Miloslav Vyhnal: Cestovní kancelář, která letos udělá zisk, si zaslouží uznání

Miloslav Vyhnal

Miloslav Vyhnal Zdroj: E15 Anna Vackova

Skupina KKCG a její cestovní kancelář Fischer jsou v cestovním ruchu příkladem trendu, který analytici předpovídají už léta a který stále ve větší míře nepřicházel. Jde o konsolidaci trhu a jeho rozdělení mezi několik velkých skupin. KKCG se letos blýskla hlavně akvizicí jedničky na trhu lyžařských zájezdů CK Nev-Dama.

Podle investičního ředitele KKCG pro oblast turistiky Miloslava Vyhnala tím ale růst skupiny Fischer nekončí. „Jsou tady stále investiční příležitosti, které chceme posoudit a pokusit se je zrealizovat,“ říká Vyhnal.

* E15: Proč jste šli do akvizice cestovní kanceláře Nev-Dama?

Má to několik důvodů. Ten nejdůležitější tkví v tom, že CK Fischer je součástí silné skupiny. Finanční stabilita a zázemí skupiny KKCG předurčuje strategii dalšího rozvoje. Před třemi lety jsme se v CK Fischer rozhodli, že se nechceme pouze specializovat na moře, ale chceme být plnoformátová cestovní kancelář. Řešili jsme, jaké další produkty můžeme klientům nabídnout, a začali jsme dělat hory. Zjistili jsme, že cesta vlastního rozvoje je velmi komplikovaná a složitá, že nejsme schopni vytvořit konkurenceschopný produkt, nebo lépe řečeno, schopni jsme, ale za neefektivních investic. Proto jsme si vytipovali tuto akvizici. Z dnešního pohledu mohu potvrdit, že jsme neměli šanci konkurovat číslům, která má Nev-Dama.

* E15: A necháte si vlastní zimní lyžařskou nabídku alespoň jako jakýsi exkluzivní produkt?

Poté, co jsme úspěšně dokončili akvizici a získali všechna povolení, jsme de facto mohli ovládnout Nev-Damu až 1. července. To je období, kdy se finišuje s přípravou nového katalogu na následující zimu, takže jsme prostor a čas pro jakékoli změny měli velmi limitující. Nakonec jsme se dohodli na tom, že budeme mít jako cestovní skupina Fischer jen jeden lyžařský produkt, celý v brandu Nev-Dama. Pouze jsme ho rozšířili o nejluxusnější část ubytování z původní zimní nabídky CK Fischer a doplnili dětské animační kluby známé ze zájezdů k moři.

* E15: CK Fischer nabízela i letecké zájezdy na lyže. Ty jste také dali Nev-Damě?

Letecké zájezdy zůstávají na vyžádání, týká se to Švýcarska a částečně Francie. Ze své osobní zkušenosti vím, že bohužel u Čechů převládá trend vlastní individuální dopravy, a to i do vzdálených lyžařských destinací.

* E15: Takže katalogová nabídka leteckých lyžařských zájezdů, se kterou se Fischer tak chlubil, byl krok vedle?

Já si nemyslím, že to byl krok vedle. Odpovídá to moderním trendům. Ale je to poměrně drahá záležitost, zejména transfer z letiště, a podstatná část lidí se rozhoduje na základě ceny. Nebyli jsme na tom schopni dělat objemy a generovat marži. Letadlem odvezete za rok možná stovky lidí, což je v objemech Nev-Damy kapka v moři.

Exim není v lyžování soupeř

* E15: Nedávno oznámil Exim Tours, že vstupuje na trh lyžařských zájezdů. Může to nějak ohrozit vaši investici v Nev-Damě nebo snížit její hodnotu?

Určitě ne. V tuto chvíli nemohu považovat Exim ani v náznaku za konkurenta, tedy pokud jde o lyžování. Respektuji Exim jako konkurenci, pokud jde o moře nebo exotiku, ale u lyží se nemáme čeho obávat. Mám pro to několik důvodů. Za prvé jsme si to sami vyzkoušeli a víme, jak je to těžké. Za druhé trh lyžařských zájezdů je podle našeho kvalifikovaného odhadu asi půl milionu lidí, kteří odjedou ročně na hory do zahraničí. Z toho 230 tisíc lidí využije touroperátora a Nev-Dama má 100 tisíc klientů. To je téměř polovina trhu, všichni ostatní touroperátoři jsou výrazně menší. Pokud se máme seriózně bavit o konkurenci v segmentu lyžařských zájezdů, tak to jsou firmy, které svůj byznys dělají možná desítky let, například Fede, Intertrans. Exim tedy jako konkurenta nevnímáme. Jejich cíl prodat deset tisíc zájezdů považuji za nereálný, jestli si u nich koupí lyžařský zájezd tisíc lidí, tak si myslím, že to pro ně bude úspěch. My jsme zahájili prodej počátkem září a teď máme prodáno 36 procent našeho celosezonního cíle, tedy zájezdy pro 36 tisíc klientů. To jen ukazuje na dominantní postavení Nev-Damy a podporuje správnost naší investice. Nev-Dama má navíc na některá lyžařská střediska historicky danou exkluzivitu a její ceny jsou nejnižší.

