Pavel Zavadil: Vsadili jsme na trvalý odklon od chemie

Pavel Zavadil

Pavel Zavadil Zdroj: Michael Tomes/E15

Na pražském Smíchově, na rušné Strakonické ulici by ve sklepení nenápadného činžáku málokdo čekal prostor plný stoletých dubových sudů, v nichž nepřetržitě již od konce 19. století zrají léčivá vína. Stejný dům poskytuje přes padesát let zázemí i pro výrobu zubní hygieny založené téměř výhradně na bylinách. „Když už firma funguje 118 let, proč by nemohla fungovat dalších sto?“ ptá se spolumajitel společnosti Herbadent Pavel Zavadil. Jeho byznysový záběr tím však zdaleka nekončí.

Vaše podnikání má široký záběr. Pro kterou z vašich firem vám nejvíce bije srdce?

Na začátku devadesátých let jsem založil marketingovou a sportovní agenturu. Když však zemřel můj bratr, převzal jsem po něm se společníkem firmu Aura Medical, která prodává medicínskou techniku. Ze začátku jsme v ní byli jen tři, krok za krokem se nám ji však dařilo zvětšovat.

Před krizí měla tržby kolem tří set milionů a zaměstnávala padesát lidí. Tento byznys mě také dvacet let živí. Díky tomu, že tato společnost šlapala, poohlíželi jsme se partnerem po něčem, co by neznamenalo jen koupit prodat, ale v čem by po nás také něco zůstalo. Cíleně jsme hledali nějakou výrobu. Tak jsme se dostali k Herbadentu. Tato firma mě v posledních dvou letech baví nejvíce a má podle mne největší potenciál.

Věnujete se všem svým pěti společnostem stejně, nebo jste někde jen v roli finančního investora?

Stále se snažím „být u toho“, ale to samozřejmě všude není možné. Naštěstí jsou v čele těchto firem lidé, kteří je dobře řídí. Vždycky říkám, že kdybych zítra na půl roku odjel, nic by se vlastně nedělo. A to je úžasný pocit. Mohu se tak věnovat tomu, co mě baví. Tedy hlavně marketingu.

V případě společnosti Inexad, která tu prodává módu anglické značky T. M. Lewin a připravuje obchod legendárního anglického hračkářství Hamleys, jsem spíše v roli investora. Přidal jsem se tam před lety ke třem mladým lidem, kteří potřebovali zkušenosti a kapitál na rozjezd. Až teď, protože Hamleys je moje srdeční záležitost, se snažím být trochu víc u marketingu této značky.

Jak se britská značka, která tu nikdy nebyla, stala vaší srdeční záležitostí?

Asi před patnácti lety jsme šli v Londýně s dcerami okolo Hamleys a vtáhlo nás to dovnitř. Dcery tam strávily dvě tři hodiny. Protože tam nejde jen o prodej hraček, ale o zážitek. A pak kdykoli jsme jeli do Londýna, holky musely do Hamleys. Jedné z dcer je už přes dvacet a stále to trvá. Myslím, že neexistuje jiný obchod, který by měl takovou stopu v lidské paměti. Takže když společníci přišli, že poprvé jednali v Hamleys, rozsvítily se mi oči.

Jaké plány s Hamleys máte?

Teď soustřeďujeme všechny síly na otevření velké prodejny v ulici Na Příkopě. Také Angličané ji pojímají jako vlajkovou loď pro Evropu. Nejbližší obchody Hamleys jsou ve Skandinávii a v Moskvě.

Nikdy si nebudeme moci hrát na nějaký dominantní tržní podíl, protože levněji to vyrobit prostě nedovedeme

Kam s hračkářským projektem směřujete?

Hamleys je obrovská obchodní příležitost, protože tuto značku nevnímáme jen lokálně, ale v celém regionu. Máme licenci na pět zemí okolo nás. To má neuvěřitelný potenciál. Hamleys je značka, která se při návštěvě obchodu zaryje do srdce. Proto si myslím, že to na zdejším trhu bude velmi unikátní záležitost.

Jak do toho zapadají přírodní léčiva Herbadentu?

Když jsme před více než deseti lety stáli s partnerem na Smíchově ve sklepech, kde ve stoletých dubových sudech zrají medicinální vína, řekli jsme si, že to musíme mít. A šli jsme do toho hlava nehlava.

Čím se tato firma zabývá?

Největší částí výroby Herbadentu je dentální program, a to už od šedesátých let. Základem všech produktů je extrakt ze sedmi léčivých bylin. Byliny nakupujeme od certifikovaných výrobců. Louhujeme je a asi tři měsíce je macerujeme zastudena. Celý proces trvá dohromady kolem čtyř měsíců. Soustřeďujeme se na péči o dásně. Nejde nám primárně o bílé zuby, ale aby zuby měly v čem držet.

Nemáme tam žádnou zbytečnou chemii, žádná chemická barviva ani chemická pěnidla. Běžné zubní pasty přitom obvykle obsahují stejné pěnidlo, jaké najdete v jarech nebo v myčkách automobilů. Lidé však již chápou, že celý den do sebe dostávají chemii nejenom v jídle, ale také v kosmetice, v mýdlech, v šamponech, v zubních pastách, a snaží se tomu vyhnout.

Co zraje v dubových sudech, které jste zmínil?

