Tomáš Jiřička: Uvažujeme o větších autech

Tomáš Jiřička

Tomáš Jiřička Zdroj: E15 Anna Vackova

Letňanský výrobce lehkých nákladních vozů Avia Ashok Leyland už před několika lety pochopil, že se pouze a jen výrobou hotových vozů neuživí. Začal proto do Británie a USA prodávat podvozky pro vozy poháněné elektrickým proudem a v loňském a letošním roce vyvezl první podvozky pro výrobu autobusů. „Zatím to není hlavní byznys, ale první vlaštovky to jsou,“ říká člen nejužšího vedení firmy a její prokurista Tomáš Jiřička.

* E15: Loni jste plánovali prodej tisícovky vozů, nakonec jich je „jen“ 600, i když i to je meziročně o třetinu více. Proč vám plán nevyšel?

Nenaplnil se náš předpoklad vývozu podvozků pro elektrovozy Smith Electric do Spojených států. Uvažovali jsme, že bychom dodali až 800 podvozků, nakonec jich bylo pouze 150.

* E15: Co se stalo?

Plán byl trochu optimisticky nastaven, protože výrobní kapacita Smith Electric se pohybuje kolem dvou vozů denně, tedy kolem 480 vyrobených vozů za rok. Jejich firma ale také loni přecházela na nový model s novou generací akumulátorů. Množství součástek se přitom dováželo z Asie a kvůli jarním katastrofám (způsobeným vlnou tsunami – pozn. aut.) měly dodávky dost velké zpoždění. Elektronika se vyvíjela v Japonsku, Smith proto posunul celý projekt náběhu těchto nových baterií. Nedodali jsme tedy podvozky pro nový typ, ale pouze pro ten starší, výběhový model. Smith také zkraje roku plánoval investici do dalšího závodu a do zvýšení výrobní kapacity. Tato investice se ale uskutečnila až ke konci roku, kdy otvírali nový výrobní závod v Bronxu.

* E15: V newyorském Bronxu?

Ano. Je to trochu netypické. Otevřeli ho, zvýšili výrobní kapacity, ale už se to neodrazilo na objednávkách pro loňský rok. Spolupráce ale bude určitě pokračovat. Rádi dodáme jakékoli množství, které budou požadovat, i když naší prioritou je spíše výroba hotových dieselových vozů a ne komponent.

* E15: Jak vaše spolupráce s Američany začala?

V roce 2007 jsme začali dodávat podvozky pro elektrovozy do Tanfieldu ve Velké Británii. V té době tam fungoval dotační program na podporu elektrovozů. A s příchodem Baracka Obamy do prezidentského úřadu se otevřela dotační politika i ve Spojených státech. Tanfield a Smith Electric byli majetkově propojeni, takže se automaticky nabídlo, že budeme dodávat i firmě Smith.

* E15: V roce 2010 jste uvedli, že do dvou let chcete prodávat nákladní elektromobily v Česku. Je to reálné?

Prodej vozů je možný v USA či Británii, protože jej dovoluje dotační politika a nemalé příspěvky na pořizovací cenu. Když se pak propočítá návratnost investice a úspora z provozních nákladů plus pořizovací cena a dotace, elektrovozy vycházejí lépe než diesel. Pokud dotační politika není, návratnost investice je dlouhodobá a v některých případech téměř mizí v nenávratnu.

* E15: Je to i otázka infrastruktury, aby byly nabíjecí stanice na dálnici?

A k tomu je třeba přidat i vývoj technologií a nabíjecí čas, který je proti doplnění paliva dieselového modelu výrazně delší. V současné době se nabíjecí doba na 80 procent baterie na jeden nákladní elektrovůz pohybuje stále kolem dvou hodin.

* E15: Kolik vozů chcete prodat letos?

Budu opatrný. Odhad roku můžu upřesnit, až budeme mít k dispozici výsledky za prvních šest měsíců. Za první dva měsíce jsme prodali 189 vozů a podle toho očekáváme za celý první půlrok minimálně 500 objednávek. Když to porovnáme s vývojem v minulém roce, je to nárůst výrazný.

* E15: Vyrábíte i podvozky pro autobusy. Pro koho?

Podvozky pro autobusy se zabýváme už poměrně dlouho, od roku 2007. V prvopočátcích jsme jednali s firmou Kars, která je nyní, tuším, v likvidaci, jí jsme dodali první dva podvozky. Poté byl projekt pozastaven a hledali jsme nového partnera.

