Šéf českého Microsoftu: Pokusíme se postavit na hlavu

Roman Cabálek, Microsoft

Roman Cabálek, Microsoft Zdroj: E15 Eduard Erben

Byznys Microsoftu se mění vlivem cloudu, tabletů a mobilních zařízení. O tom, jak se Redmondu v těchto oblastech bude dařit, jsme si povídali s šéfem tuzemské pobočky.

Tradiční byznys Microsoftu se mění. A ne zrovna málo. Redmond až doposud seděl na zlaté žíle, kterou nebylo jednoduché přetnout – na licencích a dominantní platformě Windows a Office. Předefinovat jádro podnikání největší softwarové firmy světa donutil Ballmerovu korporaci až cloud a narůstající mobilní platformy. Sešel jsem se proto s Romanem Cabálkem, šéfem tuzemské pobočky Microsoftu, abych si s ním o těch změnách popovídal.

Dříve to pro Microsoft bylo poměrně jednoduché. V začátcích počítačového podnikání si díky obchodnímu nadání Bill Gatese vydobyl dominantní postavení na trhu s operačními systémy a kancelářskými balíky, na což navázaly i přidružené serverové produkty. Z platformy Microsoftu se stal standard, který jste jednoduše potřebovali.

V posledních měsících se ale začalo všechno měnit. Může za to kombinace cloud computingu a nových mobilních platforem. Cloudy nyní umožňují běh aplikací nezávisle na operačním systému. Firmě stačí do cloudu nasadit všechny potřebné aplikace a pak je v různé formě distribuovat do různých zařízení (třeba přes HTML5 do prohlížeče v iPadu). Stejně tak se stále více začínají používat tablety a chytré telefony, kterým se obsah přizpůsobován na míru. Windows už najednou nejsou nutně potřeba, stejně jako všechny serverové produkty Microsoftu.

Jako chameleon

Tuto vlnu nových standardů a možností spojuje jedno – v drtivé většině případů jejich „vynálezcem“ ani hybatelem nebyl Microsoft. S těmito technologiemi, které byznys Redmondu ohrožují, vždy přišel někdo jiný a trh postupně ukazuje, jak je s nimi možné nakládat. Souhlasí s tím i Cabálek. „Neoznačil bych nás za ty, co udělají první krok,“ řekl v rozhovoru pro Živě.cz a E15.cz. Zároveň ale dodal: „Ale v okamžiku, kdy se něčemu začneme seriózně věnovat, máme tu trpělivost a schopnost trh dohnat.“

To je skutečně pravda. V Microsoftu umí trendy alespoň sledovat, a jakmile si spočítají, že v určitém novém segmentu musí být, prostě vezmou balík peněz (kterých má firma nemalé množství) a začnou vytvářet produkty, které je na daný trh dostanou. Příkladů je několik – Windows Azure jako cloudová platforma, Windows Phone 7 jako odpověď na nové mobilní operační systémy, Windows 8 s dotykovým rozhraním Metro jako varianta pro tablety, Bing a služby Windows Live snažící se dohnat rozjetý internet a mnohé další.

I když se Microsoft snaží neustále inovovat a tvořit nové trhy sám, v posledních letech se mu to úplně nedaří. „Ne vždy jsme se pohybovali nejrychleji v některých segmentech trhu. Ale v okamžiku, kdy jsme pochopili, že je danou oblast potřeba brát vážně, dokázali jsme se do ní rychle dostat a hrát v ní dostatečně důležitou roli,“ popsal situaci šéf tuzemské pobočky softwarového obra. „Jako akcionář Microsoftu bych byl samozřejmě raději, kdybychom už teď na trhu měli produkty, které se na trh teprve blíží,“ konstatoval.

