Jakub Pelikán: Hala pro Amazon je prestižní záležitostí. Přežijeme ale i bez ní
* E15: V jaké kondici je trh průmyslových nemovitostí?
Kondice trhu je dobrá, ale ne vynikající. Není to ovšem takový průšvih jako v roce 2008. Trh sice nevykazuje dramatický růst, ale je stabilní. Než se však dostaneme zpátky na hodnoty před krizí, bude to trvat ještě hodně dlouho. Jestli k tomu vůbec kdy dojde.
* E15: Které segmenty vašeho oboru mají největší perspektivu?
Tahounem je samozřejmě stále automobilový průmysl. Když oslabí nebo stagnuje, začnete cítit neklid i na poli průmyslových realit. Novým motorem oboru může být také vlna internetového nakupování, která už nyní táhne výstavbu v západní Evropě. Uvidíme, jak to bude v Evropě střední a východní.
* E15: Není maloobchodní segment mnohem vrtkavější byznys než výstavba hal pro průmysl?
Je to nestabilní segment. Je ovlivněný poptávkou vytvářenou kupní silou a lidé nyní obecně šetří. Jedinou rostoucí částí maloobchodu je internet. Myslím, že můžeme očekávat vyšší poptávku i od domácích internetových prodejců.
Občas mám dojem, že někteří stále čekají, že ještě přijdou další zahraniční investoři, zahraniční kapitál, nové firmy. Základem budoucího růstu trhu ale bude expanze již přítomných firem
* E15: Objevují se hlasy, že je zde stále ještě prostor pro přesuny výroby ze Západu. Souhlasíte s tím?
Občas mám dojem, že někteří stále čekají, že ještě přijdou další zahraniční investoři, zahraniční kapitál, nové firmy. Že zkrátka čekáme jen na okamžik, kdy se ekonomika zvedne. Základem budoucího růstu trhu ale bude expanze již přítomných firem, která musí být podpořená dobrým ekonomickým zázemím vytvářeným státem. Současně má Česko dobrou infrastrukturu, která napomáhá, aby se zde usídlily firmy s cílem distribuovat zboží nejen v Česku, ale v rámci celé střední Evropy. Avšak situace, kdy každoročně přicházely desítky firem ze zahraničí, už nenastane.
* E15: Nezačnou firmy naopak z Česka odcházet?
To si nemyslím. Už proto, že jsme poměrně silně navázaní na německou ekonomiku, která sice nevykazuje dramatický růst, ale přesto roste. Česko je natolik zajímavou zemí pro distribuci i výrobní společnosti, že mají zájem zůstat.
* E15: Obnovení spekulativní výstavby bez předem zajištěných nájemců na obzoru není?
To se bude dít jen ojediněle. Ale v nejlepších lokalitách typu Prahy si troufnu říct, že bychom jako Goodman do částečné spekulace šli. To znamená na 25 až 50 procent ploch mít nájemce předem a zbytek vrhnout na trh jako spekulativní výstavbu. Avšak zatím jde skutečně jen o Prahu, neudělali bychom to například ani v Bratislavě, ačkoli často od agentů slýcháváme, abychom to zkusili.
* E15: Proč vás agenti tlačí do spekulace?
Protože je to snazší. Prodat zelenou louku, ač s povoleními, je dnes samozřejmě složitější a výsledek nejistý, vyžaduje to příliš energie.
* E15: Tohle všechno tedy znamená, že se neobsazenost skladů bude držet relativně nízko?
Ano, je to tak. Troufnu si říci, že příštích 12 až 18 měsíců bude růst pomalý, ale stabilní. Nájemné podle mne nepůjde dolů ani nahoru.
* E15: Lákají developeři nájemce stále různými pobídkami? Které jsou dnes nejčastější?
Úplně nejčastější je takzvané rent-free, nájemní prázdniny. Nájemce může tuto pobídku čerpat na začátku nájemní doby, může ji využít po určité období každého roku. Tato pobídka se může také převést na objem peněz, o které se pak seřízne nominální nájem. Druhou skupinou pobídek jsou například finanční příspěvky na vybavení skladu či výrobní haly.
* E15: V letošním prvním pololetí byla poměrně silná poptávka po halách v regionech. Je to nový trend?
Myslím, že hlavním tahounem bude vždy Praha. Poptávka v regionech je převážně otázkou expanze firem, které v nich už jsou.
* E15: Váš park v Mladé Boleslavi je tedy jedinou výjimkou působení Goodmanu v regionech?
Goodman se v současnosti soustředí na Prahu. Momentálně v regionech kromě zmíněného mladoboleslavského projektu nic nechystáme. Pokud vše dobře dopadne, mohli bychom park v Mladé Boleslavi dostavět během 12 až 18 měsíců. Máme tam 12 hektarů, z toho na čtyřech stojí hala postavená pro SAS Autosystemtechnik.
