Gabriel Kalapoš: Věřím, že lidská pohodlnost zvítězí

Gabriel Kalapoš

Gabriel Kalapoš Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Češi jsou dobírkový národ. Pomocí této platební metody se u nás realizuje většina transakcí v internetových obchodech. Lidem totiž chybějí informace o on-line platbách, říká ředitel české pobočky platebního systému PayU Gabriel Kalapoš. Systém, který zákazníka eshopu přesměruje přímo do jeho internetového bankovnictví, začal v Česku budovat před třemi lety a teď konkuruje zavedenějšímu a známějšímu systému PayPal.

* E15: Kolik transakcí proběhlo přes PayU za minulý finanční rok?

Za období, které sledujeme, tedy od dubna do března dalšího roku, to bylo 1,25 milionu. Hodnota byla 660 milionů korun.

* E15: Mohl byste to srovnat s předcházejícím obdobím?

Rostli jsme přibližně o 450 procent.

Čtěte také:

PayPal překonal 100 milionů uživatelů

Jihoafrický Naspers kupuje vlastníka Mall.cz

* E15: Očekáváte, že letos bude toto tempo růstu pokračovat?

Růst už asi nebude tak dynamický, ale počítáme s růstem ve stovkách procent.

* E15: Česká pobočka PayU vznikla loni, podařilo se jí už dostat do zisku?

Firma jako taková zatím ještě zisk negeneruje. Počítali jsme s tím, že to bude střednědobá investice. Za firmou stojí velký kapitál mateřské společnosti PayU Naspers.

* E15: Jaké ztráty tedy PayU loni mělo?

Ta čísla teď nemám k dispozici, ale brzy budeme mít dostupnou uzávěrku za minulý fiskální rok.

* E15: Kdy se podle vašeho odhadu dostanete do černých čísel?

Předpokládám, že hranice rentability dosáhneme v příštím kalendářním roce, přibližně v prvním nebo druhém kvartálu.

* E15: Vaše marže na platebních transakcích se u jednotlivých uživatelů systému liší. Lze stanovit nějaký průměr?

Nějakou průměrnou marži můžeme těžko definovat. Pohybuje se řádově v desetinách procent z celkového obratu.

* E15: Chystají se letos ke službě PayU připojit nějaké velké české internetové obchody?

V jednání máme velmi zajímavé značky. Dnes můžeme říci, že vyjednáváme s většinou e-shopů z top pětky. Jednáme také s dalšími platformami, které nabízejí různé služby. Jednáme s operátory, pojišťovnami, s distributory energií. Značky postupně přibývají, získali jsme například Českou poštu, která je nyní paradoxně největším provozovatelem dobírkových služeb v České republice.

* E15: Na partnerském serveru Aukro loni PayU využívala přibližně desetina uživatelů, bude jich letos více?

Každý měsíc rosteme o jednotky procent.

* E15: Kolik uživatelů všech českých e-shopů nyní platí přes PayU, případně jaký je váš podíl na trhu?

Podle našich výpočtů, a berte je s rezervou, využilo za polední půlrok nějakou ze služeb PayU 300 tisíc unikátních uživatelů. Tržní podíl se velmi těžko vyčísluje. Existuje několik úhlů pohledu. Můžeme se na trh dívat jako na celek, což nejsou jen e-shopy, ale i různé služby, například letenky, zájezdy nebo hotely. U fyzického zboží se uvádí hodnota 37 miliard, ale celkem se bavíme přibližně o 60 miliardách korun. Ne všichni zákazníci na tomto trhu jsou ale připraveni platit on-line. Z trhu plateb prováděných on-line jsme letos schopni obsáhnout asi 47 procent.

* E15: Budete letos rozšiřovat počet bank, jejichž klienti budou moci platit prostřednictvím PayU?

Jednáme se všemi relevantními bankami na trhu. U těch menších jsme se minimálně ukázali, s těmi velkými průběžně jednáme už dlouho. Věřím, že už brzy bude jasné, zda budeme spolupracovat, nebo ne.

* E15: Skupina PayU chystá expanzi na 21 trhů. O jaké země půjde?

Budou to hlavně evropské země. Dnes to ale nemohu říci přesně, hlavně kvůli konkurenci není tato informace veřejná. V tomto roce chceme spustit pět prvních zemí, v příštím ten zbytek. Do konce fiskálního roku i Slovensko. Už teď poskytujeme servis v Turecku, což už je na hranici Evropy, takže nás zajímají i další země, nemusí to být nutně jen Evropa.

* E15: Pokusíte se proniknout i do Spojených států, kde trhu on-line plateb dominuje PayPal?

