Nabíráme novou investici, krize dodavatelů nám hraje do karet, říká Václav Liška z Merxu
Řídil Aukro, je investorem v Leverage Holding a nyní zkouší štěstí ve „středoevropské Alibabě“. Václav Liška má v Česku na starosti aktivity Merxu, tržiště pro firmy a podnikatele ve střední Evropě. Společnost založil před rokem Przemyslaw Budkowski, bývalý CEO polského gigantu Allegro. Nyní Merxu nabírá novou investici, jejíž hodnotu strany nezveřejnily. Je to však investiční kolo Serie A, ve kterém se částky zpravidla pohybují mezi dvěma a patnácti miliony dolarů. Chceme expandovat do Německa a zdvojnásobit tým, vysvětluje Liška v rozhovoru pro deník E15 .
Jak vysokou investici jste získali?
Nemohu ani naznačovat. Seed investici jsme nabrali před rokem a půl od Accel Ventures a Point Nine, což nám pomohlo platformu postavit a vybudovat tým. Teď působíme v sedmi zemích a je nás sedmdesát, investice nám umožní expandovat do německy mluvících zemí a rozšířit tým. Do roku by nás mohlo být kolem dvou set. V tuto chvíli umíme propojovat firmy, ale chceme pomáhat i s logistikou a platbami.
Jak vypadá vaše hospodaření po roce fungování?
Naše platforma je pro zákazníky zdarma, neúčtujeme si ani provize, ani poplatky. Sledujeme počty transakcí a celkový obrat. Prostřednictvím Merxu proběhly transakce v řádu stovek milionů korun.
Jaký je tedy váš byznys model, když si neberete podíl?
Chystáme se v polovině příštího roku zavést poplatky za používání a konkrétní model budeme teprve časem specifikovat.
Takže nyní je to taková beta verze, kdy se snažíte nalákat co nejvíce obchodníků?
Je to plně funkční verze, nicméně jsme ve fázi, kdy se soustředíme na nabírání zákazníků, jak nakupujících, tak prodávajících. Chceme vytvořit dostatečně velkou masu na obou stranách.
O investici do Merxu
|
Očekáváte po zavedení poplatku odchod některých zákazníků?
Teoreticky určité procento zákazníků může odpadnout, nicméně nechystáme se zavést superagresivní byznys model. Budou to symbolické částky, které by neměly zákazníka odrazovat od používání. Chceme službu škálovat, aby byla dostupná. Je to v našem zájmu, tomu náš byznys model přizpůsobíme.
Dopadá na vaše zákazníky krize dodavatelských řetězců?
Vidíme, že v některých kategoriích, například nářadí, nejsou některé produkty dlouhodobě dostupné a zákazníci na zboží čekají nebo také hledají alternativy. Krizí jsou zasažené všechny země, nikdo se tomu nevyhne. Nicméně díky tomu, že máme dodavatele v sedmi zemích, přímo se potenciálním zákazníkům nabízí oslovit prodávající z dalších zemí. Co nenajdou v Česku, mohou najít třeba v Estonsku. To je výhoda mezinárodní platformy. Z pohledu českých a slovenských nakupujících je přes padesát procent mezinárodních transakcí. Čeští a slovenští kupující si velice rychle našli cestu k zahraničním dodavatelům.
Takže vám krize dodavatelů hraje do karet?
Ano, je to fajn alternativa, když to není možné získat od svých obvyklých dodavatelů.
Jak chcete firmám pomoci s logistikou a platbami?
Primárně chceme prodávajícím pomoci s hledáním vhodné přepravy. Hlavně co se týče zahraničních transakcí. Spousta z nich poprvé prodává do zahraničí a je pro ně složité najít optimálního dopravce, to jim chceme ulehčit. Budeme to zajišťovat pomocí partnerství, může nás to vést i k tomu, že vytvoříme agregátor přepravních metod.
A ty platby?
Když spolu dnes dvě strany udělají obchod, typicky si posílají peníze na účet, a to i u zahraničních transakcí. Chceme ten proces přizpůsobit tomu, co je zvykem u klasické retailové e-commerce. Tedy implementovat platby kartou i pro zahraniční transakce.
Kdo je vaše konkurence?
V našem regionu neexistuje hráč, který by byl „panevropský“ a byl horizontálně zaměřený. Existuje mnoho hráčů, kteří se soustředí na určité kategorie, třeba metalurgii nebo strojírenství. My chceme být výchozím místem pro podnikatele a firmy, kteří chtějí řešit nákup, ale také pro prodávající stranu. Jedna z našich přidaných hodnot pro zákazníky je, že díky nám mohou bez velkých investic expandovat do dalších zemí. Překládáme i popisy produktů do dalších jazyků a přivádíme zákazníky z dalších zemí.
Při založení jste měli ambici stát se středoevropskou Alibabou. Jak se to daří?
Učíme se, snažíme se přizpůsobovat zákazníkům, nicméně tu vizi se nám daří naplňovat. Máme přes patnáct tisíc registrovaných zákazníků napříč zeměmi, mohou si vybírat ze tří milionů produktů. Krok do Německa vnímáme jako výraznou událost, protože pro spoustu našich prodávajících zákazníků je to atraktivní trh.
Očekáváte, že německý trh bude složitější?
Jak se to vezme. Počítáme s tím, že je to velký trh, může být konkurenčnější. Ale máme zprávy, že německé firmy začínají tranzici od dodavatelů z Číny, přehodnocují to a shánějí dodavatele z regionu střední a východní Evropy. Česko i Polsko by mohly tuto pozici zastávat, máme velkou šanci. Postupně se mění i náhled německých firem, neplatí už, že cokoli na východ od Německa je nedůvěryhodné. Výchozí pozice je dnes mnohem lepší.
Kdo je váš zákazník?
Na kupující straně jsou to primárně menší a střední firmy, ale také živnostníci. Dokážou se rychle rozhodnout a jsou otevření nákupu online, to jsou ideální zákazníci a jejich počet je vysoký. Na prodejní straně jsou to často přímo výrobci nebo velkoobchodníci.
Působíte také jako investor. Jaké to pro vás je být na druhé straně?
Je dobré znát obě strany. Většinu práce na investičním kole odvedl Przemyslaw Budkowski, CEO Merxu. Hodně mu ale pomohlo, že má kolem sebe tým seniorních lidí, on sám působil jako CEO Allegra, je pro něj snazší mluvit s renomovanými investory.