Jiří Jelínek: Řecko a Turecko praskají kvůli Egyptu ve švech

Jiří Jelínek, výkonný ředitel skupiny Fischer

Jiří Jelínek, výkonný ředitel skupiny Fischer Zdroj: Anna Vackova

Výkonný ředitel skupiny Fischer Jiří Jelínek vypadá spokojeně. Zdá se, že krizi už má cestovní ruch za sebou, předprodeje zájezdů dvouciferně rostou. Boom zažívá Řecko, naopak nepříjemnou výjimkou zůstává Egypt. „Preference destinací jsou hodně spojené se stabilitou daného regionu a cenou. Tyto dva faktory hrají největší roli,“ říká Jelínek.

E15: Majitelé cestovních kanceláří si dlouhodobě stěžují na neúnosně nízké marže. Je to opravdu tak špatné?

Je pravda, že marže jsou nejen v Česku dlouhodobě nízké. Počítáme-li zisk na úrovni EBITDA, marže se pohybují kolem tří procent. V západní Evropě je to ještě méně.

E15: Zlepší se to někdy, nebo je to nový standard?

V Česku je obrovská konkurence, takže cestovky jsou pod velkým tlakem. Na druhé straně ještě před několika lety bylo zcela běžné, že se zájezdy prodávaly i za ceny nižší, než byly náklady. Přispělo k tomu i specifikum v podobě dvou velkých charterových aerolinek, Holidays Czech Airlines a Travel Service. Na trhu bylo více letecké kapacity, než kolik lidí by cestovalo za běžné ceny, které by ještě cestovním kancelářím pokryly náklady.

E15: Vy jste tedy zánik charterů Holidays Czech Airlines (HCA) uvítal?

Ano, z několika důvodů. Tato firma poskytovala podmínky, které by si soukromý dopravce nemohl dovolit. Na ztrátovém hospodaření státních HCA se podíleli všichni obyvatelé Česka, ztrátu dotovali ze svých daní. Podmínky, které dávaly HCA některým cestovním kancelářím, nebyly zcela transparentní a hlavně nebyly vždy zcela tržní. Krátkodobě z toho těžily některé cestovní kanceláře, ale dlouhodobě to trh kvůli nadbytečným kapacitám deformovalo. My jsme bojovali s neférovými podmínkami na trhu. Proto jsme uvítali, že ceny a podmínky se nastavily tržně.

E15: A neexistovala pro vás jednoduchá možnost přejít k HCA za nižší ceny?

Nejde jen o cenu, ale o daleko více věcí. Například o nabízenou kapacitu a možnost operativně ji měnit, počet odletových letišť a tak dále. Také nám šlo o dlouhodobou a předvídatelnou spolupráci. Čas ukázal, že nepřejít k HCA bylo dobré rozhodnutí.

E15: Nemůže odchodu HCA z charterového trhu zneužívat Travel Service?

Nemyslím si to. Protože v zahraničí je řada dalších leteckých společností, které mohou létat z České republiky.

E15: Zkoumali jste tuto možnost?

Myslím, že o tom přemýšlela řada subjektů na trhu, nakonec k nám ale nikdo nového leteckého dopravce nepřivedl. Nám nyní služby a flexibilita Travel Servisu maximálně vyhovují.

Dnes už jsou standardem čtyřhvězdičkové hotely se stravováním all inclusive, vyžaduje je drtivá většina zákazníků

E15: Když se tedy podle vás odchodem HCA nastolil stabilní trh, dává vám to naději na vyšší marži?

Tím, že není na trhu markantní letecká nadkapacita, neprodává se v takovém měřítku za ceny pod náklady. Ale pro klienty je nadále nejdůležitější cena a konkurence prostě nedovolí zvedat marže a zdražovat.

E15: Klienti Fischera nelétají jen na charterech. Jaký je u vás podíl pravidelné a nepravidelné dopravy?

Pravidelnou dopravu používáme zejména na exotické destinace, kde je její podíl až poloviční. A předpokládám, že bude nadále růst.

E15: Čas od času se objevují nářky, že na českém trhu chybí dálkové charterové letadlo schopné bez mezipřistání dolétnout třeba do Karibiku. Váš problém to tedy není?

Takové letadlo se na českém trhu prostě neuživí. Nemají ho ani v Rakousku, kde je kupní síla podstatně vyšší. Tohle si mohou dovolit pouze země jako Německo nebo Velká Británie.

E15: Pokud jde o destinace, největším problémem je asi Egypt. Snižovali jste tam pro letošek kapacity?

Kapacity zůstaly zhruba na stejné úrovni jako loni. Ale zaměřujeme se na jiná letoviska. Zákazníci už nemají příliš zájem o Sinaj, tedy hlavně Tabu a Šarm aš-Šajch, roste ale zájem o hotely více na jihu, především v Hurghadě a Marsa Alam.

E15: Kdyby neklid pokračoval a vyřadil Egypt úplně z turistických map, je vůbec něčím nahraditelný?

Tuto destinaci těžko nahradíte beze zbytku. Řada zákazníků, kteří jezdí do pětihvězdičkových hotelů all inclusive, pojedou místo do Egypta do Španělska nebo Turecka. Ale část zákazníků jezdí do Egypta kvůli atraktivní ceně. A ti těžko najdou alternativní destinaci.

E15: Jak se tedy vyvíjí poptávka po Egyptu?

Podle předprodejů jde meziročně o mírný, zhruba pětiprocentní pokles. Pořád to vnímáme jako úspěch, protože loni touto dobou se Egypt prodával velmi dobře, a tedy srovnáváme s relativně úspěšným obdobím. Velký problém této destinace přišel až koncem srpna.

E15: Jsou na tom předprodeje jako celek lépe?

