní paradox. Sektorový zadavatel, který běžně soutěží zakázky nad 300 milionů, tuto povinnost nemá. Stát ano. Počet lidí s touto prověrkou je velmi omezený. A do komise musíte jmenovat minimálně šest lidí a k tomu šest náhradníků. Na takovou komisi navíc nemám žádné páky, komise ani nemá žádné termíny. To by měla změnit novela zákona.

E15: Když jste nastoupil, uvedl jste jako prioritu dálnice do Rakouska, R3 v Čechách a R52 na Moravě. Je pravda, že na Moravě stát rezignoval na čtyřpruh?

Najděte mi jediné prohlášení, kde bych řekl, že mezi Pohořelicemi a Mikulovem nebude dálnice. Nenajdete. Ve zmíněném úseku budeme připravovat uspořádání dálničního typu. Výjimkou je úsek u Novomlýnských nádrží, kde bude dvoupruh. Na tom jsem se shodl i s hejtmanem Haškem. A pokud jde o obchvat Mikulova, řekl jsem jasně, že vykoupíme pozemky na čtyřpruhové uspořádání. Když rakouská strana přišla s tím, že od Poysbrunnu na hranice budou pouze dva pruhy, řekl jsem k tomu, že logické bude na české straně napojení rovněž dvou pruhů. Pokud rakouská strana změní své rozhodnutí, budeme mít vymezený koridor a vykoupené pozemky, takže můžeme okamžitě obchvat rozšířit na čtyřpruh.

E15: O mnoho pozadu je R3. Proč?

Je pravda, že tam není podepsaná na rozdíl od Mikulova mezistátní smlouva. Na ní se teď pracuje. Veškeré práce samozřejmě probíhají i bez té smlouvy, ale smlouva bude třešinka na dortu, kterou už nikdo nezpochybní. Mezistátní smlouvy se velmi těžce napadají od jakýchkoliv iniciativ. A pokud ta smlouva není, dává to prostor nejrůznějším spekulacím.

E15: Kdy se tedy svezeme mezi Lincem a Prahou po dálnici?

Když všechno půjde podle našich plánů, jihočeská část dálnice až na hranice s Rakouskem bude hotova do konce roku 2021.

E15: A co středočeská část včetně sporného posázavského úseku?

Dokončení dálnice ve středních Čechách je mnohem složitější. Především proto, že soud zrušil zásady územního rozvoje, a trasa tak není pevně zakotvena. Pokud nenastanou další komplikace, mohli bychom začít stavět v roce 2020.

E15: A kdy bude hotova celá páteřní síť dálnic a rychlostních silnic?

Já nechci věštit z křišťálové koule.

E15: Pokud jde o dráhu, zmiňujete jako jeden z největších problémů developerské projekty na nádražích.

České dráhy mají v projektech 34 procent a v podstatě nemohou rozhodnout o ničem. Smlouvy na prodej pozemků jsou dělané tak, že peníze dostanou dráhy v nedohlednu, až bude stavební povolení, až bude kolaudace. Takovouto smlouvu by přece řádný hospodář nemohl podepsat, za to by měli být všichni v kriminálu.

E15: Co s tím budete dělat?

Jednáme s potenciálním kupcem a snažíme se získat pro České dráhy maximum výhod. Jestliže něco prodávám, ale podle smlouvy dostanu jen nějakou zálohu a zbylé plnění až po kolaudaci, ptám se, kdy to bude? Jakou hodnotu budou mít ty peníze, bude ještě koruna nebo euro? Nezpochybňujeme, že někdo podepsal smlouvy a partner má předkupní právo. Říkám ale, když máte zájem ty pozemky koupit, tak se pojďme domluvit na aktuální ceně a pojďme to vypořádat v jednom kroku. S tím nebudu mít problém.

Vysokorychlostní tratě? To je v tuto chvíli science fiction

E15: Nejste tedy a priori proti prodeji pozemků ČD Pentě na Masarykově nádraží a dalším developerům jinde?

Ne, České dráhy je ke své činnosti nepotřebují. My jejich předkupní právo nezpochybňujeme. Chceme jen běžné a transparentní platební podmínky. Tedy „vy kupujete a zaplatíte“. A nikoli že „my vám to předáme a možná někdy dostaneme peníze“. Takto jsou historicky bohužel postaveny všechny developerské projekty.

E15: Ministr financí Andrej Babiš se projevil v posledních týdnech jako velký příznivec vysokorychlostních tratí. Budete je jako ministr prosazovat?

Chcete znát můj názor na rovinu? Je to v tuto chvíli science fiction.

E15: Říkáte to také panu Babišovi?

Říkám. O napojení vysokorychlostních tratí se můžeme bavit v okamžiku, kdy stát bude mít dostatek možností k prosazení své vůle.

Antonín Prachař (51)

Rodák z Uherského Hradiště vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině. Založil a více než dvacet let řídil přepravní společnost Omega servis, kterou prodal do rukou zahraničního vlastníka. Dlouhá léta byl v předsednictvu sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, zastával funkci viceprezidenta. V letech 2002 až 2004 byl poradcem předsedy podvýboru pro dopravu v Poslanecké sněmovně. Od roku 2012 je členem hnutí ANO. Je ženatý, má dva syny. Je vášnivým motorkářem a jezdcem na in-line bruslích.