Axel Hluchy: V Makru obsluhujeme stále více Vietnamců

Generální ředitel společnosti Makro Cash & Carry pro ČR a Slovensko Axel Hluchy

Generální ředitel společnosti Makro Cash & Carry pro ČR a Slovensko Axel Hluchy Zdroj: Robert Zlatohlavek

Velkoobchody Makro Cash & Carry pocítily ekonomické problémy svých zákazníků. Jak říká generální ředitel tuzemského Makra Axel Hluchy, nejvíc postiženi byli majitelé obchodů s potravinami. Ale ne všichni. „Vietnamci tvoří už pětinu naší skupiny obchodníků a stále rostou. Těží z toho, že jde zpravidla o rodinný byznys. Vidíme také, že se jednotliví vietnamští obchodníci sdružují a snaží se operovat společně, což jim přináší výhody,“ říká Hluchy.

* E15: Kdo převažuje mezi zákazníky Makra?

Vidíme tři základní skupiny: sektor hotelů, restaurací a kaváren, obchodníky, zejména z potravinářského sektoru, a ostatní, kteří nespadají do těchto dvou kategorií. Poslední skupina je docela široká, zahrnuje například veřejné instituce, státní správu, školky, sociální sektor, poměrně silnou podskupinou jsou živnostníci. Primárně se zaměřujeme na malé a střední podniky, ale samozřejmě máme i velké klienty, třeba mezi hotelovými a gastronomickými řetězci. Nicméně typickými zákazníky jsou malí a střední podnikatelé. V průměru u nás nakupují nejméně jednou týdně. Ale jsou i takoví zákazníci, kteří nás navštíví dvakrát za den. Loni jsme spustili službu Makro Distribuce, která se ukazuje jako velmi úspěšný byznys. Tržby v této kategorii vzrostly v prvním čtvrtletí přibližně o 50 procent ve srovnání s loňským rokem.

* E15: Jak významný podíl tvoří tato rozvážková služba na celkových prodejích?

Zatím s tím teprve začínáme, ale cílem je mít deset procent z obratu. Lídrem na českém trhu je zatím firma Nowaco, ale rádi bychom se dostali na její pozici. Působíme nejen ve velkých městech, ale máme vždy dosah po celém regionu. Makro se postupně mění z tradičního obchodníka cash & carry na obchodníka s více distribučními kanály. Máme samozřejmě dál prodejny cash & carry, Makro Distribuci a také využíváme e-commerce, kdy si vybraní velcí zákazníci mohou objednávat zboží v systému on-line.

*E15: Jste součástí obrovské nadnárodní korporace Metro, do jaké míry nabízíte lokální výrobky?

Snažíme se mít ve své síti vždy místní výrobky, na které jsou zákazníci v regionu zvyklí. Například v naší prodejně ve Zlíně najdete v kategorii čerstvých potravin jiné zboží než třeba v Liberci. Lokální produkty od českých výrobců činí v nabídce kolem 60 procent. Chceme jich mít v obchodech co nejvíc, není to však jen otázka množství, ale také kvality. Každý lokální výrobek musí projít procesem posuzování kvality, který je stejný v rámci celého koncernu Metro Cash & Carry, ať jde třeba o dodavatele v Egyptě, Indonésii nebo v Česku.

*E15: Jaký máte poměr potravinářského a nepotravinářského zboží?

Do potravin se v Metro Group započítávají i čisticí prostředky a kosmetika. Celá tato skupina dělá 90 procent zboží, je to tedy náš hlavní byznys. V minulosti jsme měli v nabídce například obuv i sport, ale jsou na trhu firmy, které se na tyto segmenty přímo orientují, a tudíž nemá cenu jim konkurovat.

*E15: Nakolik finanční krize zamíchala jednotlivými skupinami zákazníků?

Všechny byly více či méně krizí zasaženy. V sektoru hotelů a restaurací hodně záleží na lokalitě podniku, na tom, jakého má šéfkuchaře, menu a také na marketingu. To je jeden z důvodů, proč jsme pro zákazníky z oblasti hotelů a gastronomie loni zavedli takzvanou Horeca akademii s nabídkou kulinářských kurzů. Snažíme se profesionálům ukázat, jak být ještě efektivnější a dosahovat co nejvyšších zisků. Příští rok bychom chtěli ve Stodůlkách otevřít nejprofesionálnější výukové centrum pro restauratéry i pro veřejnost v České republice. Všichni naši zákazníci budou mít možnost navštívit kurzy vaření různého stupně náročnosti. Projekt už jsme odstartovali v Polsku, Maďarsku a Bulharsku. Celková investice se bude pohybovat kolem pěti milionů eur.

