Je čas uspět na Západě, říká viceprezident českého výrobce krmiv Vafo Petri Tiitola

Viceprezident Vafo Goup Petri Tiitola

Viceprezident Vafo Goup Petri Tiitola Zdroj: Vafo Group

Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Společnost VAFO PRAHA se zabývá výrobou, distribucí a vývojem krmiv pro psy a kočky. Jsou rodinnou firmou s již více než dvacetiletou tradicí a zkušeností v oboru. Roční objem výroby, 58 000 t krmiv zajišťují ve třech moderních výrobních závodech v České republice.
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
19
Fotogalerie

Trh s krmivy pro domácí mazlíčky v posledních letech rychle roste a zároveň se výrazně mění. „Pet byznys bude přebírat trendy z potravinářského průmyslu a zdravotnictví,“ je přesvědčen Petri Tiitola, viceprezident Vafo Group, českého výrobce krmiv pro domácí mazlíčky, který patří mezi světovou špičku v oboru. 

Proč trh s pet food roste rychleji než ostatní retailové segmenty?

Vše to souvisí s demografickými změnami. Ve Finsku je například 1,5 milionu jednočlenných domácností, ještě před třiceti lety to byla polovina. Lidé v digitálním světě sedí doma, sledují internet nebo televizi a hledají proto emoce, které často nacházejí právě přes své mazlíčky. Domácí zvíře se tak stává „dítětem“ a členem domácnosti. Když lidé odcházejí do důchodu, mají hodně peněz, jejich děti už nejsou doma, tak si pořídí mazlíčka. Lidé s domácím zvířetem rovněž prokazatelně žijí déle a jsou šťastnější. Demografie tak mění naše odvětví.

Lze tak silný růst udržet do budoucna?

Růst počtu mazlíčků se nezpomalí ani nenastane pokles. Psi jsou však menší, dokonce tak malí, aby se vešli do tašky jako například čivava. Kočky pak začínají žít uvnitř domů. Lidé ovšem utrácejí stejné peníze za malé jako za velké psy. Malý sice žere méně, ale kupují mu dražší krmiva. Majitelé také hodně utrácejí za kočky.

Budou v pet food podobné trendy jako v maloobchodě s potravinami?

Ano, velmi zásadní. Trend v pet food se nazývá humanizace, což znamená, že pet byznys bude přebírat trendy z potravinářského průmyslu a zdravotnictví. V současnosti je například červené maso nahrazováno kuřecím a krůtím. V odvětví pak velmi rychle rostou rybí potraviny poté, co se ukázaly zdravotní výhody rybího masa pro člověka.

Bylo pro vás složité prodat skupině Vafo společnost Prima Pet, kterou jste budoval dvacet let?

Ne, nebylo to složité, protože bych musel firmu řídit ještě dalších pět až deset let, abych se mohl rozhodnout, zda ji zachovat jako rodinnou. Mám syna, který je však ještě příliš mladý. Nebylo to proto složité, ale miluji celé odvětví a lidi, s nimiž pracuji, takže jsem chtěl zůstat v byznysu i po prodeji.

Znáte se s majitelem Vafa Pavlem Bouškou velmi dlouho. Nebylo vzhledem k osobním vztahům složité jednat o transakci?

Bylo to velmi složité kvůli právníkům. Pro nás ne. Byli jsme připravení transakci uskutečnit a stále jsme na tom pracovali.

Jaké je postavení Vafo Group na evropském trhu?

Ze světového pohledu jsme někde okolo dvanáctého nebo třináctého místa a jistě se dostaneme do první desítky.

Kam hodláte expandovat do budoucna?

Vafu se výborně daří na Východě, takže je čas získat větší podíl na západních trzích.

Byl jste členem finské plavecké reprezentace. Je sport důležitý pro byznys?

Rád najímám lidi, kteří sportovali, pro oblast prodeje. Sportovci jsou disciplinovanější, více zaměření na výsledek a pro úspěch možná pracují tvrději než průměrný člověk. Sport vám pomůže porozumět týmové práci, tvrdé práci, cílům a vážit si úspěchů. Byl to pro mě velký přínos. Když trénujete 20 až 25 hodin týdně, tak se to přenese do vašeho pracovního života.