* E15: Loni jste první podvozky vyvezli i za hranice.

Loni jsme dodali dva podvozky a za poslední měsíc šest ruské firmě Volgabus. Jednáme s dalšími potenciálními partnery, zejména na Ukrajině, ale zatím nelze říct, jak to dopadne. V Turecku také dokončujeme smlouvu o kontraktu, na jehož základě bychom dodali první dva podvozky pro výrobu demoverzí autobusů. V minulém roce jsme také prodali šest podvozků do Singapuru. Zatím to není hlavní byznys, ale první vlaštovky to jsou.

* E15: Jsou to podvozky pro autobusy ve zkušebních či prototypových verzích, anebo pro autobusy, které již vyjely do běžného provozu?

V Singapuru pro běžný provoz, v Rusku jsou to pouze pro demoverze.

* E15: V Rusku jste loni chtěli prodat stovku vozů. Podařilo se?

Bylo jich 85, část se nestihla vyrobit, takže 15 jsme přesunuli na letošek a už jsme je také vyvezli. Plán pro letošní rok je dostat se na nějakých 150 kusů. Na první půlrok se již rýsují objednávky na 104 vozů.

* E15: Po ruských silnicích musí stále jezdit množství starších Avií – furgonů. Z toho se nedá těžit? Nebo prodáváte náhradní díly jen na nové vozy?

Prodáváme pouze náhradní díly na nové vozy typu D. Starých furgonů se tam prodalo hodně, ale jezdí jich už poměrně málo. S příchodem Daewoo do Avie (v roce 1995 – pozn. aut.) se Avia z ruského trhu úplně stáhla, neprodávala tam, ani nezajišťovala servis. Tamní vozový park se poměrně rychle obnovil, obměnil jinými značkami, servis se zajišťoval spíše svépomocí, nebyl podporovaný a kontrolovaný Avií. Navazujeme na jméno Avia v Rusku, ale po pravdě řečeno, začínáme téměř od začátku.

* E15: Už jste začali dodávat komponenty pro montážní závod vaší mateřské společnosti Ashok Leyland ve Spojených arabských emirátech?

Tam dodáváme kity, tedy soubor rozložených komponentů, z naší strany je to hlavně kabina plus další díly. Nyní jsme ve fázi jako v Argentině, tedy že musíme zahájit školení tamních lidí, jak vozy smontovat. Zatím tam žádné vozy smontovány nebyly a pouze nastavujeme systém. Několik vozů se tam již prodalo, ale ty byly vyrobeny tady v Avii a dodány na tamní trh ve standardu, ve kterém by se tam měly posléze Avie montovat.

* E15: Jak jste se dostali k Argentině?

Máme v Argentině partnera, který má dceřinou společnost v Uruguayi. Dodáváme tam kity, loni jsme jich dodali 24. Objednávky vozů či kitů do tohoto regionu by měly pokračovat, plán pro letošek je asi 80.

* E15: Váš výrobní program jsou vozy mezi šesti a 12 tunami. Nerozšíříte jej jedním nebo druhým směrem?

Uvažujeme o tom. Ne dolů, spíše nahoru. Máme vymyšlený a pojmenovaný projekt, na který plánujeme vynaložit prostředky, ale oficiálně jsme jej ještě neodstartovali.

* E15: Kdy by mohla nová auta přijít na trh?

Na to nedokážu odpovědět. Nejlépe na konci příštího roku, ale těžko slibovat, když jsme projekt zatím ani neodstartovali.

* E15: Na koho byste novým modelem mířili?

Spíše je to cíleno na zákazníky mimo Evropskou unii.

* E15: Základní kapitál Avie se loni v březnu zvýšil o miliardu a nyní o dalších 200 milionů. Proč?

Podle některých účetních standardů jsou půjčky od našeho vlastníka součástí vlastního jmění, ale podle českých se do něho nepočítají, takže jsme měli vlastní jmění dlouhou dobu záporné. Ke zvýšení základního kapitálu se tedy přikročilo proto, aby se vlastní jmění udrželo alespoň na nulové hodnotě.

Tomáš Jiřička (40)

Vystudoval pražskou VŠE. Na postu finančního ředitele vystřídal postupně společnosti Delta Securities, Kautex Textron Bohemia Alfmeier CZ a HP Pelzer. Do společnosti Avia Ashok Leyland Motors nastoupil v listopadu 2006.