Roman Truhlář: V mBank hrají prim běžné transakce

Roman Truhlář

Roman Truhlář Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

V bankovnictví podle šéfa české pobočky mBank Romana Truhláře existují i poplatky, které zákazníci neplatí a ze kterých se může banka uživit. Jde například o poplatky za platbu kartou, které hradí obchodník přijímající kartu. „Příjmy za platby kartami jsou pro náš úspěch klíčové, a kdyby se naši zákazníci rozhodli karty nepoužívat, tak by mBank měla problém. Naštěstí je ale používají čím dál tím více,“ říká Truhlář.

* E15: Jak odoláváte náporu nové konkurence? Kolik máte nyní klientů?

Zákazníků máme asi 470 tisíc. Jsme stejně úspěšní v přílivu nových zákazníků jako mladší banky. Z toho, co víme, k nám dvě třetiny zákazníků přicházejí na doporučení našich stávajících zákazníků. To je na českém trhu unikát.

* E15: Kolik ze 470 tisíc účtů je u vás aktivních?

Většina klientů nás aktivně používá, posílá si k nám svůj hlavní příjem. Používat dnes mBank jako čistě spořicí, vkladovou banku není pro zákazníka tolik zajímavé jako používat ji pro běžné transakce, protože na tom se dá ušetřit spousta peněz.

* E15: Co se týče marketingových kampaní, zdá se, že nejste příliš vidět ani slyšet.

Nepoužíváme prostě standardní média. Například jsme partnerem cyklistické šňůry Author Cup. Lidem, co rádi jezdí na kole, nabízíme, že pokud si vyberou mBank, zaplatíme za ně startovné na některém z Author Cupů. Podobnou nabídku máme i pro lidi, kteří se chystají na letní festivaly. Ti si zase můžou od mBank nechat zaplatit lístky. Stovky lidí to dělají a samozřejmě se tím rozšiřuje okruh zákazníků, kteří nás zajímají nejvíc: mladí, aktivní lidé, kteří nemají problém se svobodně rozhodovat a třeba nás dál doporučit.

* E15: Změnila se za těch pět let existence mBank nějak cílová skupina a profil banky?

Proměnili jsme se nesmírně. Už to není projekt, je to originální součást české bankovní krajiny. Vždycky se orientovala na lidi, kteří mají rádi změnu a umějí si jít za svým. Je to internetová banka pro běžné transakce, pro běžné účty, pro platební karty, pro jednoduché úvěrové produkty a pro hypotéky. Pak možná také pro vklady a nějaké to spoření, to ale rozhodně není její hlavní profil. Na dnešním trhu, kde se zhroutily depozitní sazby, a kdy je přesto ve všech českých bankách přebytek vkladů, je klíčové vymanit se ze závislosti na vkladech a spořicích účtech a nabídnout zákazníkům jiné služby.

* E15: V loňském roce se poprvé česká a slovenská mBank přehoupla do zisku. Jsou za tím úspory?

Již jsme získali kritickou masu, která je podmínkou pro ziskové podnikání na tomhle trhu. Pokud se podíváte, co bylo publikováno v médiích, ostatní nové banky, které přišly až po nás, dohromady obsluhují méně zákazníků než my samotní. Druhá věc je náš maximálně šetrný způsob hospodaření. Úspory hned promítáme do cen našich produktů. V neposlední řadě máme před konkurencí pět let náskok a díky tomu je mBank schopná efektivně rozšiřovat okruh lidí, které obsluhuje.

* E15: Jaké složky příjmu nejvíce přispěly?

V bance máte tři zdroje příjmů. První je výnos z pasiv, tedy klientských vkladů, a tyhle výnosy v Česku hynou na úbytě vzhledem k tomu, že depozitní sazby prakticky neexistují, takže není reálný prostor pro marži. Druhý výnos je z aktiv, tedy z úvěrů. Tam prostor pro marže ještě existuje. Třetí zdroj příjmů v bankovnictví jsou poplatky a provize. Ty jsou dvojí: poplatky, které lidé nenávidí, a pak poplatky, se kterými nemají žádný problém. Poplatky, které nebolí, existují i v mBank. Třeba provize z plateb kartami. Naší zákazníci používají karty mnohem aktivněji, než je v Česku obvyklé. Používají je především v obchodech a na internetu, a jedině když už opravdu není zbytí, zajdou k prvnímu bankomatu. Příjmy za platby kartami jsou pro úspěch mBank klíčové, a kdyby se naši zákazníci rozhodli karty nepoužívat, tak by mBank měla problém. Naštěstí je ale používají čím dál tím více.

