Václav Štrupl: E-shopy a řetězce jsou jeden trh

Václav Štrupl

Václav Štrupl Zdroj: anna vackova / e15

Skupina Miton je jedním z nejaktivnějších investorů na českém internetu. Stojí za projektem Slevomat a internetovým supermarketem Rohlík. Políčeno má ale i jinde. „V nábytku je na trhu stále velká díra,“ říká Václav Štrupl, novopečený partner firmy Miton, s níž vlastní e-shop s bytovým vybavením Bonami.

Před deseti lety jste zakládal internetovou agenturu H1.cz. Kam se mezitím posunul on-line svět?

Výrazně se změnil. Před deseti lety jsme e-shopům radili se základními věcmi, byly to nepopsané listy. V současnosti je tu už dost lidí, kteří tento byznys umí dělat dobře. Kromě toho v současnosti vidíme i určitou konsolidaci, což je nevyhnutelné.

Vždycky se uvádí, že je tu čtyřicet tisíc internetových prodejen, ale je potřeba vidět, kolik z nich je one man show. Pak je tu střední třída obchodů, které ještě nemají výhody velkých, ale už mají vysoké náklady. Současně tu však vidím řadu specializovaných e-shopů, kterým se daří a mají stabilní pozici.

Může vaším byznysem zamávat vstup velkých kamenných řetězců na internet, nebo jim už ujel vlak?

To bych neřekl, z principu jejich velikosti mají řadu výhod. Obecně však nejde o to, že by jedna strana měla vytlačit druhou. Kamenné řetězce spouští své e-shopy, internetové obchody si otvírají kamenné výdejny či prodejny. Začíná se ukazovat, že jsme jeden trh.

Nedávno jste se stal partnerem skupiny Miton. Co to pro vás znamená?

Pro mne osobně je to příjemná změna, beru to jako ocenění své práce. S původními partnery Mitonu se znám dlouhodobě, byli jsme přátelé v lidské rovině i v byznysu. Ostatně to nás před třemi lety také přivedlo k tomu, že jsme společně rozjeli Bonami. A já jsem se nikdy netajil tím, že poté, co jsem založil a prodal jednu firmu a založil druhou společnost, je pro mne další logický krok posunout se více do investorské role.

Změnilo to něco na vašem působení v Bonami? Jste stále akcionářem?

Akcionářem Bonami jako zakladatel této firmy stále jsem. Díky vstupu do Mitonu jsem však již na obou stranách akcionářské struktury. Navíc je pro mne Bonami stále tím hlavním, čemu se věnuji. Ať už z hlediska času nebo investice. Obě strany ale asi předpokládají, že se to v čase může postupně měnit, ale to nechci předjímat. Aktuálně je Bonami stále na prvním místě.

V prodeji na internetu to funguje tak, že za poslední čtyři měsíce roku se udělá tolik tržeb jako za předchozích osm

Ptám se kvůli tomu, protože asi není příliš jasné, co to v praxi znamená, když se někdo stane partnerem takovéto investiční skupiny. Vnesl jste do Mitonu finanční kapitál nebo podíl na nějakých aktivech?

Detaily naší dohody odhalovat nechceme. Hlavně to však znamená, že další člověk se dostane do kontaktu s projekty, které do skupiny patří. A v tomto směru Miton funguje velmi rovnostářsky. Slovo všech partnerů má stejnou váhu.

Takže od prvního dne, kdy jsme se dohodli, jsem se začal účastnit všech rozhodování, získal jsem přístup ke všem informacím o firmách, v nichž máme podíl. Dnes, když řešíme nové transakce, akvizice nebo celkové směřování, do toho mohu mluvit stejnou vahou jako ostatní.

Odhalíte, jaká je tedy skladba akcionářů Bonami?

Přímo ve smlouvě máme uvedeno, že to nesmíme říkat ani specifikovat podíly. Takže ne. Můžeme jen říci, že ve firmě je Miton a já.

Za poslední rok Bonami zdvojnásobila tržby. Kam firma směřuje?

Nahoru. Jenom v České republice vidím potenciál ve vyšších stovkách milionů. IKEA tady dělá osm miliard s několika málo prodejnami, tak proč bychom si my s dobrým on-line obchodem nevzali také velký kus trhu. Vedle toho máme Polsko a Slovensko, obě země se nám velmi dobře rozjíždí. Takže když se to sečte, tak Bonami vcelku rychle může být s ročním obratem nad miliardu.

Celkem rychle znamená co?

