Roman Sklenák: Majetková přiznání nebudou státní šikanou

Roman Sklenák (ČSSD)

Roman Sklenák (ČSSD) Zdroj: E15/Michael Tomes

Nejpozději v létě, až bude koalice finalizovat návrh státního rozpočtu na příští rok, by mělo být jasné, zda přikročí k zavedení sektorových daní, které prosazuje ČSSD. Podle předsedy poslanců sociální demokracie Romana Sklenáka budou důležitá dubnová čísla o daňovém inkasu, protože údaje ze začátku roku ukázaly meziroční propad o 26 miliard korun.

Sociální demokracie chce také odejmout ministrovi financí a šéfovi ANO Andreji Babišovi dohled nad státními podniky. „Pan Babiš je v neustálém střetu zájmů. Bylo by vhodnější, kdyby zakladatelskou funkci těchto firem plnila odvětvová ministerstva,“ říká Sklenák.

E15: V čem se podle vás liší letošní náplň Poslanecké sněmovny, respektive klubu ČSSD, od té loňské?

Minulý rok jsme schválili rekordní množství zákonů, byla to téměř stovka vládních předloh. Byť se jejich přijetí opozice snažila blokovat, v rámci koalice žádný problém nenastal. Letos bude vládních návrhů podstatně méně, budou ale složitější. Samozřejmě tomu bude odpovídat i délka projednávání.

A nejen proto, že opoziční strany se s nimi většinou jednoznačně neztotožňují. Nemáme plnou shodu ani v koalici. Předpokládám tedy, že letošní debaty dolní komory parlamentu ke každému zákonu budou podstatně delší a řada z nich dozná ve sněmovně změn.

E15: Klíčovou normou loňského roku byl služební zákon, kde jste se po delší době dohodli s opozicí. Myslíte si, že u prokazování původu majetku, elektronické evidence tržeb nebo sociálního bydlení, což jsou asi ty nejdůležitější letošní návrhy, je shoda s TOP 09, ODS či komunisty úplně vyloučena?

Samozřejmě že u zákonů, které by měly platit delší dobu beze změny, je širší politická dohoda žádoucí. Například u elektronické evidence tržeb to ale s největší pravděpodobností možné nebude. Naopak zákon o sociálním bydlení by u opozice alespoň částečné pochopení nalézt mohl. Už proto, že se netýká jen centrální politiky, ale vyžaduje velkou spolupráci s kraji a obcemi. Byli bychom rádi, kdyby se s touto normou ztotožnili i starostové zvolení za nevládní strany.

Roman Sklenák: O prázdninách budeme dokončovat návrh státního rozpočtu na příští rok. Pokud se nepodaří zlepšit výběr daní, museli bychom učinit opatření na výdajové straně rozpočtu. O tom se zatím moc nemluví

E15: Co zákon o majetkových přiznáních?

Dost dobře nechápu, proč se proti němu opozice tak vymezuje. Podle mého názoru je v boji s korupcí, kterou přitom všichni vnímají jako problém, nejjednodušším a nejefektivnějším nástrojem. Jde o srovnání prokazovaných a reálných příjmů, při jejichž nesouladu je rozdíl dodatečně zdaněn.

E15: Nepovede to k tomu, že soused bude udávat souseda proto, že má luxusnější dům nebo auto?

Závist asi není možné úplně odstranit, podobné udávání se děje i dnes a bylo vždy. V případě onoho zákona nejde o policii, ale o daňovou správu. Návrh je připravován tak, že výzvu k doložení rozporu by dostali pouze ti, u nichž by finanční úřady měly důvodné podezření podložené dokumenty. Navíc by rozdíl mezi prokazovanými a reálnými příjmy musel přesáhnout deset milionů korun.

Jestliže se ukáže, že dotyčný získal majetek průhledně, byť tomu jeho příjmy neodpovídají, tak se případ uzavře. Skutečně se nedomnívám, že by se občané museli obávat šikany ze strany finanční správy.

E15: Nicméně důkazní břemeno má být právě na občanech. Nebude to tak, že každý trochu majetnější člověk bude sprostým podezřelým?

Ne, nebude. I když se v minulosti objevily úvahy, aby všichni občané s určitým majetkem měli povinnost podat přiznání, současná předloha s tím nepočítá. K vysvětlení rozporu budou vyzváni pouze ti, u nichž budou pochybnosti. A neobávám se ani toho, že by se z toho stal bič na politické oponenty. Podobné zákony mají v řadě evropských zemí a jejich občané je považují za spravedlivé nástroje.

E15: Jak to bude s retroaktivitou?

Zákon bude mít tříletou zpětnou platnost. Rozhodně se nechceme dostat do situace, aby ho po složitém projednávání v parlamentu zrušil Ústavní soud.

E15: Nejen majetková přiznání, ale ani evidenci tržeb a sociální bydlení dosud neprojednala vláda. Opravdu si myslíte, že parlament letos stihne všechny tři normy schválit?

Zákon o sociálním bydlení plánujeme schvalovat až v příštím roce. V případě zákonů o prokazování původu majetku a elektronické evidenci tržeb je stále reálné, aby od začátku příštího ledna vstoupily v platnost. Je ale potřeba, abychom je začali projednávat nejpozději o prázdninách.

E15: Ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš neskrývá, že evidence tržeb nemusí nutně platit hned od ledna.

Podle legislativního plánu vlády by měla, i když několikaměsíční zpoždění nehraje zásadní roli. ČSSD podobný nástroj prosazovala už před více než deseti lety, toto téma jsme měli v několika volebních programech. Důležité je, aby zákon byl přijat.

Roman Sklenák (ČSSD)Roman Sklenák (ČSSD)|E15/Michael Tomes

E15: Babiš odhaduje, že evidence tržeb vygeneruje až dvanáct miliard korun. Je to reálné?