* E15: A co nákladové položky?

Určitě neděláme ukvapené výdaje. Naopak se nám podařilo dosáhnout lepší ceny za spoustu vstupů, které potřebujeme pro naši práci. Třeba nižšího nájmu, který platíme po přestěhování na úspornější adresu. Výrazným způsobem jsme omezili veškeré náklady, s výjimkou mzdových. Ty nám naopak vzrostly, je nás nyní skoro dvakrát tolik než v době, kdy jsem banku přebíral.

* E15: Na konci loňského roku jste přesunuli své call centrum z Polska přímo do své pražské centrály. Jak se tento model osvědčil, navyšovali jste počet pracovníků call centra?

Počet pracovníků naší mLinky se zdvojnásobil a nejlepší z nich budou moci postupně dostat nabídku na další pracoviště v mBank. Přinesou si s sebou praktickou znalost produktů a skutečných potřeb našich zákazníků. V internetové bance je totiž zákazník trochu virtuální. Samozřejmě věnujeme pozornost Facebooku i mFóru, ale slyšet názor zákazníků z první ruky, to je něco jiného. I pro mne.

* E15: Nedávno jste se stali obětí phishingu, kdy virus v počítačích vašich klientů nabádal jménem banky k vrácení „omylem připsaných“ finančních prostředků na účet útočníka. Kolik klientů naletělo a o kolik přišli?

My jsme už od března na našem webu a později i formou přímé kampaně varovali před šířením tohoto trojského koně. Vím o několika případech, kdy zákazníci bohužel tuto falešnou výzvu uposlechli a částky v řádu desítek tisíc korun odeslali. Úzce s těmito poškozenými zákazníky spolupracujeme. Také s využitím detekčního softwaru varujeme klienty, u kterých máme důvodné podezření, že by tuto infekci mohli mít ve svém počítači.

* E15: Jaký máte nyní poměr klientských úvěrů ke vkladům?

Bývali jsme hluboko pod padesáti procenty, nyní jsme již výš a díky poptávce zákazníků dál rosteme. Především díky novým hypotečním úvěrům, kde si myslím, že skutečně máme co nabídnout. Rostou nám i čím dál populárnější spotřebitelské úvěry, kreditní karty a kontokorentní úvěry.

* E15: V nedávné době jste razantně zvýšili úroky hypotečních úvěrů. Co vás k tomu vedlo?

Za pět let, co ji nabízíme, si hypotéka od mBank získala své renomé a svou váhu. Druhá strana stejné mince je, že jsme získali nové vklady za ceny, které byly zveřejněny, a jako dobří hospodáři musíme tyto vklady umístit za vyšší cenu, než za jakou jsme je přijímali. Vím jistě, že naše hypotéky jsou nadále výhodné, ale už nejsou hluboko pod cenou, kterou nabízejí další banky na trhu.

* E15: Podle vás jsou tedy sazby hypotečních úvěrů na českém trhu dumpingové?

Máme tu situaci, kdy se kvůli dlouhotrvající recesi zvýšil příklon domácností i firem k držení úspor a ten převis vkladů nad úvěry v ekonomice nadále roste. To také znamená, že máte trochu starost, jak nejlépe naložit s těmito vklady. Naše řešení vychází z toho, co jsme si před chvíli popsali.

* E15: Jaké chystáte produktové novinky?

Nabídneme spotřebitelské úvěry přes naši síť poboček a mKiosků, zatím jsme je nabízeli pouze on-line a řada zákazníků si stěžovala, že si půjčku nemůže sjednat, když není on-line a třeba nakupuje v nějakém centru, kde máme kiosek. Další věcí je osvěžení nabídky našich neúčelových hypoték, protože máme řadu zákazníků, kteří vlastní byt nebo dům, hypotéku mají splacenou a chtěli by si koupit něco většího, například auto. A půjčka proti zástavě nemovitosti za ceny řádově nižší než u spotřebitelských úvěrů je pro ně zajímavá. Sazby se u nás pohybují hluboko pod šesti procenty.

Roman Truhlář (46)

Šéfem české pobočky mBank se stal v říjnu 2011. Má 22 let zkušeností z českých a mezinárodních bank. Vystudoval ekonomii na Univerzitě Karlově a pokračoval ve studiu business managementu na Limburg University v Belgii. Je ženatý, má tři děti. Mezi jeho záliby patří především cyklistika.