V kancelářích v pražské Brumlovce se chystá výraznější vstup Microsoftu na tuzemský internetový trh. Zdejší šéf Roman Cabálek se prý pokusí postavit na hlavu.V kancelářích v pražské Brumlovce se chystá výraznější vstup Microsoftu na tuzemský internetový trh. Zdejší šéf Roman Cabálek se prý pokusí postavit na hlavu. | Jan Sedlak

Na druhou stranu je potřeba uznat, že se Microsoftu ono dohánění konkurence v některých oblastech velice daří. Firma si třeba natloukla nos s první verzí Xboxu, dokázala ale přijít s novou verzí Xbox 360, která nyní hraje prim mezi herními konzolemi. Cloudová platforma Windows Azure rovněž nepřišla mezi prvními, stejně jako virtualizační Hyper-V, a oba produkty mají v současnosti velice dobrý tržní podíl. Přesným opakem ale byly multimediální přehrávače Zune, pokus o dohonění iPodů, které byly odpískány, stejně jako telefony Kin.

Teď před Microsoftem ale stojí další velice těžké úkoly – prorazit s Windows Phone 7, pojistit si pozici na trhu s počítači díky povedenému vstupu mezi tablety, zastavit klesající podíl Internet Exploreru a rozproudit internetové služby.

Hrozby? Víme o nich

V Redmondu jsou si těchto hrozeb a výzev sami dobře vědomi. „Hrozby, o kterých mluvíte, vnímáme velice bedlivě, ale kromě toho, že permanentně dáváme na trh nové produkty, máme také bohatou historii v tom, jak jsme se do určitých segmentů trhu dostávali,“ potvrdil v rozhovoru Cabálek.

Prvním úkolem bude odvrátit zvrat v počítačovém byznysu a svést se na vlně mobilních hraček. V současné době je situace pro Microsoft prozatím velice dobrá. Celosvětově už prodal přes 500 milionů licencí Windows 7 (400 milionů jich je aktivních), kdežto například Apple prodal „pouze“ 40 milionů iPadů a třeba těch s Androidem se prodalo 13 milionů. Vývoj a hrozba cloudových aplikací ale jasně naznačují, že už v roce 2015 by situace mohla být mnohem dramatičtější.

Tablety podle všeho čeká světlá budoucnost, což ostatně posvětil i Cabálek: „Dynamika růstu trhu s tablety je jiná a vyšší než u klasických počítačů.“ I když počítače s Windows stále trhu dominují, vývoj na trhu může vše změnit. „Kdybychom si udělali nějakou predikci, tak kolem roku 2015 mohou mít tablety kolem 25 procent na trhu,“ míní šéf zdejšího Microsoftu. Jedním dechem ale dodává, že i přesto, že růst trhu s tablety bude rychlý, poroste i byznys s klasickými počítači. Jinými slovy to, že se budou tablety prodávat více a více neznamená, že by to mělo ohrozit prodej klasických strojů. To může být pravda i nemusí, například netbooky právě nástupem tabletů trpí.

Cabálek (a nejspíše i celý Microsoft) si ale stojí za tím, že se mobilní platformy jako tablet nebo chytrý telefon v budoucnosti nestanou hlavním zařízením pro uživatele. „Tablety tady budou jako doplněk ke klasickým počítačům.“ Myslí si, že se určitě budou nějací uživatelé, kteří klasický počítač nahradí úplně, třeba v domácnosti, ale že jich rozhodně nebude moc. Na sebejisté prognózy jsem v rozhovoru pochopitelně reagoval tím, že se právě v nich Microsoft v mnoha posledních letech šeredně mýlil. Příkladem budiž první reakce Stevea Ballmera na vydání iPhonu.

„Jsou věci, kdy se i šéfové firmy jako Microsoft spletou,“ reagoval na mé výtky šéf firmy v Česku. „Kdybychom věděli, co se stane za dva, tři, pět let, tak bychom tu spolu neseděli, ale seděli bychom na Wall Street,“ dodal obratem. Celou situaci ale nijak nebagatelizoval. „Shodneme se na tom, že tablety jsou úspěšný produkt, jinak bychom Windows 8 nepsali tak, jak je píšeme.“

Co se kuje

Microsoft skutečně Windows 8 programuje tak, aby byly použitelné také na tabletech a jiných mobilních zařízeních (rozhraní Metro, možnost provozu na procesorech ARM atp.). Jsme ale opět u toho, že Softies pouze dohání už rozjetý vlak. Jak tedy docílí toho, aby lidé stále o jejich produkt měli zájem? „Jako doposud – inovacemi,“ vyřkl jistě Cabálek. Věří tomu, že se v Microsoftu pracuje správně a že firma dokáže neustále inovovat a dodávat nejlepší produkty na trhu, i když se zpožděním.

