Jaroslav Richter: Doba nepřeje podnikání v komerční dopravě na železnici

Jaroslav Richter

Jaroslav Richter Zdroj: E15 Anna Vackova

Společnost Arriva vlaky se v posledních týdnech zviditelnila především svým účinkováním v pilotním tendru na dotované vlaky Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, ze kterého byla vyřazena. Plány firmy ze skupiny Deutsche Bahn se tím ale nebortí. „Do pěti let chceme pět až deset procent výkonů na českých kolejích,“ říká ředitel společnosti Jaroslav Richter.

* E15: Vy jste relativně nová společnost. Zatím na území České republiky neprovozujete žádné vlastní spoje, nebo se mýlím?

Zatím neprovozujeme žádné pravidelné linky. Máme nějaké nepravidelné jízdy, které souvisejí s naším zkušebním provozem. Na českých kolejích se postupně etablujeme. Naším cílem není za každou cenu rozjezdit železniční dopravu v komerčním režimu proti dotovaným vlakům. Nepoměr nákladů a výnosů v osobní železniční dopravě podle mne neumožňuje vytvářet klasický komerční zisk.

* E15: Situace v dotované dopravě je ale z velké části zablokovaná. Kraje i stát mají uzavřeny s Českými drahami desetileté smlouvy.

V každém kraji je ta smlouva trochu jiná. Někde jsou možnosti i během platnosti smlouvy s drahami uzavřít nějakou dílčí dohodu na provozování vlaků. Stejně tak je v každém kraji i odlišná chuť něco měnit. Někde ta chuť je, někde chybí.

* E15: Lze smlouvu s krajem na provoz vlaků uzavřít bez výběrového řízení?

Ano, má to určitá pravidla, ale je to možné.

* E15: Říkal jste, že vás komerční doprava na kolejích neláká. Vylučujete zcela váš vstup do tohoto oboru?

V dnešní době není v českých zemích žádná linka, která by zajišťovala tolik tržeb, aby se nám vrátily náklady. Alespoň my jsme na ni nepřišli. Obvykle je tam dostatečně hustá síť závazkových vlaků (dotovaných z veřejných rozpočtů, pozn. autora), které neumožňují náš vstup.

* E15: A je tu nějaká trať, která má komerční potenciál, pokud by tam dotované vlaky skončily? Podobně přestalo ministerstvo dopravy dotovat trať Praha–Ostrava.

Třeba na té Ostravě a i některých dalších rychlíkových tratích to možné je. Ale systém dotací a cenotvorby je tak složitý, že si myslíme, že v současnosti tudy cesta nevede. Abychom si vytipovali trati a řekli, že jsme na nich schopni stabilně pokrývat náklady, to ne. Dnes není dobrá doba začínat tento typ podnikání.

Šance nejen v pražské aglomeraci

* E15: Arriva vlaky zatím nikde pravidelně nejezdí, ale v jízdním řádu pro letošek už má několik linek zanesených. Jak to s nimi vypadá?

Termín zatím nemáme stanoven. Bude záležet na dvou faktorech. Zaprvé potřebujeme dokončit schvalovací proces našich vlaků. Tam jsme na dobré cestě. A vedle toho intenzivně jednáme o integraci našich spojů do pražské integrované dopravy a do středočeského dopravního systému.

* E15: Teď asi mluvíte o lince Benešov–Praha–Kralupy nad Vltavou, na kterou chcete dotace?

Ano. Ale nejde pouze o dotace. Jde nám o to, abychom se stali součástí integrace, tedy aby tam mohly platit jízdenky Pražské integrované dopravy. Zhruba 40 procent této linky vede totiž na území Prahy. Je pro nás proto velmi důležité zapadnout do systému.

* E15: Ta linka nevede do Benešova tradičně přes Vršovice a Strašnice, nýbrž vede obloukem přes Libeň a Malešice a zajíždí na Masarykovo nádraží místo na hlavní. Proč?

Je to přes Masarykovo nádraží, aby to bylo co nejrychlejší. Libeň je velmi dobrá, neboť dnes neexistuje kvalitní spojení měst na jihovýchod od Prahy, jako jsou Říčany a Čerčany, právě s oblastí Libně. Myslíme si, že by toto spojení využívalo hodně lidí. Navíc je tam i volná kapacita tratě.

* E15: Jaký máte dojem z jednání s ROPID?

ROPID se tato linka hodí, zatím ale není definitivní názor právě na to, jestli mají linky do Benešova jezdit z Masarykova nádraží.

* E15: Rozjezdíte linku ještě v prvním pololetí?

Ano, to vidím jako realistický termín. Záleží to hlavně na tom, jak se nám podaří věci dojednat.

* E15: V plánu máte možná ještě zajímavější linku Praha–České Budějovice– Český Krumlov. Jak se mají věci tam?

Opět záleží, do jaké míry se podaří tuto linku zapojit do regionální dopravy. Jednáme se Středočeským a Jihočeským krajem. Obecně si myslím, že rozšíření nabídky vnímají pozitivně.

* E15: Tam byste nasadili stejné motoráky jako do Kralup?

V první chvíli stejné. Ty vlaky jsou dostatečně pohodlné a univerzální. V případě, že by jezdilo více lidí, jsme schopni nasadit něco výkonnějšího a většího, třeba i klasické soupravy.

ilustrační fotoilustrační foto | Mlada fronta

* E15: Správa železnic má sankce pro motoráky, které jezdí pod trolejemi. Není to pro vás nevýhoda?

