Milan Štěch: Přímou volbu prezidenta jsme občanům slíbili, věřím v úspěch

Milan Štěch

Milan Štěch Zdroj: E15, Michael Tomes

V Senátu má nyní kvůli volebnímu úspěchu ČSSD převahu levice. Jeho šéf Milan Štěch je přesvědčen, že díky tomu, jaké se v horní komoře vedou diskuze a jaké padají návrhy, si lidé mohou dobře představit, jak by vládla sociální demokracie. „Pozorný sledovatel parlamentního prostředí to musí vyčíst. A myslím si, že veřejnost to docela sleduje,“ říká.

* E15: Je už jisté, že Senát schválí návrh zákona o přímé volbě prezidenta?

Stoprocentní jistotu budeme mít osmého února navečer. Sám za sebe si dovolím tvrdit, že schválení přímé volby je velmi nadějné, skoro jisté. Z našeho klubu mám informace, že většina sociálnědemokratických senátorů přímou volbu podpoří, maximálně tři nebo čtyři jedinci váhají, zda hlasovat, nebo se hlasování vzdát. Co se týká klubu KDU-ČSL, ten už v roce 2001 navrhoval přímou volbu, takže věřím, že ve svých řadách najde dost hlasů. Pokud jde o ODS, doufám, že i v jejích řadách se nakonec najde dostatek senátorů, kteří návrh podpoří. Jsem přesvědčen, že očekávání občanů naplníme a Senát změnu ústavy schválí.

* E15: Zmínil jste občany. Nepodléhají politici, pokud jde o přímou volbu hlavy státu, až příliš tlaku veřejného mínění a také médií?

Politici, kterým záleží na tom, aby byli důvěryhodní, aby ve své práci byli srozumitelní a kontinuální, musí mít na paměti, k čemu se zavázali v programech svých politických stran. Hlavní politické strany si daly do programů přímou účast občanů na správě věcí veřejných včetně volby prezidenta republiky formou hlasování všech občanů. Takže novela ústavy není reakce na články v médiích. Je prokázáním toho, že když strany něco slíbí, tak to také plní.

* E15: Nemáte obavy například z toho, že přímá volba vynese do čela státu populistu?

Ani v jednom způsobu volby hlavy státu skutečně nevidím žádné zásadní problémy. Když si je ale vyhodnotím z pozice zákonodárce, musím s určitou pokorou říci, že poslední volba prezidenta Havla a obě volby prezidenta Klause znamenaly jak pro sněmovnu, tak pro Senát spíše minus body. Neprobíhaly v důstojném prostředí, atmosféra ve společnosti při nich byla silně protiparlamentní. Proč tedy neumožnit volit občanům. Diskuze nebo obavy z toho, že prezident zvolený občany bude nutně zneužívat svou autoritu, nejsou na místě. Prezident Klaus je zvolen parlamentně. Přesto jsem přesvědčený, že žádný jeho následník nebude tak maximálně využívat volnost ústavy nebo chcete-li určité nejasnosti jako on.

Sněmovní verze nebo černý Petr pro Senát

* E15: Prezidentské pravomoci jsou vděčný námět politických diskuzí. Neměly by být v případě přímé volby dokonce posíleny?

To přece není možné odvíjet od toho, jak je prezident volen. Je potřeba dbát na vyváženost ústavních institucí. To je zásadní pojistka demokracie. Pokud nemáme prezidentský systém a ani se po něm nevolá, jsou současné pravomoci hlavy státu adekvátní, posilovat je není na místě. Ale existují oblasti, kde praxe bohužel ukázala, že pravomoci prezidenta nemusí být využity tak, jak by si zasluhovaly. Mám na mysli milosti. U nich bych byl dokonce pro, aby byla nutná kontrasignace. A je mi líto, že ve sněmovně při dojednávání kompromisu nad novelou ústavy kontrasignace neprošla.

* E15: Pokud jde o pravomoci, mezi zákonodárci nikdy nedošlo ke konsenzu…

Ke konsenzu nedošlo ani teď, došlo ale ke kompromisu. A v politice je kompromis de facto roven konsenzu. Umožňuje, aby nová věc prošla. Kompromis tady konečně je, s ním novela prošla sněmovnou. Jsem přesvědčený, že projde i Senátem.

