Miroslav Dvořák: Chceme pro ČSA partnera s dálkovými letadly

Miroslav Dvořák

Miroslav Dvořák Zdroj: Euro Tomas Novak

Generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák má před sebou nelehký úkol. Najít v době všeobecného pesimismu v letectví strategického partnera pro České aerolinie. „Situace na trhu akvizic leteckých společností v Evropě je na bodu mrazu,“ je si Dvořák vědom rizika. Naopak v případě úspěchu by mohl začít slavit završení záchrany národního dopravce.

E15: Vláda dala zelenou dalšímu pokusu o odstátnění ČSA. Co nyní bude váš první krok?

Záměrem je získat strategického partnera. Musíme si proto říci, kdo by to měl být, respektive kdo by to být neměl. Vláda hledá partnera, který se zaváže rozvíjet České aerolinie a zároveň si na letišti v Ruzyni vytvoří svoji základnu. Budeme proto vybírat mezi firmami, které jsou už dnes toto schopné nabídnout. Bude to tedy mezinárodní letecká společnost, která má dálkovou flotilu.

E15: Už máte nějaký okruh firem, které oslovíte?

Ten okruh je daný mezinárodními statistikami a tabulkami IATA. My jsme se rozhodli použít list 50 největších mezinárodních leteckých společností operujících na dálkových linkách. Pošleme jim informační memorandum se základní charakteristikou ČSA a vyzveme je, aby se nezávazně bez jakýchkoli kaucí a jiných povinností přihlásily do soutěže.

E15: Jak to bude probíhat dále? Vyhlásíte nějaký tendr?

To, co jsem teď popisoval, už fakticky je samotná soutěž. Jde o soutěž formou výzvy.

E15: Zmínil jste dálkové linky. Budou je ČSA opět provozovat, bude to jedna z podmínek pro partnera?

To není nezbytné. Jde o to, aby České aerolinie doplnily portfolio nového majitele. Bude přitom záležet, o jakého investora půjde. Jiné preference bude mít firma z Evropy a jiné společnost z východní Asie.

E15: Máte už jasno, jak velký podíl v ČSA investorovi nabídnete?

Od nuly do 95,69 procenta akcií společnosti, záleží na situaci. Maximálně může aeroholding prodat všechny své akcie v ČSA. Platí přitom pravidla Evropské komise. Evropský dopravce může získat klidně všechny akcie, mimoevropská společnost má omezení na padesátiprocentní podíl minus jedna akcie. To proto, aby si ČSA zachovaly status evropského dopravce.

E15: Co je pro vás prvotní, chcete se zbavit co největšího podílu?

Toto vůbec nehraje roli, dokonce může být někdy z pohledu aeroholdingu výhodnější prodat 30 procent než 96 procent. Zmiňoval jsem, že hodně bude záležet na podnikatelském záměru. Soutěž bude orientovaná na přidanou hodnotu pro celou skupinu aeroholdingu.

Půjde například o využívání infrastruktury letiště, a to nejenom toho pražského ale i regionálních. Atraktivita Letiště Václava Havla Praha bude určitě větší pro vzdálenějšího investora, menší už bude pro evropského přepravce. Je to logické, evropský investor bude mít vlastní základnu třeba jen tisíc kilometrů odsud. Půjde o využívání dalších služeb, jako je údržba. A půjde o roli ČSA, které s největší pravděpodobností budou sloužit pro konsolidaci kapacit po Evropě a návaznou přepravu.

E15: Stejně si těžko dovedu představit vyhodnocování nabídek za situace, kdy nemáte konkrétní kritérium ceny za nějaký podíl.

Budeme vyhodnocovat podnikatelský záměr. Samozřejmě cena bude jedním z kritérií, ale v první řadě půjde o závazky k ČSA a letišti.

E15: Nejde tedy hlavně o peníze?

Ono je to vidět i ze znaleckého posudku, který je z letošního srpna. Tehdy se vkládaly do aeroholdingu akcie Českých aerolinií (aeroholding si tím zvýšil jmění o 150 milionů korun – pozn. aut.). Z pohledu hodnoty celého aeroholdingu je toto jenom malá část, ale daleko důležitější je, jak se podaří zajistit rozvoj letecké dopravy v České republice. V Praze i na regionálních letištích.

E15: Asi nezačnete hledat zájemce až teď, předpokládám, že případné investory už oťukáváte nějakou dobu. Jak to vypadá? I premiér Petr Nečas zmiňoval, že za branami rozhodně nestojí fronta.

Bohužel to musím potvrdit, dnes nemáme žádné závazné potvrzení zájmu. Situace na trhu akvizic leteckých společností v Evropě je na bodu mrazu. Prakticky se tady neuskutečňují žádné akvizice, takže situace je velmi složitá. Samozřejmě probíhaly a probíhají rozhovory s řadou leteckých společností z našeho seznamu. Ale dokud to neotestujeme soutěží, tak nevíme, do jaké míry to myslí vážně.

Také je potřeba říci, proč se ten proces spouští právě nyní. My jsme v září získali rozhodnutí Evropské komise, kterým se ČSA schvaluje restrukturalizační plán. A jeden ze zásadních závazků české vlády byl, že neprodleně zahájí proces odstátnění podílu v ČSA. Takže plníme tento závazek.

E15: Připouštíte, že se odstátnění nemusí podařit?

Tohoto rizika jsme si všichni vědomi a uvědomuje si to i Evropská komise. Ale když to nezkusíme, tak o reálném zájmu o ČSA nemůžeme říci nic jistě. Teď začíná první kolo, které je v první řadě o testování trhu.

E15: Pojďme ke konkrétním zájemcům. V minulých měsících se zde hodně skloňovalo především pět jmen: Etihad, Quatar Airways, Turkish Airlines, Air France a Korean Air. Jednali jste s nimi?

