Roman Staněk: Trh s daty se vyčistil, přijde ale ještě jedna velká akvizice

Roman Staněk

Roman Staněk Zdroj: GoodData

Český trh je z hlediska "big data" velmi limitovaný a statický, proto je lepší upřít svoji pozornost do zámoří, na tamní velký a otevřený trh. "V tomto ohledu pak idea sjednoceného evropského trhu dává rozhodně smysl, ale tam ještě rozhodně nejsme," říká šéf GoodData Roman Staněk. Podle něj navíc trh čeká minimálně ještě jedna velká akvizice.

Jak hodnotíte rok 2015 a výkon GoodData v něm?

Trh, který byl velmi nepřehledný, roztříštěný a přefounknutý, se začal čistit. Objevily se rozdíly v přístupech nás a konkurence, velkých a malých firem. Vždy to tak bývá, když přijde na trh něco nového – nastane boom a časem se vše uklidní, vyselektuje, z počáteční ‚polévky‘ pak vzejde několik lídrů trhu. A ukazuje se, že GoodData jsou jedním z nich.

Ukázalo se, že lidi chtějí kupovat big data hlavně kvůli porozumění, a to jim přesně nabízíme. Velké firmy nikdy nebudou v našem trhu, protože na to kapacitně nemají, to samé platí pro malé firmy. Cloud významně měním trh, jsme v začátcích nového uspořádání, a třeba transakce z průběhu roku, kdy Dell koupil EMC, rozdělení HP nebo když Amazon roste rychleji než kdokoliv jiný v oboru, to jsou důkazy o změnách, které na počítačovém trhu nastaly.

Cloud vyhrál, od roku 2015 vše bude jinak a už nyní se ukazuje, kdo bude mezi vítězi. Troufám si tvrdit, že jsme se s GoodData přiklonili do té kategorie vítězů.

Před dvěma roky jste předpovídal, že máte na to porazit giganty typu HP, Oracle… To se tedy podařilo?

Porazit bylo tehdy ambiciózní slovo. Mají své trhy, kde je nechceme porážet, ale když se podíváte, jak a jestli vůbec rostou, tak je vidět, že spíše stagnují. Kdežto trhy pro firmy naší velikosti a našeho oboru výrazně rostou. Ať jsme malí či velcí, tak jedna věc je jistá: skupina firem, které se vrhly do cloudu, jasně ‚vede‘ nad těmi tradičními.

V rámci geneze trhu čekáte v roce 2016 co přesně?

Ve firemním segmentu očekávám, že bude pokračovat přísun oznámení o velkých akvizicích typu ‚Dell koupil EMC‘. Tradiční hráči se budou muset propojit a hájit si své dobyté trhy. Čekám ještě jednu větší akvizici typu ‚IBM koupí HP nebo Oracle‘, a to bude za víc než těch 65 miliard dolarů, které zaplatil Dell za EMC.

Koupí někdo vás? Chtěli byste pod křídla nějakého giganta, nebo radši vstoupit na burzu, o čemž už mluvíte nějakou dobu?

Jsou to dvě nesrovnatelné věci. Prodejem firmy lze samozřejmě jednorázově získat slušný výnos, který se ale časem nemění, a naopak je tu to rčení, že 90 procent výnosů se ‚děje‘ až v okamžiku, kdy firma vstoupí na burzu.

Žijeme v době, kdy hlavní určující silou produktivity zaměstnance je jeho spokojenost a zájem o firmu

A kterou z těch variant byste tedy preferoval?

Je mi to jedno.

Již nějaké zkušenosti ale máte s odprodejem…

Je to opravdu jedno. V tomto ohledu člověk musí být pragmatik a posuzovat podle kvality aktuální nabídky.
Průběžně vyvíjíte nové služby a sbíráte investice… Jedno nás žene ke druhému, díky tomu neustále rosteme. Jsme na trhu, kde když firma neroste, tak časem zmizí. Musíme neustále růst.

Jaký objem investicí jste v průběhu 2015 sesbírali?

Firma postupuje dle svých finančních plánů a v roce 2015 rostla i bez potřeby externí investice. V případě potřeby dalších růstu budeme zvažovat další investici.

Plány pro pozici firmy v Česku jsou jaké? Často se hovoří o nedostatku IT mozků v oboru. Zvažovali jste třeba spolupráci s vysokými školami a podobně?

Ano, spolupracujeme s českými technickými univerzitami. Také najímáme stážisty. Ale zajímají nás i již vyškolení odborníci. Najímáme stále víc a víc lidí, kteří nejsou z Česka, a tam to směřuje. Do dvou let bychom zde mohli mít lidi z celé Evropy, Praha je navíc velmi lákavé město, oficiální jazyk firmy je také angličtina…

Jak vás ten nedostatek mozků postihuje?

Jako všechny firmy v Evropě a v Americe. Proto se snažíme dělat pro zaměstnance co nejvíc, pořádáme spousty různých akcí, jsem tu proto, abych zaměstnancům vysvětlil vizi firmy, co dělají zákazníci a konkurenti. Žijeme v době, kdy hlavní určující silou produktivity zaměstnance je jeho spokojenost a zájem o firmu, pro niž dělá. Z toho důvodu se musíme starat o jejich spokojenost a náladu.

Považujete se stále za startup?

Je to hlavně o tom, kdy firma přestane svůj trh budovat a začne jej udržovat. Čas v tomto nehraje roli. My jsme stále startupem, všichni naši konkurenti jsou startupy.

Mluvil jste o čištění trhu, možná až splasknutí bubliny. Rýsuje se nějaká další katarze trhu? Kde?