Naší nejstarší výrobní řadou jsou medicinální vína, která se na stejném místě vyrábějí nepřetržitě již 118 let. Receptura se za celou dobu nezměnila. Podstatou zase je, že tato vína působí na trávicí trakt nebo pro doplňování železa lépe než běžná chemická léčiva. I v tomto případě poptávka poměrně roste.

Který z těchto produktů vám přináší největší byznys?

Prodej vín nemůže růst donekonečna. Pro pacienta je nejjednodušší nechat si předepsat prášky, navíc většinu z nich má zadarmo. A byť je pití mnohem příjemnější než polykání prášků, je to něco, co si musí koupit za své. Podobně omezený růstový potenciál mají i koupele.

Většina lidí má jen sprchový kout nebo nemají čas, aby si v klidu dopřáli dvacetiminutovou koupel. Největší potenciál tedy vidíme v dentálu. Zuby si čistí každý, trh je ohromný. V Česku představuje kolem 2,5 miliardy korun.

Jaký je váš podíl?

S našimi několika miliony minimální. Potenciál je ale obrovský. Naše produkty totiž fungují. Kdybychom měli běžné výrobky na chemické bázi jako konkurence, řekl bych si, že ten vlak globálních firem asi těžko doženeme.
Jejich náklady na reklamu a marketing jsou obrovské.
My jsme však zcela něco jiného.

Konkurují vám velcí hráči?

Sice jsou zubní pasty, na nichž je velkými zelenými písmeny napsáno „herbal“. Avšak můžete si být jist, že tam je několikasetnásobně méně bylin než v našem produktu. Lépe řečeno to ani nejsou byliny, ale silice, které to jen ovoní. Zatímco my pastu z bylin děláme. Jsou to úplně nesrovnatelné kategorie.

Pavel ZavadilPavel Zavadil|Michael Tomes/E15

Neukáže se ale, že příklon k přírodním produktům je jen módní záležitost a že spotřebitel vidí hlavně cenu?

Jsem si jist, že posun od chemie k přírodním produktům je trvalá záležitost. Žijeme v přechemizované době a lidé už chápou, že to je špatně. A pokud jde o preference ceny, to bude náš problém vždycky. Nikdy si nebudeme moci hrát na nějaký dominantní tržní podíl, protože levněji to vyrobit prostě nedovedeme. Samozřejmě že kdybychom vyráběli stokrát až tisíckrát tolik, ceny by také byly někde jinde. Ale když vyrábíme nejvíce ve stotisícových řádech, pasta nemůže být levná.

Když říkáte, že firma má velký potenciál, kde jste teď a kde budete za pár let?

V současnosti dodáváme do Česka a na Slovensko. A v tomto malém rybníčku máme jednotky procent trhu. Naše tržby jsou teď kolem 35 milionů, takže prostor pro růst určitě máme. V terapeutickém segmentu zubní hygieny ale máme na to být jedničkou. V supermarketech ale jednička asi nikdy nebudeme. O to však nakonec ani neusilujeme.

Co zahraničí?

Připravujeme se na to, abychom jednou měli otevřené dveře dále. Avšak vždycky říkám, pojďme nejdříve rozjet vlak a teprve pak k němu přidávejme vagonky. Ať už z hlediska nových produktů nebo trhů. Již nyní máme pod svými křídly dost práce na to, abychom se dostali tam, kam podle našeho názoru patříme. Tedy minimálně desetinásobný obrat na českém trhu. Kdybychom ale časem uspěli i v zahraničí, dostali bychom se na další násobky.

Kdy ten skok přijde?

Nejsem úplně příznivcem skokového růstu. Podnikám pětadvacet let a vždycky jsem byl zvyklý budovat všechno postupně. Firma rostla podle toho, na co měla. Tomu se vymyká až náš poslední projekt s prodejem hraček Hamleys – tam je samozřejmě potřeba nejprve zainvestovat a celý dům plný zážitků postavit.

Jak se vede prodeji zdravotnické techniky, kterému se věnuje další vaše firma?

Prodej rentgenů a další zdravotnické techniky se letos neuvěřitelně zvedl, byznysu se zase daří. V určitých segmentech máme přes devadesát procent trhu.

Všechno co děláte, děláte rád?

Herbadent je krásná firma, která by časem mohla přejít na děti. Když už funguje 118 let, proč by nemohla fungovat dalších sto? Jsem moc rád, že za nic, co dělám, se nestydím. Herbadent má neuvěřitelně dlouhou historii, podobně jsou na tom i anglické značky T. M. Lewin a Hamleys.

V případě prodeje medicínské techniky jsme zase nikdy nedělali žádné „rychloobchody“, kvůli kterým dnes někteří lidé sedí. Snažili jsme se všechno dělat poctivě a poskytovat zákazníkům dobrý servis. A ono se to vyplácí.

Pavel Zavadil (51)
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Podnikat začal hned po roce 1989. Windsurfingovou expedicí přes Bajkal odstartoval byznys ve sportovním marketingu. Po tragické smrti bratra převzal v roce 1995 jeho firmu na prodej zdravotnických prostředků Aura Medical. Se společníkem koupili v roce 2003 firmu Herbadent. Zároveň je společníkem ve firmě zastupující anglické módní značky T. M. Lewin, Barker Shoes a hračkářství Hamleys.

Miliardová iluze. Lékárnám nejvíc vynáší doplňkové zboží

Vladimír Železný: Na víně se nedá zbohatnout