„Firma Microsoft je postavená na tom, že neustále inovuje.“ Microsoft je tradičně velice sebejistý a je to znát také na slovech zdejšího kapitána. „Nemyslím si, že konkurenční platformy budou schopny inovovat stejným tempem, jako Microsoft,“ dovysvětlil. Je fakt, že když už se do něčeho v Microsoftu zakousnou, mohou díky svým kapacitám a finančním prostředkům udělat mnohé a také tak často činí. Cabálkovo tvrzení je ale i přesto velice odvážné.

Ruku v ruce s byznysem kolem tabletů a osobních počítačů jde také byznys s operačními systémy pro chytré telefony. Zde je opět možné velice dobře sledovat příklad toho, jak Microsoft sice nebyl první, kdo přišel se změnou kurzu (tím byl Apple a jeho iPhone a s ním provázaný ekosystém služeb), ale investicemi a vývojem se snaží do hry dostat zpět. Původní verze Windows Phone 7 se sice v mnohém povedla a ukázala, že Microsoft je stále schopný dělat dobrý mobilní systém, prodejní výsledky ale nikoho nenadchly. S nedávným příchodem verze 7.5 se ale mnohé změnilo a dost možná ještě změní.

„Do roku 2015 bychom chtěli být mezi třemi největšími mobilními platformami z hlediska podílu na trhu, přičemž Gartner odhaduje, že budeme dokonce na druhém místě,“ řekl Cabálek a naznačil, „že si s těmi Gartnery nezačal.“ (Ve skutečnosti jsem to totiž byl já.) Řeč logicky padla na Nokii, která se letos na podzim stala prémiovým partnerem Microsoftu a v současné době na trh uvádí první modely telefonů Lumia. Roman Cabálek už jeden model také vlastní a hned mi ho nabídl k vyzkoušení. Nutno uznat, že se jedná o velice povedený kousek. Jak už dříve řekl Steve Ballmer, když lidé novou verzi mobilních Windows dostanou do ruky, jsou nadšení a na Microsoftu a jeho partnerech teď je, aby systém k lidem dostali.

Živo bude kolem Skypu

Microsoft by rád mezi mobilními operačními systémy získal 25procentní podíl na trhu. „Nestane se to jenom díky Nokii, ale také díky našim dalším partnerům,“ věří Cabálek. Na partnery v Redmondu i lokálních pobočkách hodně dají, stejně jako na vývojáře. Ti teď mají choutky opouštět platformu Windows a raději vytvářet aplikaci pro iOS a další platformy, kde mohou jednoduše začít vydělávat díky široké uživatelské základně. V Microsoftu to ví a proto například v rámci Windows Store, který bude součástí tabletových Windows 8, počítají s o něco lepšími podmínkami.

V případě Windows 8 ale bude velice zajímavé sledovat, jak si Microsoft pohraje s prodejem licencí na tablety. Cena tabletů totiž musí být co nejnižší a firma tak nebude moci prodávat licence za takovou cenu, na jakou si zvykla u klasických počítačů. Zvlášť v situaci, kdy výrobci mohou sáhnout po zdarma dostupném Androidu.

Co firma provede se Skypem, se ukáže už na lednovém CESu. Mluvit se bude také o Windows 8 a tabletech.Co firma provede se Skypem, se ukáže už na lednovém CESu. Mluvit se bude také o Windows 8 a tabletech.

Jednou ze silných zbraní Windows Phone 7 (ale také dalších služeb a produktů Microsoftu) má být úzká provázanost s nedávno koupeným Skypem. Jak firma tuto komunikační službu využije, se veřejnost dozví už v lednu na CESu v Las Vegas, kde bude mít Microsoft tradiční otevírací představení v čele s Ballmerem. „Na CESu se o Skype určitě bude hodně mluvit,“ potvrdil Cabálek. Ostatně stejně, jako o tabletech a Windows 8.

