Travel Servis Hungary se nepřičinil o pád Malévu, říká jednatel Attila Farkas

Malév

Malév Zdroj: profimedia.cz

Bankrotové řízení s maďarskou národní leteckou společností Malév je v plném proudu a stalo se i tématem politických sporů. O uvolněný prostor na maďarském trhu začaly bojovat nízkorozpočtové společnosti Ryanair a WizzAir. Travel Service přitom nenápadně operuje v pozadí.

Pod palcem však má už 95 procent maďarského charterového trhu a nyní se prostřednictvím společnosti Smart Wings snaží proniknout i do sekce pravidelných linek, líčí v rozhovoru jednatel Travel Service Hungary Attila Farkas.

* E15: Proč zkrachovala národní letecká společnost Malév?

Časy se mění, změnil se trh, vznikly nové, dynamické nízkonákladové aerolinky a této evoluci se Malév nedokázal historicky přizpůsobit. Řešení svých problémů maďarská společnost nehledala ve zvyšovaní efektivnosti, ale natahovala ruce k vládě, aby ji dotovala. Konkurenci, včetně společnosti Travel Service (TS), pobuřovala tato permanentní dotace. Právě TS a WizzAir se obrátily na Evropskou komisi. Považovali jsme za právně neopodstatněné, aby Malév převáděl státní podporu na laciné letenky, a tak porušoval zákon o hospodářské soutěži. Evropský soud ne náhodou rozhodl, že Malév musí vrátit státu podporu sto miliard forintů (8,72 miliardy korun).

* E15: Takže i Travel Service má prsty v krachu Malévu? Či zásluhy na tom?

Odmítám tvrzení, že bychom se přičinili o pád Malévu. My jsme jednoduše poukazovali na soustavné porušování zákona. Žijeme přece v Evropské unii, kde platí pravidla hry. A tato pravidla maďarská vláda a Malév porušovaly.

* E15: Krach velkého hráče přináší pro konkurenci nové příležitosti. Pozornost se v Maďarsku soustřeďuje na Ryanair a WizzAir, které vedou cenovou válku, a Travel Service stojí jakoby bokem. Je to záměr zůstat mimo dosah reflektorů?

TS má jiný obchodní model, spolupracujeme s cestovními kancelářemi. Podepsali jsme všechny charterové smlouvy s velkými cestovkami, bez nějakých mediálních prezentací jsme v průběhu dvou týdnů dokázali převzít všechny charterové aktivity Malévu.

* E15: Prodíráte se i do oblasti pravidelných linek, od května pokrýváte linky z Budapešti do Paříže, Amsterdamu, Říma, Larnaky, Atén, Istanbulu, Barcelony, Madridu, Tel Avivu, Moskvy, Petrohradu a tak dál. To je výrazná novinka. Není to příliš velké sousto?

Ohlásili jsme vstup naší značky Smart Wings na maďarský trh. Děláme to s rozvahou a konzervativně, nechceme se pouštět do cenové války. A po jedenáctileté přítomnosti v Maďarsku velmi dobře známe podmínky na trhu. Nemám obavy, že by nás ohrozili konkurenti. Až budoucnost ukáže, jaký podíl dokáže pro sebe získat Smart Wings s pravidelnými linkami. Všechno děláme společně s pražskou centrálou. A praktiky konkurenčních společností nemáme ve zvyku komentovat.

* E15: Travel Service byl jedním z uchazečů o leteckou společnost Malév. Bylo by možné prozradit podrobnosti o vaší nabídce nebo alespoň komentovat poznámky, podle kterých vám teď po bankrotu maďarské společnosti padla část Malévu do klína?

Nadále musím respektovat zásadu mlčenlivosti, takže s podrobnostmi o nabídce na koupi společnosti Malév nemohu sloužit. Maďarské vládě jsme předložili svůj obchodní plán, vizi toho, jak by se dal Malév revitalizovat. Teď už to však není aktuální. Můj osobní názor je takový, že se v aeroliniích nahromadily už tak vysoké dluhy a obrovské zátěže z minulosti a že se maďarská vláda rozhodla pro nejjednodušší a nejlacinější řešení. Jinak tento maďarský trh není až taký velký, v Evropě navíc propukla recese, a tím spíše v Maďarsku. Proto jsem přesvědčen, že když sem pořídíme další tři nebo čtyři letadla, dokážeme novým nárokům vyhovět. Charterové smlouvy máme podepsány, teď objednáváme letadla a musíme k nim připravit posádky, abychom od května mohli létat.