Klidně do tří let. Jestliže jsme si letos naplánovali tržby dvě stě milionů a ono se nám to podaří přeskočit, tak na příští rok může být plán stejně agresivní. To znamená dostat se přes čtyři sta milionů. A není důvod přestat meziročně zdvojnásobovat.

Vystačíte si s vlastními kapacitami?

Finančními určitě. Společnost se rychle dostala do provozního zisku. Tedy za určitý bod zlomu, kdy se nám i prorůstové aktivity daří financovat z vlastních zdrojů. Když otvíráme nový trh nebo investujeme do marketingu. Jsme schopni si na to vydělat. Ovšem kdybychom chtěli skokovou expanzi podpořit, tak díky akcionářské struktuře bychom to rovněž pokryli z vlastních zdrojů. Nepotřebujeme tedy kapitál zvnějšku, i když možná by se zájemci našli.

Co pro e-shop znamenají Vánoce?

I mimo sezonu rosteme rychle, před Vánocemi ještě rychleji. Obecně to v e-commerce funguje tak, že za poslední čtyři měsíce v roce se udělá tolik jako za předchozích osm.

Pokud se však nepletu, tak Bonami nefunguje jako klasický e-shop. Jaký je váš model?

Nejblíže k tomu je asi něco, k čemu se vžil pojem nákupní klub. Hlavní rozdíl je v tom, že nemáme stálý sortiment. Nabídka se denně obměňuje. Každý den spouštíme pět až šest kampaní, což jsou kolekce o nějakých sto až sto padesáti produktech. Kampaně si domlouváme s dodavateli a oni drží po dobu kampaně produkty u sebe ve skladu a my si od nich objednáváme jen to, co jsme byli reálně schopni prodat zákazníkům.

Pro zákazníky to přináší malou nevýhodu, že musí o něco déle čekat, což ale naštěstí u našeho sortimentu až tolik nevadí. Hlavní výhoda je v tom, že jsme skutečně originální. Denně přinášíme spoustu nových věcí. Polovina našeho sortimentu jsou věci, které tady nikde jinde nekoupíte. Navíc u bestsellerů posilujeme nabídku skladem.

Václav ŠtruplVáclav Štrupl|anna vackova / e15

Máte hodně přes půl milionu registrovaných uživatelů. Jak pracujete s daty?

Velmi. Ale je potřeba říci, že je nijak nezneužíváme. Beru to jako příležitost použít tato data ve prospěch zákazníků. Když vím, kdo zákazník je, kdy na web chodí, z jakého zařízení se připojuje, pak mu mohu web a nákupní zážitek individuálně přizpůsobit. Dat máme hodně a téměř všechna rozhodnutí, která děláme, vycházejí z jejich analýzy.

Chystáte pro koncové spotřebitele nějaké novinky?

Velká priorita je pustit se od menších věcí a doplňků k nábytku. A daří se nám to velmi dobře. Naučili jsme se dělat s tím spojenou logistiku, která je trochu odlišná než u malých doplňků. Lidé si už u nás běžně kupují velké pohovky za desítky tisíc korun. Ukazuje se, že v nábytku je na trhu stále velká díra.

Nové pole neorané?

Je to tak. Je tam velká díra mezi IKEA a designovými obchody. Oba zmíněné subjekty respektuji. Značka IKEA je fajn pro startovací bydlení, pro studenty, poskytuje přijatelnou kvalitu za určitou cenu.

Design shopy mají špičkové kvalitní zboží, ale za cenu, která je pro většinu lidí nedostupná. Mezi tím je velká mezera, když chcete kvalitní originální věc, ale přitom běžnému člověku cenově dostupnou. Tuto mezeru se snažíme vyplnit.

Proč se prodej nábytku přes internet zatím víc nerozšířil?

Logisticky to samozřejmě není triviální segment. Notebook je připravený na to, že před prodejem bude lítat s přepravci po světě. Převézt někam pohovku či skleničku, nebo pohovku se skleničkou dohromady, je docela výzva. Většina lidí si objednává více věcí a poskládat jim je dohromady není úplně snadné.

Další důvod je, že kolem nábytkového byznysu se na straně prodejců i kupujících pohybují spíše konzervativnější staromilští lidé, kteří se otvírají novým trendům pomaleji než ti, kdo se zabývají například elektronikou. Ale již se to začíná měnit. To nám dává velký potenciál růstu.

Václav Štrupl (30)
Vystudoval v Praze Vysokou školu ekonomickou. V roce 2005 založil s partnery digitální agenturu H1.cz, o sedm let později ji prodal. Přede dvěma lety se skupinou Miton spustil e-shop s originálními bytovými doplňky Bonami. Letos se stal šestým partnerem společnosti Miton.