* E15: Nepředpokládáte tedy, že by při projednávání v horní komoře padly nějaké pozměňovací návrhy?

Domnívám se, že by taková situace byla zneužita při vracení novely do sněmovny. Existuje nebezpečí, že by to byla záminka k dalšímu neprojednávání, protože nedošlo ke shodě mezi komorami. Černý Petr by se pak dával Senátu a sociální demokracii. Kdybychom chtěli uskutečnit změny, které jsme navrhovali při přípravě novely, mohlo by to být chápáno jako snaha posílit pravomoci Senátu. Takže budu prosazovat a podporovat verzi, která prošla sněmovnou. Nakonec vzhledem ke složení Senátu má ČSSD a ODS dostatek hlasů k tomu, aby návrh mohl projít. Pokud nechceme, aby veřejnost dál ztrácela důvěru k politickému spektru, tak je potřeba se zákonem se vyrovnat.

* E15: Takže můžete garantovat, že senátoři za ČSSD nepřijdou s pozměňovacími návrhy?

Pozměňovací návrhy nepředpokládám. Pokud přece budou předloženy, pak takové návrhy podle mého názoru nenajdou podporu.

* E15: Novela ústavy je jedna věc, další jsou prováděcí předpisy k přímé volbě. Nezastaví přímou volbu nakonec ony, třeba změna volebního zákona?

Pokud bude přímá volba v ústavě, bude muset být naplněna.

* E15: Senát se také neustavil hned, i když byl dán ústavou.

Pokud se neuskuteční přímá volba, budeme to moci přičítat možná i skryté snaze premiéra, aby si mohl přivlastnit pravomoci prezidenta. To z ústavy nyní plyne. Několikrát jsem již ostatně apeloval na to, aby současně s novelou šly prováděcí předpisy, zejména volební zákon. To je velká chyba vlády, že už nebyly předloženy. Ostatně i změna ústavy mohla být schválená už dávno. Ve sněmovně byl tisk o přímé volbě sedm měsíců. V Senátu jeho schvalování zvládneme za šest týdnů. Vypadá to, že ve sněmovně se návrh příliš vážně nebral a ke konkrétnímu projednávání ho začal posouvat teprve silný tlak veřejnosti.

* E15: A ta rizika prováděcích předpisů?

Souhlasím, že rizika, zejména u návrhu změn volebního zákona, existují. Je potřeba začít jednat a doufám, že to opravdu nikdo nebude chtít zneužít. Mohlo by se totiž také stát, že bychom v prvním čtvrtletí příštího roku prezidenta neměli. Soustředit moc do rukou předsedy vlády by přitom rozhodně nebylo dobré.

* E15: Kdybyste si opravdu mohl vybrat, a shoda na tom není, byl byste pro volbu prezidenta spojenou s krajskými a senátními volbami, nebo pro samostatný termín?

Za volby stát vydává značné částky. Z tohoto pohledu by bylo praktické třeba právě prezidentské volby spojit s dalšími. Rozhodně to ale není zásadní a nepřekonatelná podmínka, která by měla přímou volbu zhatit.

Milan ŠtěchMilan Štěch | E15 Michael Tomes

Taxis na cestě, jež obchází pravidla

* E15: Narazili jsme na finanční náklady, Senát se pokusil omezit ty na volební kampaně…

Byť jsme si vědomi toho, že každá takováto změna stejně úplně nezabrání pokusům o obcházení předpisu, může takové pokusy alespoň zkomplikovat. Je to takový Taxisův příkop. Pokud vláda bude mít podobný návrh, můžeme se pokusit je sjednotit s tím, který jsme vypracovali zde v Senátu a který nyní projednávají výbory. Mrzelo mě, že o naší novele řada kolegů říká, že je potřebná, že je nutné volební kampaně limitovat, ale nepodpořili ji. Nejspíš na stranický povel s tím, že co vzejde z opozice, se podporovat nemá, i kdyby to bylo ze zlata. Alespoň u takhle důležitých věcí, které podstatně ovlivňují postoj veřejnosti k politickým stranám, je neštěstí, že se šmahem negují.

