Regionální šéf BlaBlaCar: V každé zemi můžeme získat až pětinu lidí

Generální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr Jaś

Generální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr Jaś Zdroj: Michael Tomes, E15

Portál pro spolujízdu BlaBlaCar slaví úspěchy daleko za hranicemi Francie, kde se před deseti lety zrodil. Poté, co minulý týden ovládl český a slovenský Jízdomat, už mu na mapě Evropy mnoho „bílých“ míst nezbývá. Nyní je na řadě Asie a Amerika, říká generální manažer pro střední a východní Evropu Piotr Jaś.

Proč jste se rozhodli vstoupit na český a slovenský trh?

Skoro v každé zemi se lidé potřebují přepravit z bodu A do bodu B. A my se tuto potřebu snažíme uspokojit. Většina lidí, konkrétně 70 až 80 procent, se dopravuje auty, vlaky a autobusy používá jen pět procent lidí. Počet aut na silnicích stále roste. Jejich prázdná sedadla se snažíme zaplnit. A to platí pro každou zemi, do které přicházíme.

Proč ale přicházíme do Česka a na Slovensko zrovna nyní? Už nějakou dobu jsme s Jízdomatem jednali, chvíli jsme čekali na dobré načasování. Ukázalo se, že spojení s místním hráčem funguje, potvrdilo se to na příkladu Polska, Ruska, Maďarska či Mexika.

BlaBlaCar se na rozdíl od Uberu či Liftaga zaměřuje na meziměstskou přepravu. Na jakých vzdálenostech uživatelé obvykle cestují?

Obecně jsou to trasy přes 300 kilometrů. V Česku je to o něco méně, průměrná vzdálenost uživatelů Jízdomatu byla 240 kilometrů. Lidé cestují hlavně mezi většími městy a okolo víkendů.

Kolik uživatelů má nyní BlaBlaCar v Česku?

Na počet uživatelů se nezaměřujeme, více si všímáme jejich aktivity. Snažíme se co nevíc lidí spojit dohromady, což nemusí nezbytně souviset s celkovým počtem uživatelů. Lokální údaje navíc nezveřejňujeme. Od našeho startu v minulém týdnu ale v Česku rychle nabíráme nové uživatele.

Sice jsme převzali Jízdomat, ale nepřenesli jsme žádné uživatele, jen jsme je vyzvali, aby se k BlaBlaCar připojili. Udělali to. Navíc jsme odstartovali kampaň, která má přitáhnout nové uživatele. Už nyní můžeme říci, že se nám start velmi podařil.

Generální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr JaśGenerální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr Jaś | Michael Tomes, E15

Když se podívám na mapu Evropských zemí, kde BlaBlaCar působí, na první pohled je vidět „mezera“ v Rakousku a Švýcarsku. Máte v plánu ji zaplnit?

Může se to stát. Lidé v Rakousku ale už nyní užívají náš německý web. Také Švýcaři využívají naše francouzské nebo německé stránky. Na vstup do těchto zemí ale ještě nejsme připraveni. Není to tak, že přeložíme stránky a máme hotovo. Potřebujete oddaný tým, který bude pomáhat uživatelům a rozšiřovat místní uživatelskou základnu. Každá země je specifická.

Mluvíte o národních specifikách. Jak se liší chování uživatelů BlaBla- Caru v Česku a v okolních zemích?

Když jsem mluvil o místních odlišnostech, neměl jsem na mysli uživatele, ale spíš podnikatelské prostředí. V Česku je například velmi silný internetový hráč Seznam.cz a v médiích má podobné postavení Mafra. To při pohledu zvenčí nevnímáme. Co se týče uživatelů, jsou tu některé odlišnosti, ale žádných velkých rozdílů jsme si zatím nevšimli. Jen vzdálenosti jsou v Česku a na Slovensku o něco menší než například v Německu, takže lidé cestují na kratších trasách.

BlaBlaCar v uplynulých dvou letech zaznamenal velmi prudký růst a nyní má přes 25 milionů uživatelů. Očekáváte, že vysoké tempo růstu udržíte? Kde je strop?

To je zajímavá otázka. Například ve Francii, kde jsme v roce 2006 začínali, stále rosteme a růst nezpomaluje. Věříme, že v každé zemi můžeme získat významnou část populace, zhruba 20 procent. V Česku by tak naše stránky mohly používat přibližně dva miliony lidí.

Není žádný důvod, proč by měl mít BlaBlaCar méně uživatelů než populární e-commerce webové stránky. Musíme naše služby samozřejmě neustále vylepšovat, ale neobávám se, že by růst zpomalil. A zdá se, že investoři nám také věří.

BlaBlaCar získal za deset let své existence od investorů přes 300 milionů dolarů. Je firma zisková?

Účetní výsledky nezveřejňujeme a naší strategií je v současnosti především rychlý růst, v čemž je pro nás investice klíčová. Pokud bychom se však chtěli už nyní soustředit na ziskovost, nebyl by to problém.

Vydali jste se také mimo Evropu a vstoupili na trhy Brazílie, Indie nebo Mexika. Používají místní uživatelé BlaBlaCar stejně jako v Evropě?

Zatím se chovají podobně, jen cestují na větší vzdálenosti. Náš produkt je ve všech zemích téměř stejný. Pokud budete v Indii používat BlaBlaCar, místní uživatelé uvidí vaše české hodnocení a službu budete používat stejně jako v Česku.