Je tam určitá přirážka, ale je to jen jedna z nákladových položek. Další položky nám spíše nahrávají a říkají, že je tato trať pro nás zajímavá. Jsme přesvědčeni, že naše motorové jednotky jsou velmi efektivní, i přes zmíněnou nevýhodu.

* E15: Byly by tyto vlaky pro kraje levnější, než kolik nyní platí ministerstvo dopravy za rychlíky Praha–České Budějovice, a to i v přepočtu na sedačku?

Zcela jistě. I v přepočtu na sedačku. K tomu bude velkou výhodou, že cestující pojedou do Českého Krumlova bez přestupu v Budějovicích. Z Budějovic do Krumlova není elektrifikovaná trať a dnes není žádný přímý spoj Praha–Krumlov. Chci se ale ještě vrátit do Středočeského kraje. Stejně jako máme nachystány naše příměstské vlaky do Kralup a Benešova, tak bychom rádi projednali se Středočeským krajem i rozšíření spojů na související další regionální tratě. Například do Vlašimi, do Sedlčan, do Velvar. Chceme z těchto míst, kde dnes není kvalitní spojení s Prahou, vytvořit příjemné spojení do jedné hodiny až do centra Prahy, což neumí ani autobus.

* E15: Co termíny?

Rádi bychom rozjeli pilotní provoz v letošním roce. To znamená, že kromě příměstské dopravy bychom zajistili spojení, jako je Praha–Český Krumlov, například o víkendech.

* E15: Kraje jsou tomu přístupné?

Jsou tomu přístupné, ale nemáme to ještě zcela vyjednáno. Co ale máme předjednáno s Jihočeským krajem je, že budeme zkoušet pilotní provoz přímých rychlejších spojů mezi Jindřichovým Hradcem a Českými Budějovicemi. Tam už jsme v jednáních poměrně daleko.

Silná skupina, téměř neomezené zdroje

* E15: Máte velké plány, jak to ale vidíte s investicemi? Kolik na ně máte připraveno peněz?

Tím, že náležíme do skupiny Deutsche Bahn, tak jsme na tom z investičního pohledu poměrně dobře. Sdílíme investiční zdroje, které tady určitě nevyčerpáme. Naše zdroje nejsou tímto primárně omezeny.

* E15: Máte z centrály přidělen nějaký balík peněz?

Ne. My připravíme projekt a poté, co bude schválen, na něj dostaneme prostředky. Není to tak, že bychom dostali dopředu nějaký balík peněz a s ním hospodařili.

* E15: Jaký je váš odhad, kolik tady proinvestujete v příštích letech?

Vidíme, že tady budou dva typy tendrů. Malé, jako třeba Krnov, kde bylo potřeba na investice přes miliardu korun. A pak velké, kde bude potřeba čtyř nebo pěti miliard. My ale nejsme primárně nijak limitováni. Tendrů nebude myslím nikdy tolik najednou, aby nás to investičně vyčerpalo. Otázkou navíc je, zda v příslušných tendrech budou žádána nová vozidla, nebo jestli tam budeme moci umístit modernizovaná vozidla. To vše je na diskuzi. I za kraji přicházíme se třemi možnými postupy. Buď můžeme nabídnout úsporu peněz a udržení výkonů, tedy dobrou kvalitou a lepší efektivitou bychom stávající náklady krajů na kilometr snížili. To umíme. Druhá varianta je, že za stejné peníze uděláme více práce. I tím, že nabídneme cestujícím další služby a přilákáme jich do vlaků více. To považujeme za nejzajímavější variantu. A za třetí je tu varianta podobná Krnovu, tedy že by se skokově zvýšila kvalita dopravy, zejména vozidel, ale za cenu zdražení.

* E15: Počítáte i s neúspěchem, že se vám třeba nepodaří dohodnout s kraji ani státem a vy v nejbližších letech nerozjezdíte žádnou linku?

Ano, samozřejmě se to může stát. Může třeba dojít k nějakému politickému nebo legislativnímu rozhodnutí, které naše snahy zhatí. Ale my musíme v dané chvíli udělat maximum pro úspěch.

* E15: Nebojíte se, že celá liberalizace na dlouhá léta zamrzne?

Ano, tyto obavy jsou na místě. Vidíme z jednotlivých kroků, že existuje určité úsilí celé to zastavit. Je to špatná zpráva pro daňového poplatníka i cestujícího.

* E15: Přesto, jak byste viděl postavení české Arriva vlaky na tuzemském železničním trhu řekněme za několik let?

Když se náš podíl na trhu bude blížit k deseti procentům, tak to bude dobrý výsledek. Pokud České dráhy dnes zajišťují 140 milionů vlakových kilometrů ročně, tak když budeme po pěti letech mezi pěti a deseti procenty, tak budu spokojen. Současně si ale nemyslím, že by České dráhy v dohledné době přišly o dominanci na trhu.

Jaroslav Richter (46)

Vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině. Už během studia v osmdesátých letech pracoval jako výpravčí, téměř celá devadesátá léta byl přednostou stanice. V roce 1999 se stal náměstkem obchodně-provozního ředitele Českých drah v Ústí nad Labem. V letech 2000 až 2005 byl generálním ředitelem Unipetrol Doprava, poté zastával vysoké manažerské pozice v ČD a ČD Cargo. Od roku 2011 je ředitelem a jednatelem společnosti Arriva vlaky. Volný čas věnuje rodině, se kterou žije v Litoměřicích. Rád si zahraje tenis či golf.