Oblast kolaborací, firmy, které dělají různé slacky. Ukázkou toho může být Evernote, který to nezvládl. To je hezká ukázka splaskávající bubliny. Různé služby jako Box či DropBox budou mít ještě hodně problémů, budou muset ospravedlnit svoji existenci ve světle aktivit Microsoftu či Googlu a podobně. Slack je ukázkou bubliny, než čehokoli jiného.

Jak nahlížíte na politiku „předplaťte si služby a dostanete neomezený prostor pro svá data na cloudu“?

Nic není neomezené. Je to jen standardní věc marketingu. Není se však třeba toho bát. Pro startupy je ale těžké takovými neomezenými službami hájené vody zavedených firem nějak dobývat, rozbouřit. Startupy by nikdy neměly konkurovat svým velkým konkurentům ve škále, ale ve flexibilitě produktu, služby. Škála slouží jen těm velkým.

Se škálou souvisí datacentra a jejich velikost…

A jejich umístění a energetická náročnost, třeba jestli jsou poblíž vodní přehrady.

Máte nějaké plány kolem datacenter, třeba v rámci Česka?

Kdepak. Proč? O logice stavby datacenter vypovídají snahy Facebooku přesunout svá datacentra za polární kruh, aby je mohl chladit.

Pracujete ale na specifické struktuře datacenter…

Je to takové nutné zlo. Ano, nemáme žádné vlastní datové centrum, necháváme si je spravovat třetí stranou. Z tohoto pohledu ani nemáme snahu nějaká vytvářet. Volné prostředky umíme využít jinak.

Dříve jste se chlubili, že své služby poskytujete 40 procentům firem v žebříčku 500 největších firem světa podle Forbes. Jak se tento podíl změnil/mění?

Roste. Oslovujeme firmy, bez toho by to nešlo. Máme na to specializované oddělení, občas se do toho pouštím i sám. U nás tvoří hlavní oblast odbytu největší firmy, to jsou nejlepší dlouhodobí zákazníci.

Čína je větší bublina, než cokoli jiného na světě

Co byste chtěl, aby se výhledově podařilo?

Chtěl bych, abychom se jako firma dostali nad jakousi kritickou masu, kdy zákazníci začnou sami mít pocit, že o něco přicházejí, když s námi nespolupracují. Hezká ukázka kritické masy je LinkedIn. Poprvé to byla „otrava“ – proč se tam vůbec registrovat, když tam bylo jen 50 lidí? Nyní si už málokdo může dovolit tam nebýt jen proto, že tam je tolik lidí, profesionálů. Z práce navíc se stala naprostá nutnost. Ne každé firmě se přes tuto kritickou masu podaří přehoupnout.
Díky tomu, že máme data zákazníků, která dokážeme využít k pomoci jiné firmě, samozřejmě se svolením té původní…

Dnes pomáháme firmám v oblasti udržování facility managementu, a tam firmy rády sdílejí svá data, díky tomu zjišťují, jak moc ‚dobře‘ na tom jsou. Ve chvíli, kdy tato data máme od dvou stovek firem, těch největších, tak se ty malé firmy tohoto šetření chtějí zúčastnit. To je hezká ukázka toho, kdy se nám firmy ozývají v podstatě samy. Kdyby se nám do konce příštího roku podařilo vytvořit zhruba deset takových oblastí, kdy by firmy měly samy zájem o naše data.

Podíváte-li se na trhy, tak u vás osobně vede Amerika nebo Čína?

Amerika.

Proč ne Čína?

Čína je větší bublina, než cokoli jiného na světě. Je to něco, na co ještě není dostatek času ke správnému posouzení. V tomto ohledu je Amerika jednoznačně čitelná a místem, kde by podle mě firma rozhodně měla být přítomná.

Jak moc bude hrát roli schopnost predikovat v rámci big data?

Ta prediktivní část je jediná důležitá, která dělá velká data opravdu velkými daty. Příkladem je třeba snaha Amazonu mít svá rozvážková auta předem naložena specifickými druhy zboží, například flashdisky. Pak si jen objednáte flashku a za deset minut vám řidič zavolá, že vám ji veze. Proč? Protože Amazon ví, že každou hodinu takové zboží ve vaší lokalitě prodá. Nebo třeba logika Netflixu, který preloaduje vybrané filmy do vašeho set-top boxu, protože sleduje žánry seriálů či filmů, na které se díváte, nebo na které se dívá vaše okolí…

Jak si v tomto kontextu stojí Česko a český trh?

Trh je velmi limitovaný, statický. Tyhle věci tu moc nejde provozovat. Prediktivní big data nejlépe fungují na velkém otevřeném trhu typu USA, kdy každý rok musí firma ospravedlnit svoji existenci a bojovat s konkurencí. V tomto ohledu pak idea sjednoceného evropského trhu dává rozhodně smysl, ale tam ještě rozhodně nejsme.

Budeme tam někdy?

Myslím, že ne.

Roman Staněk, CEO a zakladatel (50)
Roman Staněk je vášnivým podnikatelem a myšlenkovým think-tankem v technologické oblasti s více než 20 lety zkušeností. Jeho poslední podnikatelský projekt, společnost GoodData, založil v roce 2007 s cílem narušit stereotypy v oblasti analýzy podnikových dat (business intelligence) a nabídnout možnost zpeněžit potenciál ukrytý ve velkých objemech dat. Před založením GoodData založil a řídil společnosti NetBeans (v roce 1999 koupena firmou Sun Microsystems) a společnosti Systinet (koupena v roce 2006 firmou Mercury Interactive, později Hewlett Packard).