Inovacím a lepším zítřkům Cabálek věří také v případě Internet Exploreru (IE). Poslední trend je jasný – IE se v podílu neustále propadá, zatímco Google Chrome velice rychle roste. Cabálek ale doufá, že se pokles brzy zastaví: „Věřím, že dojde nejenom k tomu, že se pokles podílu zastaví, ale že postupně dojde také k mírnému nárůstu.“ Klíčem podle něho mají být nejenom ony inovace, ale například provázání IE se všemi systémy Microsoftu.

Redmondští si „máknou“ také na internetu, kde masivně investují do rozvoje Bingu a jemu přidružených služeb, ale stále ne a ne generovat černá čísla. Bing a portál MSN jsou strategické služby, které firma prostě musí mít. Jde to sice pomalu, Bingu se nicméně alespoň na americkém trhu daří alespoň trochu růst a v Microsoftu pořád věří, že se do něj investovat vyplatí.

Co chystá Microsoft na internetu v Česku

Microsoft je na internetu tradičně silný s Hotmailem a službami Windows Live. U nás jsou však tyto služby prakticky neviditelné i přes četné snahy o popularizaci. Jak se ale zdá, zdejší šéf má s internetovými službami v Česku nějaké větší plány. „Pokusíme se postavit na hlavu,“ řekl v rozhovoru, když jsem namítal, že je útok Microsoftu na internet v Čechách nemožný úkol. „Nemám pochybnosti o tom, že se u nás dostaneme na velice rozumné podíly na trhu,“ dodal Cabálek sebejistě.

Více podrobností prozatím zůstává skryto, něco se ale nejspíše rýsuje. Cabálek mluvil o tom, že nejdříve je na internetu nutné vybudovat portál, který vše zastřeší, a pak je možné k němu připojit další služby. Namítal jsem, že v souboji s českým Googlem vypadá Microsoft velice legračně, zejména v lokalizaci a dalších aktivitách. „Jako šéf Microsoftu v Čechách bych si dokázal lokalizační strategii představit jinak, ale všechno má svůj čas,“ dodal tajemně. Zdá se, že se kolem Skypu a dalších služeb postaví i něco u nás.

Cloud zcela změnil zavedené praktiky

Cloud výrazně změnil také serverový byznys Microsoftu. Přesto si však firma nemyslí, že by byl v ohrožení, naopak. „Myslíme si, že nás serverový byznys je zdravější, než kdykoliv předtím,“ řekl pro Živě.cz Cabálek. Přiznal ale, že jeho tradiční forma postupně vymírá a Microsoft už nebude prodávat licence a upgrady na nové verze, ale tento model bude ve větší míře nahrazen poskytováním služeb z cloudu. „Licenční byznys dozná změn. Namísto licencí produktů a serverů budeme poskytovat naše produkty jako službu,“ potvrdil Cabálek narůstající trend cloudu. „Ano, měníme a transformujeme obchodní model,“ doplnil a opět poukázal na to, že jeho firma sice nemusí být vynálezcem daného sektoru, ale dokáže se přizpůsobovat.

Kdo naopak podle Cabálkových slov v ohrožení je, jsou firmy a obchodníci prodávající licence, doteď velice silní partneři Microsoftu. „Firmy a obchodníci prodávající licence jsou v ohrožení a budou se muset přizpůsobit.“ Jinými slovy budou muset do veliké míry předělat své podnikání.

Microsoft nepřišel s cloudem první, ale jakmile uviděl, že se tudy trh ubírá, zainvestoval a začal výsledné produkty hodně propagovat. Naposledy kampaní Cloud Power, jejíž plakáty naleznete i v tuzemském sídle.Microsoft nepřišel s cloudem první, ale jakmile uviděl, že se tudy trh ubírá, zainvestoval a začal výsledné produkty hodně propagovat. Naposledy kampaní Cloud Power, jejíž plakáty naleznete i v tuzemském sídle.

