Čínská tržiště zaplavují trh levným zbožím, ale nedodržují pravidla, říká Frechen z polského Allegra
Polské Allegro má za sebou první rok na českém trhu, podle obchodního ředitele společnosti Matthiase Frechena jej ale do značné míry poznamenal nástup velkých čínských tržišť, která napumpovala spoustu peněz do internetové reklamy. „Dopadá to na nás zejména v oblasti marketingu, náklady rostou, ale to se netýká jen Allegra,“ říká Frechen, který byl jedním z řečníků na letošní konferenci International E-commerce and Digital Summit pořádané deníkem e15.
Jak jste po roce spokojení s nástupem na český trh?
Zatím vidíme víc a víc reakcí od českých zákazníků, sledujeme například hodnocení, která nám dávají na Heurece, nebo jaké máme NPS skóre (základní ukazatel spokojenosti zákazníků – pozn. red.). Řekl bych, že jsme s tím spokojeni. V březnu jsme také spustili provoz na Slovensku, a ačkoliv je ještě brzy, vidíme, že i tam na nás zákazníci reagují dobře. Další země budou následovat.
Jaké zkušenosti nebo poučení si berete ze vstupu na český trh pro expanzi do dalších zemí?
Je toho hodně. Velmi dlouho jsme působili jen v Polsku, kde jsme byli úspěšní, ale vstup do jiných států je opravdu něco jiného. Musíme si být vědomi, že recept, který zabírá v jedné zemi po dlouhou dobu, je potřeba přizpůsobit konkrétním trhu. Museli jsme se toho hodně naučit o místních prodejcích, o rychlosti doručování objednaného zboží, což je česká specialita. Spousta lidí tady je zvyklá, že objednávku dostanou hned druhý den a že mají hned několik možností dopravy. Je tu vybudovaná úžasná infrastruktura.
Takže jste se v Česku poučili, že je potřeba klást důraz na možnosti, způsoby a na rychlost toho, jak dostat zboží k zákazníkům?
Obecně řečeno, něco jsme se naučili o důležitosti rychlosti dodání objednávky. Přemýšlíme díky tomu o dalších potřebách zákazníků. Zároveň ale úspěch čínských platforem jako Shein, Temu a Alibaba ukazuje, že tu jsou také zákazníci, kteří upřednostní nižší cenu produktu před rychlostí dodání, a to i v řádu týdnů. Taky jsme se hodně naučili o logistice a technologiích, které jsme uplatnili jak při startu na Slovensku, tak v Polsku. Zákazníci z těchto zemí ale mají spoustu věcí společných, jsou citliví na cenu a chtějí širokou nabídku, a na to se soustředíme.
Matthias Frechen
Německý manažer, vystudoval informatiku.
Kariéru začal v Deutsche Bank.
Od roku 2004 působil deset let ve společnosti Procter and Gamble na různých vedoucích pozicích.
První jeho zastávkou ve světě e‑commerce byl Amazon, pro něj pracoval osm let.
Na začátku roku 2023 nastoupil do polského Allegra, kde se po pár měsících dostal na pozici obchodního ředitele celé skupiny, jejíž součástí jsou i české e‑shopy Mall.cz a CZC.
Zmínil jste spuštění provozu na Slovensku. Plánujete letos otevřít obchody i v dalších zemích?
Současný plán je další expanze v rámci regionu. Uvidíme, co přijde dál, ale plán je jasný: Chceme vybudovat opravdu evropský obchod. Už teď jsme největší e-commerce hráč s evropskými kořeny. Pro mě osobně je velmi vzrušující být toho součástí.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!