Tento trh je obrovský a určitě velmi zajímavý, je to kolébka podnikání na internetu. Říká se ale, že pokud nemůžete hrad napadnout a zničit, tak ho obkličte a obléhejte. Myslím si, že to bude naše strategie.

* E15: Takže se chystáte na trhy států sousedících s USA?

Ano. Není tajemstvím, že PayPal vnímáme na globálním poli jako hlavního konkurenta. Pozice PayPalu v Americe je neskutečně silná a konkurence je obrovská. Proto se dnes primárně soustředíme na trhy, na nichž jsme schopni dosáhnout úspěchu rychleji.

* E15: Mateřská firma PayU Naspers kupuje internetový obchod Mall.cz. Budou se její aktivity na středoevropském trhu dále rozšiřovat?

Mohu k tomu říci jen to, že Mall je pro nás se svou pozicí na trhu určitě zajímavý a s Mallem už nějakou dobu jednáme.

* E15: V Česku zatím většina plateb za zboží objednané na internetu probíhá prostřednictvím dobírky. Co brání většímu rozšíření on-line plateb?

V prvním kvartálu letošního roku jsme provedli poměrně rozsáhlý výzkum. Potvrdila se nám jedna z našich hypotéz, že lidé především nemají informace o on-line platbách. A to je ta největší brzda rozvoje. Často jsme zjistili, že lidé si ani neuvědomili, že platili on-line. Když jsme jim připomenuli, jak ta platba funguje, vzpomněli si, že on-line platili a že to bylo fajn. Lidé, kteří už on-line platí, vnímají, že to je pohodlné a bezpečné. Z mého pohledu je dnes platba kartou on-line nejbezpečnější vůbec. Proto budeme v nejbližší době chtít lidi vzdělávat v tom, jak on-line platby fungují a jak jsou zabezpečené. Stále věříme, že lidská pohodlnost zvítězí a on-line platby se prosadí. Navzdory tomu, že Češi jsou dobírkový národ a trendem poslední doby jsou výdejní místa, která se prosazují i na úkor dobírky.

* E15: Jak chcete veřejnost vzdělávat? Chystáte informační kampaň?

Nyní je tento projekt ve stadiu přípravy. Nebude to nějaký jednorázový výstřel, chystáme dlouhodobou komunikaci. Věřím, že do toho dokážeme zapojit také banky. Už se s nimi radíme, jak toto téma představit tak, aby ho lidé pochopili.

* E15: Hraje svou roli v popularitě dobírky i to, že se zboží a peníze předávají „z ruky do ruky“?

Je to takové obecné dogma, že lidé neplatí on-line, protože se toho bojí. Zčásti to může být pravda, ale největším problémem při platbě on-line jsou samotné obchody. Lidé se až tolik nebojí platit on-line, jako se spíš bojí obchodníka. Když mu věří, procento zákazníků, kteří v tom obchodě platí on-line, je mnohem vyšší.

* E15: Odmítáte spolupráci s některými e-shopy kvůli tomu, že pro vás nejsou důvěryhodné?

Ano, děje se to každodenně. Jde nám o tom, abychom v systému měli jen e-shopy, které jsme si ověřili. Kontrolujeme, kdo za firmou stojí, ověřujeme si ji v registrech. Dokumenty vždy zasíláme na adresu, která je uvedena v obchodním rejstříku. Prověřujeme si i stránky obchodu. Sledujeme, co prodává a jak dlouho to prodává. Pokud u něho narazíme na nějaké zboží, které je proti obchodním podmínkám bank nebo je jeho prodej neetický, s firmou většinou nespolupracujeme. Když ano, tak společnost musí projít systémem ohodnocení rizika, abychom si ověřili její solidnost.

* E15: Kolik e-shopů nyní umožňuje platbu přes PayU?

Máme smlouvy s asi 650 e-shopy.

* E15: Jakým tempem jejich počet přibývá?

Je to asi 40 až 50 e-shopů měsíčně. Do budoucna chceme spustit automatizovaný proces registrace internetového obchodu, který by měl tempo růstu zrychlit. Ulehčilo by to práci nejen PayU, ale i obchodům. Na trhu je velké množství malých e-shopů, pro které je takový způsob platby velmi zajímavý.

Gabriel Kalapoš (27)

Narodil se ve slovenské Trnavě, kde také začal studovat mediální komunikaci. Po roce odešel do Zlína na Univerzitu Tomáše Bati. Během studia potkal zakladatele Aukra a v roce 2007 začal pro dražební portál pracovat. O dva roky později přešel do PayU. Hraje na klavír, kytaru, bicí, v dětství hrál v trnavském divadelním souboru a zpíval v místním sboru, který vede jeho otec. Od dětství rybaří, v zimě jezdí na snowboardu.