* E15: Říkal jste, že zatím nebylo moc času něco v Nev-Damě měnit. Budete dělat nějaké změny pro příští rok?

Nemyslím. Za ty dva měsíce jsem dospěl k názoru, že jakékoli větší zásahy by byly kontraproduktivní. Ten produkt má svou klientelu, neplánujeme proto žádné změny, ani v designu.

* E15: Ani personální?

Ne. Já jsem velmi příjemně překvapen kvalitou a odbornou úrovní spolupracovníků v Nev-Damě. Spolupráce nás vzájemně obohacuje, což celou cestovní skupinu Fischer posunuje směrem nahoru.

* E15: Nev-Dama má i nějaký podíl letních zájezdů? Nebudete je převádět pod Fischera?

On ten podíl není úplně zanedbatelný. V létě k moři odvezou zhruba 27 tisíc lidí, primárně do Itálie a Chorvatska, čímž se řadí mezi deset největších cestovek i v segmentu letních dovolených. Tento typ zájezdů rušit nebudeme, protože generuje marži. Jde o určitou alternativu k leteckým zájezdům, která je cenově daleko dostupnější. Určitě to chceme a budeme podporovat, necháme to přitom pod značkou Nev-Damy. Příští rok chceme tuto nabídku navíc rozšířit o čtyři až pět leteckých destinací, kde bychom se rádi přiblížili zajímavé cenové hladině.

* E15: Hodnotu té akvizice jste nezveřejnili, nechcete tak učinit teď ?

Ne, nejsme na tom s partnery dohodnuti. A myslím si, že by to ničemu neprospělo. Rozhodně ta investice nebyla v řádech jednotek nebo desítek milionů korun, to je jediné, co mohu říci.

Příjezdová turistika zatím ne

* E15: Mluvil jste o přeměně Fischera na plnoformátovou cestovku. Jsou ale stále oblasti, kde nepůsobí, například příjezdová turistika nebo domácí turistika. Vidíte i tady příležitost?

V tuto chvíli určitě ne. My jsme pečlivě analyzovali například incoming. Hledali jsme odpověď na otázku, zda je to oblast, kterou bychom mohli rozvíjet. V současné době máme ale stále prostor na to, jak rozšiřovat a zkvalitňovat naši nabídku v oblasti outgoingu, takže mluvit o incomingu pro nás dnes nemá smysl. Jsem přesvědčen o tom, že bychom to nedělali dobře. Myslím si, že stále existuje dostatek investičních příležitostí, nápadů a pobídek v oblasti výjezdové turistiky. To je naše hlavní vize a strategie pro následující dva tři roky.

* E15: Rýsuje se tedy už nějaká konkrétní akvizice?

Z logiky věci máme silné kapitálové zázemí a nemáme problém cokoli financovat. Zároveň nyní máme investiční apetit. Takže pečlivě zvažujeme a posuzujeme všechny investiční nabídky, které se k nám na stůl dostanou. Musí nám zapadnout do mozaiky.

* E15: Kolik těch nabídek je? Jednáte s nějakým konkrétním subjektem?

Máme rozjednané čtyři investiční příležitosti v cestovním byznysu. Bavíme se o něčem, co by zvýšilo přidanou hodnotu pro akcionáře.

* E15: Jsou to příležitosti na českém trhu nebo se poohlížíte i v zahraničí?

V tuhle chvíli jsou to investice na českém trhu a případně v regionu střední Evropy. Měli jsme na stole různé nabídky, například z Balkánu, ale domnívám se, že by byla chyba investovat v zahraničí, pokud nevyčerpáme všechny investiční příležitosti v tuzemsku. V uvozovkách na Balkán můžeme jít, až se budeme nudit a nebudeme mít co dělat. Nyní jsou tady stále investiční příležitosti, které chceme posoudit a pokusit se je zrealizovat.

* E15: Konkrétnější být nechcete?

Nemohu. Myslím si, že by to nebylo fér vůči subjektům, se kterými jednáme. A logicky nechci vysílat konkrétní signály ke konkurenci. Jednáme primárně se subjekty, které působí ve stejné oblasti jako CK Fischer.

* E15: Mohou to být i internetové agentury?

Mohou.

Egypt nás stál 30 milionů

* E15: Jak dopadlo pro skupinu Fischer letošní léto?

Co se týká Nev-Damy, tak nedošlo k poklesu. U cestovní kanceláře Fischer registrujeme mírný nárůst tržeb a počtu klientů, jde přibližně o pět procent. Z mého pohledu to je úspěch, protože cestovní ruch zažívá další těžký rok, už třetí v řadě.

* E15: Proč je rok opět těžký?

