Jan Schmiedhammer: Na trhu virtuálních operátorů se chystá konsolidace

Jan Schmiedhammer

Jan Schmiedhammer Zdroj: SazkaMobil

Mnohým projektům virtuálních operátorů již dávno došel dech a svůj byznys zabalili. Jiní se k podobnému kroku teprve chystají. "Na trhu se komerčně dokázali prosadit čtyři virtuální operátoři," říká ředitel SazkaMobilu Jan Schmiedhammer. Prý už také obdržel několik nabídek na případnou akvizici, nešlo však o "nic zajímavého".

Kolik zákazníků momentálně máte?

Aktuálně máme 150 tisíc aktivních zákazníků. Prodaných SIM karet máme ale přes 200 tisíc.

Proč ten padesátitisícový rozdíl?

I nám SIM karty umírají. U předplacených karet je to běžné – takovou kartu si totiž kupují i například sezonní pracovníci, turisté, u kterých nelze očekávat, že ji budou používat věčně. Takže uvádíme číslo aktivních SIM karet, nikoli prodaných (ale zatím neaktivovaných nebo už mrtvých) nebo celkem aktivovaných (a mezitím i mrtvých).

Aktuálně nenabízíte LTE, proč?

O zpřístupnění LTE služeb intenzivně jednáme s naším hostujícím operátorem Vodafone a předmětem jednání jsou samozřejmě i cenové podmínky. LTE přináší zákazníkům nejen rychlejší přístup k internetu, ale rovněž zkvalitňuje pokrytí mobilním signálem a proto se snažíme jej co nejrychleji zařadit do naší nabídky.

Jak se nyní díváte na trh s virtuálními operátory. Nepřišlo po velkém boomu vystřízlivění?

Souhlasím s Vámi, že na trhu virtuálních operátorů se komerčně dokázali prosadit čtyři virtuální operátoři, kteří mají více než sto tisíc aktivních zákazníků. Na trhu ale existuje mnoho subjektů, které zvažují, zda za aktuálních podmínek má pro ně smysl nadále nabízet služby MVNO. Proto se dá předpokládat, že v několika následujících měsících a letech dojde ke konsolidaci trhu.

Zvažujete nějakou akvizici v rámci této konsolidace?

Průběžně takové nabídky dostáváme a pečlivě je vyhodnocujeme. Zatím jsme však nenarazili na žádnou, která by pro nás byla zajímavá.

vím, že na trhu jsou i firmy, které mají svého MVNO už technicky připraveného, ale váhají s jeho spuštěním


Kolik virtuálních operátorů se podle vás může v Česku uživit? A co musí nabídnout, aby přežili?

Díky tomu, že náš trh je poměrně malý a vysoce saturovaný (penetrace lehce přes 140 procent), tak zde existuje prostor maximálně pro tři subjekty, které mohou provozovat virtuálního operátora jako svůj hlavní předmět podnikání. Vedle toho budou samozřejmě fungovat i společnosti, které budou virtuální operátory provozovat jen jako vedlejší činnost za účelem zvýšení loajality svých zákazníků, například poskytovatelé placené televize a internetového připojení.

Z naší zkušenosti víme, že je důležité nabídnout něco navíc, co odlišuje nabídku od konkurence. U nás je to SAZKAmobil šance, ve které zákazník může vyhrát každý měsíc minimálně čtvrt milionu. Operátor přitom nesmí podcenit kvalitu a výkon prodejní sítě a dostupnost péče o zákazníky.

Jaký je váš názor na opravdu malé virtuální operátory se stovkami zákazníků? Mají šanci přežít? Plánujete případně v tomto směru akvizice?

Pokud se nejedná o značku, která má jinou hlavní činnost (energetika, finanční služby, …), tak má jen velmi malou šanci na přežití.

Kdy začnou nákupy malých virtuálních operátorů? Už víte (třeba neoficiálně), že někdo něco chystá?

Konsolidace už běží, v minulých měsících došlo k několika takovým transakcím. Poslední je myslím přesun zákazníků od City mobile k jinému virtuálnímu operátorovi. Tady to byl celkem jednoduchý případ, jelikož oba operátoři fungovali na stejném MVNE a tudíž i u stejného hostujícího operátora.

Zároveň vím, že jsou i firmy, které mají svého MVNO i technicky připraveného, ale váhají s jeho spuštěním. Když zjistí, že je potřeba zavedená značka, mediální kampaň, zákaznická péče ale zejména prodejní síť, která dostane produkt přímo k zákazníkovi, tak si spuštění virtuálního operátora rozmyslí.

Od jakého operátora k Vám zákazníci nejčastěji přecházejí?

Podíl zákazníků přicházejících od operátorů zhruba odpovídá podílu jednotlivých operátorů na našem trhu.

Jaké procento vašich klientů aktivně využívá datový balíček. Respektive, jaké procento zákazníků stále nevyužívá datové služby?

Pokud si zákazník SazkaMobilu vybere jiný benefit než je naše základní odměna Levné volání a SMS, tak si v 90 procentech případů vybere data zdarma.

Jaký je váš názor na flatové tarify? Mají i u virtuálních operátorů smysl nebo je vaše cílová skupina odlišná?

Když jsme vytvářeli tarifní nabídku, tak jsme se zaměřili na zákazníky, kteří měsíčně utrácí v rozmezí 300-400 korun. Nabídka tisícovky volných minut bohatě převyšuje potřebu těchto zákazníků a vnímají ji téměř jako neomezenou.

Volí si Češi spíše dražší flat, který je však bez starostí nebo zůstávají u „skládaček“ a balíčků? Co je lepší, respektive neprospěla by trhu revize cen flatů a další zjednodušení balíčků?

Přestože velcí operátoři tvrdí, že „všichni už jsou na flatu“, sami ve svých výsledcích uvádí, že ARPU (průměrná útrata) zákazníka na paušálu je cca 360 Kč. Což příliš nepodporuje jejich tvrzení, když flat je standardně za 750 koruns dvouletým úvazkem. Výhodou pro zákazníka je fakt, že dnes má na výběr mezi mnoha tarify od více než 80 operátorů. A například náš paušál. U nás je s tisícovkou minut do všech sítí a 100 MB dat za 377 korun je pro spoustu lidí v podstatě flat.

Dlouho se tu diskutuje o adekvátnosti ceny dat. Kolik by podle vás měl stát 1GB? Jsou data v česku „předražená“?

Cena je obvykle určena nabídkou a poptávkou a u virtuálních operátorů bohužel zejména velkoobchodní nabídkou – tedy cenou, za kterou data nakupují od hostujícího operátora. Dnes většinou operátoři neřeší jak zvednout konzumaci dat u uživatele, ale spíše jak přitáhnout úplně nové uživatele mobilních dat (z WIFI). A tady je to spíš o zajímavém relevantním obsahu než o ceně za GB.

Je ještě na trhu nějaká mezera, kterou by virtuální operátor/operátoři mohli zaplnit?

V ČR zatím nejsou zastoupeny všechny typy virtuálních operátorů, které fungují v zahraničí. Například operátoři se zaměřením čistě na M2M (Tarify pro zabezpečovací zařízení, pozn. red.).