Součástí těch rozhovorů je i závazek, že já nebudu komentovat jednotlivá jména. Nicméně pokud těchto pět jmen je na našem seznamu TOP 50, tak je nemohu ani vyloučit. V principu je naší rolí hovořit se všemi zájemci, kteří splňují naše kritéria. To je vše, co k tomu mohu říci.

E15: Jsou známy nějaké termíny, dokdy byste celý proces rádi dotáhli do konce?

Po čtvrtečním rozhodnutí vlády začaly okamžitě odcházet zmíněné informační dopisy do centrál padesáti leteckých společností. Chceme, aby do konce tohoto měsíce odpověděly (stačí pouze jednou větou), zda mají zájem o poskytnutí dalších informací. Na konci listopadu bychom chtěli mít přihlášky o přístupový kód do takzvaných data rooms. A samozřejmě oznámíme akcionáři a veřejnosti, kolik zájemců a jací se do tohoto informačního procesu přihlásili.

Pak nastane druhé kolo, proběhne due diligence společnosti a následně přijde na řadu jednání o podmínkách, hodnocení a výběr investora. Ten by měl skončit nejpozději do konce dubna. Když všechno půjde dobře, tak budeme moci předat akcie ve druhém pololetí příštího roku.

E15: Co budete investorům nabízet? Co je podle vás na ČSA nejcennější?

Za dva roky restrukturalizace jsou dnes aerolinie stabilizované. To je zásadní informace.

E15: To znamená, že jsou provozně v zisku?

Stabilizovaný neznamená ziskový. Podle závazného plánu máme být ziskoví v roce 2014. A musím říci, že se nám daří přesně naplňovat jednotlivé milníky. Termínem stabilizovaný myslím, že za poslední dva roky jsme provedli obrovské množství nepopulárních kroků.

Udělali jsme něco, co žádný investor nechce po vstupu do firmy dělat. Redukce kapacity, personální opatření, změna strategie. Tyto věci vyvolávají velmi negativní reakce. Velké aerolinie ale shodně tvrdí: „Když si budeme chtít něco koupit, tak rozhodně ne velký problém.“ Naše společnost je teď čistá a nejsou zde žádní kostlivci, tedy těžko vypořádatelné závazky. Vyřešili jsme vlastnictví letadel, závazky do budoucna.

Čtěte také:

České aerolinie jsou znovu na prodej

otovo. Aeroholding získal ČSA

Tereza Zavadilová: ČSA okradly věrné zákazníky

Společnost se za poslední dva roky výrazně čistila a mimo jiné i proto realizuje relativně velké ztráty. Jenom vypořádání závazků z letadel a jejich údržby bylo v jednotkách miliard. Stabilizovali jsme firmu, i pokud jde o dopravní síť. Dnes jsme v cílovém formátu, ve velmi krátké době budeme schopni prezentovat stabilní výnosy. Poslední tři čtyři měsíce vykazují ČSA velmi dobré ekonomické výsledky.

E15: Ustálil se i počet cestujících?

Ano, můžeme predikovat počet cestujících týdně s přesností na jeden tisíc. Máme tedy velmi dobře odhadnutelné výkony provozní i ekonomické. Už víme, co od firmy můžeme očekávat. Když tedy říkám, že ČSA budou v roce 2014 provozně v zisku, tak k tomu musím mít samozřejmě předpoklady už dnes.

E15: Letos a příští rok bude firma ještě žít z finančních polštářů, které získala od aeroholdingu?

Přesně tak. Nicméně ty prostředky už jsou dostatečné. Dnes už se nemusíme obávat, jako dosud každý rok, zda ČSA přežijí zimu. Zároveň se nám dramaticky každý měsíc zmenšuje ztráta, což přinesla změna letového řádu letos v létě.

Miroslav DvořákMiroslav Dvořák | Euro Tomas Novak

E15: Jak tedy letos dopadne hospodaření ?

Společnost bude provozně ve ztrátě, ale celkově v zisku. Provozní ztráta se výrazně zmenšuje.

E15: Zisk bude řádově ve stovkách milionů?

Ano.

E15: Aeroholding má vedle dalších pět dceřiných firem. Jsou na prodej? Může se třeba objevit zájemce o Holidays Czech Airlines…

Aktuální usnesení vlády se týká pouze ČSA. Aeroholding se musí na základě své strategie postavit na všechny své nohy samostatně. Nejméně predikovatelnou nohou byly dosud právě ČSA. V okamžiku, kdy definitivně vyřešíme problém ČSA, což si slibujeme od strategického partnera, tak můžeme, ale nemusíme řešit ostatní dceřiné firmy. Jediné, co je v tuto chvíli vyloučené, je vstup strategického partnera do Letiště Praha. To znamená, u dalších společností nic nevylučujeme. Na druhou stranu nic není připraveno.

Miroslav Dvořák (42)

Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu České zemědělské univerzity se specializací obchod, finance a obchodní právo. Kariéru začal v ČSOB jako zástupce ředitele odboru správy aktiv (1992 až 1997). V letech 1997 až 2001 byl ředitelem a předsedou představenstva společnosti Patria Asset Management. Od roku 2002 působil jako vrchní ředitel ČSOB. V roce 2007 se stal generálním ředitelem Letiště Praha. Od října 2009 byl také prezidentem a předsedou představenstva Českých aerolinií. Angažmá v obou firmách ukončil loni, kdy postoupil na post předsedy představenstva nově vytvořeného Českého aeroholdingu. Od 1. listopadu 2011 je také jeho generálním ředitelem. Mezi jeho koníčky patří moderní výtvarné umění a architektura.