BlaBlaCar zatím nevstoupil na významný americký trh. Něco tomu brání?

V nejbližší době to nemáme v plánu. Chceme se zaměřit na zbytek Ameriky a Asii, to jsou cíle na nejbližší měsíce a možná i roky. Americký trh je samozřejmě lákavý, jsme ale přesvědčeni, že pro meziměstskou spolujízdu, jako je ta naše, jsou zde i překážky, o kterých si nejsme jisti, že je můžeme překonat. BlaBlaCar ve většině zemí spoléhá na to, že se lidé mohou snadno dopravit veřejnou dopravou po městě.

V USA ale veřejná doprava ve většině měst nefunguje. Představte si, že cestujete z Los Angeles do San Franciska a vysadí vás někde na předměstí. Jste v podstatě ztracený. Abyste se dostal do cíle, budete si nejspíš muset vzít taxi, což bude stát dost peněz. Navíc cena paliva, která je pro řidiče jedním z důvodů, proč se zapojit do spolujízdy, je v USA dvakrát nižší než v Evropě, což znamená, že tolik nepotřebujete snížit své náklady na cestování.

Chystáte se expandovat v Asii a Americe. A co Evropa?

Když se podíváte na naše pokrytí Evropy, uvidíte, že už tam moc bodů nezbývá. Nepůsobíme ve Skandinávii, což je jedním z našich cílů na příští roky. Kromě Skandinávie jsme prakticky všude.

Ekonomika sdílení je v posledních letech na vzestupu. Ke spolujízdě se přidávají projekty na sdílení automobilů nebo i krátkodobé sdílení domácností. Co všechno lze sdílet?

Koncept sdílení určitě projde specializací. Už to můžeme pozorovat, vzniká řada služeb „on demand“ (platíte, jen když využíváte – pozn. aut.). BlaBlaCar je něco přesně opačného. Řidič, který nabízí spolujízdu, plánuje vyrazit na cestu, i když nesežene spolucestujícího.

Generální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr JaśGenerální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr Jaś | Michael Tomes, E15

Spoustu našich zdrojů po většinu času nevyužíváme a tyto věci můžeme sdílet. Jako příklad si můžeme vzít auto. Průměrné auto 96 procent času stojí a jen po čtyři procenta času je na cestě. I další věci ale vlastníte, ale moc je nevyužíváte. Můžete se rozhodnout je sdílet, buď abyste někomu pomohli, nebo kvůli snížení nákladů spojených s vlastnictvím.

Prodejci letenek vám v cílové destinaci nabídnou přinejmenším ubytování a pronájem auta. Připadá podobná spolupráce v úvahu i v rámci ekonomiky sdílení?

Myslím si, že podobná spolupráce má velký potenciál. Už se o to snažíme, BlaBla- Car například spolupracuje s pojišťovnou AXA, našim uživatelům nabízíme cestovní pojištění. Spolujízda má ještě další přínos. Pokaždé máte příležitost mluvit hodinu, dvě, tři s dalšími lidmi. Tito lidé by se bez BlaBlaCaru pravděpodobně nikdy nepotkali. A mohou se vzájemně obohatit.

Cestující platí řidiči za svezení podle vzdálenosti desítky až stovky korun. Kromě toho si BlaBlaCar v některých zemích účtuje poplatek za zprostředkování spolujízdy. Podle čeho určujete, zda poplatek zavedete?

Poplatek se odvíjí od ceny cesty. Už jsme ho zavedli v sedmi zemích a nikdy jsme neskrývali, že budeme naše služby zpoplatňovat všude. Kdy se k tomu rozhodneme v Česku a na Slovensku? To záleží na tom, jak si služba vede na daném trhu a jak naplňuje potřeby uživatelů. Když si můžeme říct, že poskytujeme dobré služby, lidé za ně zaplatí. To je hlavní faktor našeho rozhodování.

Už jste zmínil, že sám BlaBlaCar využíváte...

Jako řidič i cestující…

Generální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr JaśGenerální manažer BlaBlaCar pro střední a východní Evropu Piotr Jaś | Michael Tomes, E15

V Polsku jste založil službu Superdojazd, kterou BlaBlaCar před čtyřmi lety převzal. Využíval jste Bla- BlaCar i předtím, než jste do firmy přišel?

S kolegy jsem začal vyvíjet platformu pro spolujízdu, protože žádná podobná v Polsku nebyla. Od spuštění služby a i poté, co nás převzal BlaBlaCar, jsem nabízel i vyhledával svezení. Za poslední dva roky jsem cestoval asi se stovkou lidí.

Takže v rámci firmy platíte za experta...

Máme žebříček hodnocení uživatelů podle zkušeností. Nejvyšší úroveň se nazývá ambasador, kromě mě je ambasadorem asi 40 nebo 50 lidí ve společnosti.

Dávají uživatelé přednost svezení s ambasadory?

Obecně ano, ambasadoři mají více hodnocení od ostatních uživatelů. To ale neznamená, že se vám nemůže lépe cestovat s někým jiným. Zmínil jste vzájemné hodnocení uživatelů.

Jak reagujete na případné spory mezi uživateli?

Tým pro vztahy s uživateli čte všechna hodnocení, a když je potřeba, reaguje na ně. Pokud narazíme na velmi záporné hodnocení, kontaktujeme všechny cestující, a pokud dojdeme k závěru, že se stalo něco opravdu vážného, můžeme uživatele zablokovat. Převážná většina hodnocení je ale kladná.