* E15: Nemáte tak trochu pocit marnosti, když vaše zákonodárná iniciativa přichází vniveč?

Myslím, že nepřichází vniveč. Je samozřejmě zkomplikovaná tím, že vládní koalice má nyní většinu ve sněmovně. Nepropadám ale skepsi, protože jsem přesvědčený, že pozorný sledovatel parlamentního prostředí z toho musí vyčíst například to, jak by se sociální demokracie chovala, kdyby vládla. Z toho, co ČSSD v Senátu říká, jaké návrhy podává, co kritizuje a co podporuje, lze odvodit, jak by to bylo, kdybychom měli vládní odpovědnost.

* E15: Máte na mysli průzkum veřejného mínění, který postavil důvěru občanů v Senát nad důvěru k Poslanecké sněmovně?

Ten rozdíl byl docela velký. Vlastně tak vysoce ve prospěch Senátu to bylo historicky poprvé. Jistě, za týden to může být jinak, nedělám z toho žádné velké závěry. Přesto jsem opravdu rád, a myslím si, že nějaký signál to je. Takže naše práce určitě marná není. Když některé naše návrhy neprojdou, tak je nehodíme do koše. Věřím, že sněmovní volby za dva a půl roku vyhrajeme, a jak se říká, štěstí přeje připraveným. A my se o to, abychom byli připravení, staráme.

V Senátu BMW nenajdete

* E15: Celý letošní rok se nejspíš bude točit kolem financí, především tedy výdajů. Jak bude šetřit Senát?

Senát bude šetřit rovnoměrně ve všech položkách, loni to bylo pět procent, letos také. Na rozdíl od Poslanecké sněmovny jsme také snížili provozní náklady. U nás například nenajdete ani audi, ani BMW, všichni jezdíme ve škodovkách. Včetně předsedy Senátu. Zhruba na polovičku jsem proti předchozímu předsedovi omezil i čerpání prostředků na ochranku. Nepoužívám ani senátní vilu, ve které bych mohl bydlet. Bydlím v pronajatém bytě 2+1.

* E15: Trnem v oku veřejnosti jsou ale spíš pracovní cesty zákonodárců. Kam letos pojedou senátoři?

Plán ještě není schválený. Pokud jde o mě osobně, neplánuji žádnou zámořskou cestu. Pojedu pouze na reciproční návštěvy a jen tam, kde je to v zájmu českého státu. Nejblíže je dvoudenní cesta do Gruzie. Uskuteční se také návštěva Německa. Jinak to budou povinnosti jako například zasedání předsedů parlamentů.

* E15: Jak vlastně zahraniční cesty vybíráte, podle čeho se senátoři rozhodují?

Senát letos bude mít rozpočet na zahraniční cesty pokrácen zhruba o dva a čtvrt milionu korun. Cesty koordinujeme tak, aby například do stejných regionů nejely dva výbory. Snažíme se je také sladit s Poslaneckou sněmovnou, aby nebyly duplicitní. Samozřejmě každá cesta je předložena organizačnímu výboru, a pokud se nezdá být efektivní, zasáhneme. Dbám také na to, abychom cesty konzultovali s ministerstvem průmyslu a obchodu a působili jsme tam, kde je to skutečně přínosné pro rozvoj vzájemných vztahů a obchod, a tam, kde můžeme podpořit působení českých firem a také příliv investic do České republiky.

Milan Štěch (59)

Nynější předseda horní komory parlamentu je jedním z mála, který v Senátu působí od jeho vzniku. Dlouholetý šéf Českomoravské konfederace odborových svazů poprvé kandidoval v roce 1996, znovu zvolen byl v letech 2002 a 2008. Členem sociální demokracie se stal v roce 1997, důsledně prosazuje levicová témata, hájí zájmy zaměstnanců. Předsedou Senátu byl zvolen v roce 2010. Štěch je ženatý a má dvě děti.