To lze asi jen těžko spočítat. Ale nejde pouze o to, kolik peněz toto opatření vygeneruje. Navštívil jsem Budějovický Budvar, který má v továrním areálu vlastní restauraci. Ředitel pivovaru mi řekl, že navzdory poměrně velkému zájmu lidí je ztrátová. Jako národní podnik musí postupovat zcela v souladu se zákony, všichni zaměstnanci mají pracovní smlouvy s nárokem na nemocenskou a dovolenou, vše evidují a vykazují. Kvůli tomu ale v konkurenčním prostředí nejsou schopni vygenerovat zisk. Jde o to nastavit v podnikání férové podmínky.

E15: Otázka je, kolik hostinských zkrachuje.

I to se může stát. Myslím si ale, že nad obcházením zákonů nelze zavírat oči.

E15: Mezi ČSSD a ANO to už od začátku skřípe kvůli snaze vaší strany zavést sektorovou daň, pomocí níž chcete například více investovat do výstavby dopravní infrastruktury. Co když evidence tržeb předpokládané miliardy nepřinese?

Zdůrazňuji, že primárním cílem ČSSD rozhodně není zvyšování daní. Při jednáních o vzniku koalice jsme se velmi rychle shodli na základních prioritách vlády, kam patří zejména opatření podporující růst ekonomiky. Proto prosazujeme zvýšení na příjmové straně státního rozpočtu, aby na tyto priority byly peníze. To ale pan Babiš odmítá. Do programového prohlášení vlády jsme proto prosadili bod, že o sektorové dani bude koalice uvažovat, pokud se nezvýší daňové inkaso slibované panem Babišem.

E15: Podle oficiálních čísel se daňové inkaso v lednu a v únoru meziročně propadlo o zhruba 26 miliard korun. Budete jako ČSSD na Babiše víc tlačit?

Nyní velmi netrpělivě čekáme na údaje z dubna. Pokud by se nepotvrdilo, že propad je způsoben především předzásobením tabákovými výrobky s nižší spotřební daní, byla by situace vážnější a museli bychom mít na stole nějaké detailní řešení. O prázdninách budeme dokončovat návrh státního rozpočtu na příští rok, takže musíme mít jasnou predikci výběru daní.

I když pan Babiš nemá žádné časové ultimátum, určitě si on i KDU-ČSL uvědomují, že udržení schodku do tří procent HDP spolu s prorůstovými opatřeními nelze bez zvýšení příjmové stránky rozpočtu skloubit dohromady.

E15: Je možné, že by vláda sektorovou daň zvýšila už od příštího roku?

To určitě ne. Pokud by se ale nepodařilo zlepšit výběr daní, museli bychom učinit opatření na výdajové straně rozpočtu. O tom se zatím moc nemluví.

E15: Můžete je konkretizovat?

Ti, co by odmítali řešit otázku daní, by museli říct, co navrhují. Jestli chtějí snížit penzistům důchody nebo třeba omezit investice do dopravní infrastruktury. V tomto dilematu ČSSD zastává pozici, že tyto kroky by byly pro dlouhodobý vývoj České republiky nežádoucí.

E15: Kdy si myslíte, že bude kolem sektorové daně jasno? Postupně se překlopíte do druhé poloviny volebního období a napřesrok se navíc soustředíte na klání o krajská zastupitelstva. Pokud chce koalice zahájit větší dopravní investice, moc času nemá.

Otázku sektorové daně bychom si měli vyjasnit během letošní debaty o státním rozpočtu. Určitě se tomu nevyhneme.

E15: Koaliční špičky nedávno řešily otázku reklamních kampaní, které si státní firmy jako ČEZ nebo Čepro kontrolované ministrem financí hradí v denících, které spadají pod jeho Agrofert. Co s tím?

To samozřejmě musí skončit. Pan Babiš je ve střetu zájmů i v mnoha jiných případech, na takovéto situace musí reagovat. Na to není potřeba přijímat nějaké zákony.

E15: Ptám se i proto, že místopředseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek navrhuje normu, která by Babiše kontroly nad státními podniky zbavila. Nepodpoří ji alespoň část ČSSD?

My jsme tento návrh nechtěli bez diskuze zamítnout, protože současný stav není zdaleka optimální. Podle našeho názoru by bylo vhodnější, kdyby zakladatelskou funkci neplnilo ministerstvo průmyslu, ale jednotlivá odvětvová ministerstva. Vedeme o tom diskuzi a jejím výsledkem je například to, že v Čepru by se měla obměnit dozorčí rada tak, aby tam své místo měla i opozice.

E15: Ještě se vrátím k letošní práci Poslanecké sněmovny. Předpokládáte jednání o prázdninách?

Jsem poslancem už pátým rokem. když jsme se vždy snažili nastavit harmonogram tak, aby o prázdninách bylo práce méně, nikdy se to nepodařilo vždy jsme se předčasně vraceli z dovolených. Takže se stejným vývojem počítám i letos.

Roman Sklenák (45)
Vystudoval Pedagogickou a také Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. V devadesátých letech podnikal ve výrobě a prodeji telekomunikačních zařízení; působil ve vedení několika obchodních společností. V letech 2003 až 2010 byl ředitelem odboru Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Poprvé byl zvolen poslancem v roce 2010, zastával post místopředsedy výboru Poslanecké sněmovny pro sociální politiku a šéfa podvýboru pro kontrolu hospodaření ve veřejné správě. Byl stínovým ministrem práce a sociálních věcí ČSSD. Mandát poslance obhájil i ve volbách v roce 2013, následně se stal předsedou sociálnědemokratických poslanců. Je ženatý, má tři syny a dceru.

Opravdové Palermo