Kryptoměny jsou pojistkou proti inflaci, říká William Lobkowicz ze starého českého šlechtického rodu

William Rudolf Lobkowicz

William Rudolf Lobkowicz Zdroj: The Lobkowicz Collections

Animace zkázy a obnovy části sgrafitové fasády zámku Nelahozeves. Za NFT kupec utratil 400 tisíc korun.
První (video)záznam skladby, která se nehrála více než 250 let. Zapomenutý menuet skládá hold nerozpoznanému hudebnímu talentu jeho autorky, komtesy Anny Marie Wilhelminy von Althann.  Na aukci se vydražil ve formě NFT za v přepočtu 550 tisíc korun.
Rentgenový snímek obrazu s názvem David s hlavou Goliáše. Ve formě NFT se prodal za v přepočtu více než dva miliony korun.
Zámek Nelahozeves
Lobkowiczký palác
8
Fotogalerie

Podařilo se mu spojit stovky let starou tradici s výstřelkem moderních technologií a ještě tím získat peníze na obnovu uměleckých děl. William Rudolf Lobkowicz prodejem nezaměnitelných tokenů (NFT), které fungují podobně jako digitální certifikát pravosti, získal v přepočtu miliony korun na obnovu a údržbu uměleckých sbírek rodu Lobkowiczů. S digitalizovaným uměním má další smělé plány a počítá s tím, že je bude realizovat z Prahy. „Svět kryptoměn a blockchainu má potenciál úplně změnit fungování mecenášství,“ míní William Lobkowicz mladší. Potenciální investory ale varuje, že trh s NFT poslední dobou vykazuje rysy bubliny.

Nedávno jste v Lobkowiczkém paláci uspořádali konferenci spojenou s dražbou vašich NFT. Překonala akce Non-Fungible Castle vaše očekávání?

Dopadla lépe, než jsme čekali. Naše NFT nepředstavovalo tokenizované obrazy, ale něco nového, jiného, co nelze běžně vidět. Například na obrazu od Paola Veronese s názvem David s hlavou Goliáše byla zamalována jedna postava, která tam původně byla a která je nyní viditelná pouze pod rentgenem. Tu jsme v našem NFT odhalili. A právě tohle NFT bylo komerčně nejúspěšnější a vydražilo se za asi 93 tisíc dolarů (více než dva miliony korun). Dále jsme v dražbě měli NFT Zapomenutý menuet, tedy záznam skladby, která se nehrála více než 250 let. Šlo o píseň mé šestinásobné prababičky Anny Marie Wilhelminy von Althann. Ve své době pro ni bylo obtížné získat dostatek uznání pro své umění kvůli tomu, že byla žena. Tento token v aukci také zaznamenal úspěch.

Pokud jde o třetí lobkowiczké NFT, animaci zkázy a obnovy sgrafita z fasády zámku Nelahozeves, to naopak za mým očekáváním zůstalo. I přes to, že jsme zrovna tomuto NFT dělali hodně reklamu, protože jsme chtěli získat finanční prostředky na obnovu skutečných sgrafit na zámku Nelahozeves. Náklady na jejich restaurování se pohybují kolem 20 milionů korun a je třeba je obnovovat každých třicet až padesát let. 

Součástí konference byla ale také prezentace restaurátorských projektů, kdy lidé mohli sponzorovat přímé konzervační práce. Zájem návštěvníků o tuto formu filantropie mě velmi pozitivně překvapil, ukázalo se, že svět je dobrý. Díky této podpoře jsme získali peníze na desítky projektů vyžadující urgentní péči, na něž se nám nedařilo sehnat prostředky v minulosti.

Přispěním na restaurátorské projekty ale filantropové žádný digitalizovaný kus umění nezískali, je to tak?

Získávají potvrzení v blockchainu o tom, že se zapojili do filantropického projektu. To je vše. Samo o sobě to nemá finanční hodnotu, přesto o něco takového měli lidé zájem, aby mohli ukázat, že projekty podpořili a být na to pyšní. Možná jsme našli cestu, která může pomoci i dalším muzeím a galeriím, které by v budoucnu mohly tímto způsobem najít nové způsoby financování. Ostatně už se na nás obracejí jak tuzemské, tak zahraniční kulturní instituce například z USA, Francie či Británie se žádostmi o radu a doporučení. 

Když bych si ale koupil vaše NFT, znamená to, že si kupuji do blockchainu Ethereum vepsaný záznam s odkazem na video či hudbu?

Přesně tak. Bavíme se v praxi o dvou NFT: Prvním je samotný umělecký předmět ve formátu videa nebo obrázku. A přímo na blockchainu Ethereum je pak další NFT, tedy odkaz na dílo, z nějž je patrné, že tím, kdo na blockchain tento odkaz nahrál, jsou Lobkowiczké sbírky. Zároveň je jasné, komu tento odkaz symbolizující vlastnická práva patří. Říkám takovému důkazu vlastnictví proof-of-patronage, tedy důkaz mecenášství. Řadě lidí hodně záleží na tom, aby se právě podobným dokladem vlastní filantropické činnosti mohli prezentovat. Berou to jako statusový symbol.

Je to tedy i odpověď na možný protiargument ve stylu, proč kupovat NFT, když si lze nejen vaše digitální umění stáhnout z internetu.

V tomto případě je to podobné, jako když půjdu do muzea a vyfotím si obraz Mony Lisy. Dokonce si ho můžu vytisknout, ale nikdy nebudu mít na toto umělecké dílo práva. Přes blockchain se ukáže, že máte nejen nějaká vlastnická práva, ale také že zároveň patříte mezi podporovatele Lobkowiczkých sbírek. To je to zajímavé.

Video placeholde
Kryptoměna ethereum • Videohub

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!