*E15: Vraťme se ještě k tomu, jak krize zasáhla zákaznické skupiny.

Nejvíc postiženi byli určitě majitelé obchodů s potravinami, protože se jich dotkly nejen ekonomické problémy, ale také proměny zákaznického chování. Hodně spotřebitelů vyhledává menší obchody s potravinami jen jako nouzové řešení, pokud si něco zapomenou koupit v super- nebo hypermarketu. Hoteliéři a restauratéři, kteří byli velmi zasaženi v loňském roce, už v tuto chvíli začínají růst, čemuž opět napomáhá naše služba Makro distribuce.

*E15: Pokud jde o profesionály v gastronomii, kdo převažuje? Máte například poměrně širokou nabídku italských potravin a polotovarů, takže asi hojně zásobujete pizzerie.

Italské restaurace jsou významnými zákazníky. Většinu tuzemských pizzerií ale provozují Češi, málokdy Italové. Další významné podskupiny jsou jídelny a závodní kuchyně, fastfoody, a to jak individuální rychlá občerstvení, tak řetězce, a dále pak vietnamští obchodníci, na ty nesmíme zapomenout. Máme dokonce tým zhruba 25 specialistů pro vietnamskou klientelu. Ta z hlediska tržeb letos v prvním čtvrtletí vzrostla o dalších asi 20 procent. Vietnamci tvoří už pětinu naší skupiny obchodníků a stále rostou. Těží z toho, že jde zpravidla o rodinný byznys bez dalších nákladů na zaměstnance. V obchodě pracují prarodiče, děti, celá rodina je zapojena do podnikání. Vidíme také, že se jednotliví vietnamští obchodníci sdružují a snaží se operovat společně, což jim přináší výhody.

*E15: Postupně přidáváte i nabídku služeb, kam až půjdete?

V rámci našeho m-servisu nabízíme nejen pojištění, ale také elektrickou energii za výhodných podmínek, dopravní služby zboží Mtransport. Před pár měsíci jsme začali prodávat zájezdy, což se setkalo s pozitivní odezvou. Pokud jde o rozšíření služeb, budeme dál čerpat ze zkušeností skupiny Metro na ostatních trzích.

*E15: Jak bude pokračovat expanze prodejen na tuzemském trhu? Od roku 1997 jste jich otevřeli zatím třináct. Přibudou další?

V tuto chvíli máme v plánu tři konkrétní projekty, ale zatím je nemohu zveřejnit. Půjde o nové prodejny ve městech, kde už dnes působíme.

*E15: Loni vám mírně klesly tržby. Jak se zatím vyvíjejí letošní výsledky?

Celkové tržby byly letos v prvním čtvrtletí plus minus na stejné úrovni jako v loňském roce. Nenahrávalo nám ani dubnové počasí, kvůli němuž se začínaly později otevírat venkovní restaurace a zahrádky. Počasí do značné míry ovlivňuje poptávku našich zákazníků, takže vítáme slunečné dny.

*E15: Jaká kategorie zboží nyní vykazuje největší růst?

Ryby. Metro je, co se týče množství, největším obchodníkem s rybami na světě. Nabízíme čerstvé ryby i docela široké spektrum zmrazených. Snažíme se jejich prodej v tuzemsku podporovat také zmíněnými kulinářskými kurzy a akcemi. Pokud totiž ryby neumíte dobře upravit, můžete těžko přesvědčit návštěvníky restaurace, aby si je objednávali. Plánujeme teď v prodejnách Makra takzvaný Big Fish den, kdy budeme prodávat například metrákového tuňáka či halibuta. Tržby za ryby loni vzrostly o pětinu. Prodali jsme jich celkem 2500 tun, a z toho téměř 40 procent tvořil losos.

Axel Hluchy (47)

Vystudoval obchodně podnikatelskou fakultu německé Univerzity v Paderbornu a získal diplom Evropského obchodu na anglické Nottingham Business School. Po ukončení studií a před nástupem do Metro Group strávil pět let v automobilovém průmyslu v sídle společnosti Daimler-Benz ve Stuttgartu. Kariéru v Metro zahájil v roce 1997, kdy byl odpovědný za zavádění mezinárodních reportovacích standardů. V listopadu 2000 byl jmenován administrativním ředitelem Metro Cash & Carry v Bulharsku. O dva roky později převzal pozici generálního ředitele Metro Cash & Carry Ukrajina. V polovině roku 2009 se stal generálním ředitelem společnosti Makro Cash & Carry pro český a slovenský trh.