Jednoznačně. Celkově nám předprodeje vzrostly o více než 25 procent. Je vidět, že zákazníci kupují dovolenou stále častěji v předstihu. Je to dáno především zkušeností z minulé sezony, kdy nabídka na last minute byla mnohem omezenější než v předchozích letech.

Jiří Jelínek (41)
Narodil se v Kutné Hoře, vystudoval Střední průmyslovou školu ve Vlašimi. V letech 1995 až 2003 pracoval ve společnosti Thomson, která vyrábí spotřební elektroniku. Vystřídal zde řadu manažerských pozic, pracoval například v Rusku a pobaltských zemích. Do čela cestovní kanceláře Fischer nastoupil před deseti lety. Od roku 2012 je výkonným ředitelem nově utvořené Skupiny Fischer, kam patří značky Fischer, Nev-Dama, eTravel a Privileq. Je ženatý, má dva syny. Rád si zahraje golf a fotbal.

E15: Není to takový cestovkářský folklor říkat „kupujte dříve, nebudou“? Pak nakonec jsou.

Vždycky nakonec něco je. Ale je to přesně to, co vy chcete? Jsou kapacity, například se zázemím pro děti, které mají svůj limit. A riskovat, že vydrží volné do poslední chvíle, se nemusí vyplatit. Zájezdy na poslední chvíli skutečně nejsou v takové šíři, v jaké bývaly ještě před třemi čtyřmi lety. Zákazníci se výrazně posunuli směrem k předprodejům. A na trhu je méně zmíněné letecké kapacity. Nikdo už megalomansky nekupuje místa v letadlech, která by pak vyprodával pod náklady.

E15: Liší se nějak první klienti od těch „na poslední chvíli“?

Last minutovému zákazníkovi jde hlavně o cenu. Když ale někdo kupuje dlouho dopředu, jde mu především o kvalitu ubytování a destinace. Jsou to hlavně rodiny s dětmi. Rodiče či prarodiče s dětmi uvažují jinak než třeba cestující páry. Dávají si velký pozor, aby příliš neriskovali. Dvojici stačí velmi často jen někde přespat a pak může bez problémů kupovat dovolenou z toho, co zbývá, třeba týden před odletem.

E15: Mění se preference klientů, pokud jde třeba o destinace a úroveň ubytování?

Dnes už jsou standardem čtyřhvězdičkové hotely se stravováním all inclusive, vyžaduje je drtivá většina zákazníků. Přitom ještě před deseti lety byla nejpopulárnější polopenze. Destinační preference jsou výrazně spojené se stabilitou daného regionu a cenou. Tyto dva faktory hrají největší roli. Například v roce 2012 se lidé báli kupovat zájezdy do Řecka, dnes naopak tato destinace zažívá obrovský boom. Poptávka roste dva roky po sobě o desítky procent.

E15: Je pro vás těžké zamluvit si v Řecku kapacity?

Není to jednoduché. Tím, že částečně vypadl Egypt, Řecko a Turecko praskají ve švech. Češi nejsou jediní zájemci o řecké rezorty. Opět výrazně vzrostla poptávka z Německa, Velké Británie, v posledních třech letech se sem hodně nasměrovali Rusové. Naštěstí tamní hoteliéři chtějí mít pestré portfolio klientů. Nechtějí mít hotel zaplněný výhradně Rusy. Ano, v některých případech jsou Rusové schopni všechny přeplatit, ale většina hoteliérů se nespoléhá jen na jednu skupinu. To by pro ně bylo ošidné.

E15: CK Fischer spolupracuje s řadou německých cestovních kanceláří. Je možné, že ta spolupráce přeroste v nějaké majetkové propojení?

To je otázka na akcionáře. Nemám žádné signály, že by bylo něco takového v blízké budoucnosti v plánu. Naopak, sami jsme před třemi lety udělali akvizici Nev-Damy, která je středoevropskou lyžařskou jedničkou a roste i v segmentu letních dovolených, přede dvěma lety jsme koupili internetového prodejce eTravel, máme i novou značku luxusních zájezdů Privileq. Už teď jsme schopni zákazníkovi zařídit cokoli.

E15: A nějaké další akvizice?

Stále výrazněji vnímám, že některé menší subjekty by měly o spojení s námi zájem. Společnost podobnou Nev-Damě, kterou považuji za skvělou akvizici a skvělé doplnění portfolia naší skupiny, dnes na českém trhu nevidíme. Průběžně ale máme na stole několik akvizičních příležitostí, o kterých přemýšlíme.

E15: Z některých údajů se dá vyčíst, že lidé se v posledních několika letech stále častěji přiklánějí k individuální organizaci dovolené, místo aby si koupili hotový zájezd. Není tedy vaše odvětví do budoucna odsouzeno k zániku, když si každý zařídí všechno sám?

Ano, zákazníci si zařizují stále více věcí přes internet. Ale nemůžeme zapomenout na to, jaká je role cestovní kanceláře. My se o zákazníka postaráme od A až do Z. Jsme odpovědní za letadlo, za transfer z letiště, za ubytování, stravování, za delegáty a řadu dalších věcí. Máme pojištění proti úpadku a pojištění na obecnou odpovědnost. Kdežto když si vše zařídíte sami, může se například stát, že přijdete do hotelu a on už bude plný, a v tu chvíli vám nastává problém.

Ano, část lidí cestuje individuálně, ale jde zejména o bezdětné mladé lidi a nejčastěji o evropské destinace, které jsou z hlediska kultury a turistické infrastruktury na určité úrovni. V řadě typických přímořských destinací také většinou dokážeme nabídnout cenu, na kterou individuální cestovatel prostě nemá šanci dosáhnout.