Důvody jsou oproti loňsku trochu jiné. Když jsme koncem loňska začínali s prodejem na letošní sezonu, tak šlo všechno velmi dobře. Myslel jsem si, že máme nejhorší za sebou. Loni v listopadu a prosinci se o žádné krizi nemluvilo, ekonomiky rostly, což podpořilo nákupní sentiment. To všechno fungovalo až do poloviny února, kdy přišly nepokoje na severu Afriky, které s cestovním byznysem totálně zahýbaly. Nás jen Egypt stál na čisté marži přes 30 milionů korun. Egypt je jeden důvod špatného roku, v prvním pololetí dramaticky ovlivnil hospodaření všech cestovních kanceláří. Ten dramatický výpadek ze začátku roku se nám v červenci a srpnu podařilo dohnat, což považuji za velký úspěch. Dalším důvodem je zhoršující se ekonomická situace občanů a velká nejistota a obavy z budoucnosti.

* E15: Kam se tedy letos pohnul celý trh?

Osobně bych to tipoval na nějaký pěti- až desetiprocentní pokles u leteckých zájezdů k moři. Část lidí se přesunula do levnějšího segmentu pozemní dopravy, takže celkově se trh zájezdů pohybuje kolem nuly. Ta čísla nejsou tak strašná i díky počasí. Letos bylo extrémně deštivé léto a díky tomu lidé oproti původnímu plánu nakonec odjeli do zahraničí.

* E15: Ale Letiště Praha hlásí u charterů stagnaci a Travel Service dokonce pětinový nárůst?

Ten nárůst Travel Servisu je samozřejmě na úkor ČSA, protože část touroperátorů a zákazníků začala létat s Travel Servisem.

* E15: Snaží se vás nějak ČSA získat jako klienta pro chartery?

Není žádným tajemstvím, že jsme loni s ČSA poměrně dlouho jednali. To bylo v době, kdy připravovaly projekt nové charterové dcery. Bohužel ve finále nebyla jejich cenová nabídka výhodnější než u konkurence, tak zůstáváme u Travel Servisu.

* E15: Jaké očekáváte hospodářské výsledky za letošek?

Ta čísla budou na úrovni loňského roku, možná nepatrně horší (loni CK Fischer vykázala zisk 43 milionů při tržbách 2,13 miliardy korun, pozn. aut.). Tržby budou lepší, odhaduji je na více než 2,2 miliardy. Na počtu klientů se budeme blížit 150 tisícům, a pokud jde o zisk – těžko se to odhaduje – myslím, že to bude mezi 35 a 40 miliony. V plánu jsme přitom měli zhruba 70 milionů korun, ale jak jsem říkal, jen 30 milionů nás stojí Egypt. A je třeba si uvědomit ještě jeden faktor, a tím je extrémně drahá ropa. Kvůli silnému konkurenčnímu prostředí přitom nemáme vůbec šanci přenést náklady spojené s drahou ropou na klienty, takže celková marže se snižuje. A myslím si, že ten trend bude pokračovat a bude to vidět ve výsledcích i ostatních touroperátorů. Proto tvrdím, že kdo udělá v roce 2011 zisk, tak si zaslouží uznání.

* E15: Jaké tedy v tomto kontextu dáte na trh kapacity pro příští léto?

Plán na příští rok je tématem našich každodenních diskuzí. Doufáme, že Egypt se dostane zpět k číslům z roku 2010. V poměru kvalita – cena je to jednoznačně nejvýhodnější destinace, takže doufám, že se tam Češi rychle vrátí. Celkově zkusíme postavit rozpočet na úrovni roku 2011.

* E15: V médiích už se objevily zprávy, že zájezdy příští rok zdraží o deset procent. Platí to i pro skupinu Fischer?

Já bych samozřejmě strašně rád zájezdy zdražil. Ale konkurenční prostředí je tak silné, že ve finále je cena výsledkem nabídky a poptávky. Dnes je cena hlavním kritériem výběru, a klienti si ceny opravdu pečlivě porovnávají. Jak jsme někde jen nepatrně dražší, třeba o pětistovku, tak okamžitě vidíme, že se to přestává prodávat. Cenový boj je opravdu tuhý.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.

Miloslav Vyhnal (41)

Je členem představenstva a investičním ředitelem skupiny KKCG, předsedou představenstva cestovní kanceláře Fischer, členem představenstva CK Nev-Dama. Na pozici investičního ředitele KKCG pracuje od roku 2007, na starost má především oblast cestovního ruchu. Předtím od roku 2001 působil jako předseda představenstva a generální ředitel společnosti Atlantik Finanční trhy. Ve své profesní kariéře mimo jiné pracoval ve vrcholných manažerských pozicích ve společnostech jako I. F. B. nebo Expandia Finance. Vystudoval strojní fakultu ČVUT. Volný čas věnuje rodině a dětem, hraje golf, rád provozuje freestyle lyžování, jachting a lov.