* E15: Předpokládám, že v Mladé Boleslavi budou i vaši další nájemci z automobilového průmyslu.
Paradoxně se tam momentálně bavíme se společnostmi, které nejsou navázané výlučně na výrobu automobilů. Jednáme například o vytvoření distribučních center pro střední Čechy.
Ředitel developerské společnosti Goodman pro Česko a Slovensko Jakub Pelikán|
* E15: Vaše nákupy pozemků se tedy omezí jen na Prahu?
Nyní máme skutečně zájem jen o nákupy v hlavním městě. Jednáme o získání průmyslového parku R6 v Jenči, v hledáčku máme lokality v Úžici u dálnice D8 a v Jirnech u D11. Nechceme však vytvářet zásobu pozemků o desítkách hektarů. Cílíme na pozemky o pěti až deseti hektarech, to je pro nás strop.
* E15: Je k mání dost pozemků pro výstavbu hal?
Stejně jako se zastavila spekulativní výstavba s halami, přibrzdily i land-developerské firmy. Lokality, které jsou nyní připravené, jsou připravené ještě z dob boomu. A to se týká lokalit v Jirnech, Úžici i Jenči.
* E15: Jaký růst pro příští období plánujete?
Pracujeme formou stavby na klíč, takže nemůžeme chtít nějaký přemrštěný růst, a to ani z hlediska alokování kapitálu Goodmanu v rámci malé země. Snažíme se pozorně rozkládat kapitál podle síly té které ekonomiky.
* E15: Jak moc vám k dalšímu růstu může pomoci spolupráce s Amazonem, který chcete dostat do Jenče?
K tomuto projektu se nemůžeme vyjadřovat. Obecně mohu říct, že jsme tady, abychom vydělávali peníze. Prestiže se nenajíme, ačkoli je samozřejmě důležitá a je součástí hry. Takovéto větší projekty jsou tedy spíše prestižní otázkou než věcí výdělku.
* E15: Budete chtít v Jenči něco podnikat i v případě, kdyby vám Amazon neklapl?
Lze říci, že tento projekt není nosný pro život Goodmanu v Česku a na Slovensku. O Jeneč máme zájem bez ohledu na zmíněný projekt.
* E15: Průmyslová zóna v Jenči se připravuje už skoro deset let. Proč se tam zatím nepodařilo až na jednu výjimku nikoho přitáhnout?
Na pozemcích v Jenči jsem stál už před deseti lety. Proti této lokalitě ale tehdy hrály nejen chybějící inženýrské sítě, ale také fakt, že ještě nebyla dokončena rychlostní silnice R6. To ztěžovalo získání všech povolení. Dnes už obava, že veškerá kamionová doprava potáhne obcí, díky R6 a sjezdu přímo do průmyslové zóny za vesnicí odpadla.
* E15: Nehodilo vám jenečské zastupitelstvo klacek pod nohy tím, že chce pro váš tamní záměr nový ekologický posudek EIA?
Neznám stavbu, která by podobným peripetiím nečelila. Navíc je ještě otázka, jak rozhodne krajský úřad. Nechceme ale do Jenče přijít jako do válečné zóny. Zvažujeme, že pro udržení dobrých vztahů s obcí necháme hodnocení EIA udělat i v případě, že by nám kraj umožnil rychlejší variantu povolovacího řízení.
* E15: Proč si myslíte, že tento projekt vyvolal takovou reakci?
Těžko říct. Ale asi to není tím, že se tam postaví hala o sto tisících metrech čtverečních. Každý, kdo si otevře územní plán nebo původní územní rozhodnutí, zjistí, že se tam počítalo s mnohem větší zástavbou, než momentálně chceme my. Jde tedy jen o nepochopení nebo cíl někoho jiného. Ale to mi nepřísluší posuzovat.
Pelikán ví, o čem mluví. Goodman je jedním ze dvou vážných kandidátů, mezi nimiž volí Amazon místo pro výstavbu svého obřího skladu u Prahy.
* E15: Jste připraveni Jenči nabídnout nějakou pomoc?
To je automatická věc, sousedé si musí vycházet vstříc. Ale naše pro bono vždy půjde přímo vesnici, ne vládnoucí garnituře, která zrovna tu kterou obec řídí. Podpoříme například výstavbu dětských hřišť.
* E15: Kdy padne rozhodnutí o skladu Amazonu?
To je věc klienta. Stále platí, že není jasné, jestli půjde ke konkurenci, nebo k nám. Navíc si ani nemyslím, že harmonogram, s nímž klient počítá, je možné v současné fázi dodržet. To ale nesouvisí s tím, že se odvolala radnice Jenče. Časování je nereálné proto, že ještě nepadlo rozhodnutí. A nic by na tom nezměnilo, ani kdyby bylo učiněno právě teď. V rámci každého výběrového řízení jsou dané určité hranice, a pokud se například pozdním rozhodnutím překročí, je míra rizika pro developera tak velká, že ho nepodstoupí.