Podíl cloudových služeb na celkových příjmech Microsoftu v současné době tvoří pouze jednotky procent a zřejmě tomu ještě nějakou dobu bude. Určitě ale nastane doba, kdy se situace podstatně změní. Cabálek si například myslí, že drtivá většina firem jednou do cloudu přejde a Redmond na to musí být připravený. Proto v současné době vydávává cloudové produkty, které na těch tradičních do jisté míry parazitují. Microsoft vám velice rád prodá licence na Windows Server a všechny další servery, ale stejně tak vám může nabídnout hostování stejných služeb ve svých datových centrech. Stejně tak vám rád bude dokola prodávat upgrady na nové verze Office, ale klidně místo toho bude měsíčně účtovat peníze za Office 365.

„Microsoftímu“ cloudu už se začíná dařit i u nás. „Když bych cloud vzal čistě ekonomicky, jsme zhruba tam, kde jsme chtěli být. Čísla, která jsme si stanovili, lehce přeplňujeme,“ řekl tuzemský šéf, ale tradičně odmítl ona čísla specifikovat. Podle jeho slov cloudové služby Microsoftu v Česku využívají desítky tisíc zákazníků.

Firma cloudu jako celku věří, mění se ovšem role, jakou se v současnosti IT prodává. Zatímco dříve firmy jako Microsoft přišly při obchodních jednání do styku zejména s IT manažery, dnes se do hry stále více zapojují finanční ředitelé. A pokud se k nim obchodníci Microsoftu dostanou, velice často je prý dokážou přesvědčit. „Zatím jsme neměli případ, kdy by ekonomická čísla kolem cloudu nebyla přesvědčivá,“ popsal své zkušenosti nejvyšší český manažer Microsoftu a bývalý učitel.

Cloud bere ajťákům jejich hračky

„Pokud bych teď rozjížděl vlastní byznys, ta matematika je tak jednoznačná, že bych hned šel do cloudu,“ řekl přesvědčeně. Zároveň ale uznal, že každý zákazník tuto investici vnímá jinak a je potřeba hledat kompromisy. Firmy už mají například historicky investováno do složité IT infrastruktury a nechtějí se jí jen tak vzdát. Musí se počkat na případné další kolo obnovy, nebo cloud s tradičními službami jinak kombinovat.

Stále ale existuje hromada firem a institucí, které cloud odmítají. Větší a starší firmy mají určitý sentiment a přechod do cloudu u nich bude pomalejší. „Cloud bere ajťákům jejich hračky,“ míní Cabálek. Při jednáních velice často přichází na přetřes také bezpečnost cloudu. „Když se pobavíte s bankéřem, kterému se z jeho bankovních serverů ztratila nějaká data, v 99 procentech případů to bylo tehdy, pokud k tomu přispěl zaměstnanec banky. To znamená, že neselhaly technologie, neselhalo zabezpečení sítě, neselhaly bezpečnostní certifikáty, ale prostě tu banku vykradl zevnitř ten zaměstnanec.“

Když jsem se nedávno bavil s , na cloud Microsoftu neměl dobrého slova. Uznal sice, že je Redmond hodně agresivní a svůj byznys dělá dobře, ale velice kritizoval uzavřenost celého systému a argumentoval open source technologiemi jeho firmy. Logicky jsem se tedy snažil o konfrontaci.

„Dovolím si říci, že nás hodně firem nevnímá jako uzavřenou platformu,“ ohradil se Cabálek. „Našim cílen není zavřít zákazníka, aby se pět let nemohl dotknout jiných vývojářských nástrojů.“ Vyzdvihoval možnosti pomocí Systém Center ovládat technologie a produkty konkurenčních společností a poukázal také na aktivity Microsoftu v oblasti interoperability, které vznikají také na pražském ČVUT.

I když Microsoft v cloudu vidí svojí budoucnost, vytvoření samostatné divize prozatím neplánuje. „Ono by to dost dobře ani nešlo, protože v současnosti máme cloudové služby kolem všech našich hlavních produktů.“ Kvůli tomu ani není možné zjistit, kolik přesně cloud firmě vydělává.

Microsoft se mění, a ačkoliv nevytváří hlavní proud, vždy se ho snaží chytit a stále se drží ve hře. Finanční výsledky ukazují, že velice dobře. Budoucnost je ale otevřená. „Z hlediska transformace budeme středně rychlý běžec.“