Známky jsou ideální investiční pojistka do krize, říká přední filatelista Tomáš Mádl

Tomáš Mádl

Tomáš Mádl Zdroj: Michael Tomeš/E15

Tomáš Mádl
Tomáš Mádl
Tomáš Mádl
Tomáš Mádl
Tomáš Mádl
9
Fotogalerie

Jedna malá poštovní známka může mít hodnotu jako činžovní dům. Investiční výnosy ze známek se však na rozdíl od nemovitostí počítají v dvouciferných hodnotách. Prezident Pražského klubu prestižní filatelie Tomáš Mádl v rozhovoru pro E15 Premium popsal, jak filatelistické investice fungují. Prozradil mimo jiné způsob, jakým bohatý český investor získal do své sbírky jednu z nejcennějších známek světa – Modrý Mauritius.

Vedle toho, že jste elitní sběratel a investor do známek, jste také realitní obchodník a developer. Radíte v současnosti ukládat kapitál spíše do nemovitostí, nebo do filatelie?

To jsou dvě nesouměřitelné věci. Záleží na tom, jak velký balík peněz chcete investovat. Pokud do toho půjdete poctivě, můžete do známek investovat klidně až stovky milionů korun. Do nemovitostí můžete ale bez problémů dát velké miliardy korun. To je úplně jiný svět. Nemovitost vám však nepřinese tolik radosti. Navíc v realitách cítíme, že ceny jsou přepálené, a to celosvětově. Proto je správné, že Česká národní banka přistoupila k razantní regulaci hypoték. Takže známky a nemovitosti nechci vůbec srovnávat. Poučený movitý investor si ale v rámci diverzifikace pořídí jak nemovitost, tak nějakou alternativní investici. 

Máte více peněz ve známkách, nebo v realitách?

Vzhledem k tomu, že obchoduji s nemovitostmi, bylo by asi hloupé, abych v nich neměl více kapitálu. Avšak s nemovitostmi obchoduji, neinvestuji do nich. Navíc jsem developer, takže stavím. Máme objekty za stovky milionů korun, které jsme postavili a postupně je rozprodáváme. Jeden projekt prodáme, postavíme další, nakoupíme pozemky, zasíťujeme a znovu rozprodáme. U známek je to jinak. Mezi kolegy mám pověst kolenovrta, od něhož nejde nic koupit. Nebo mi musíte nabídnout tak nesmyslnou cenou, která mě posadí na zadek. 

Jak jste se dostal ke známkám?

Osobně jsem se k filatelii dostal už v dětských letech, ale to jsem mezi sběrateli a investory výjimka. U nás v rodině nikdo známky nesbíral. Kromě mé sestry, po níž jsem převzal své první album. Přes motýly a olympiády v dětství jsem se v pubertě dostal k poválečnému Československu. Známky první republiky jsem objevil až dlouho po vysoké škole.

Kolik toho tedy ve známkách máte?

Jen výstavní exponát československých známek, která je na pár listech, má hodnotu bezmála sto milionů korun.

Jak moc se liší například byty k pronájmu a známky z hlediska výnosů?

U bytů se v současnosti můžete po zdanění dostat na výnos kolem tří procent ročně. U známek je výnosová dynamika úplně někde jinde. Navíc prodej nemovitosti se řídí přísnými daňovými pravidly. U známek nic takového není. Pokud nejde o předmět podnikání, jde o prodej movité věci a ten je osvobozen od daně z příjmu.

Kolik filatelie vynáší?

Například klasické známky z USA a speciality z britských kolonií prokazatelně udělali za deset let tržní výnos 300 procent. To je aktuálně ve známkách nejlepší investiční výkon. Jsou to ovšem vybrané známky, je to promile celého filatelistického korpusu. Roli hraje celá řada faktorů. Mimo jiné i za jakou měnu kupujete a v jaké měně budete prodávat. Známky jsou komodita mnohem složitější než zlato nebo diamanty. Nutně potřebujete poradce. Nejlepší věci přitahují poptávku nepřetržitě. Dolů půjdou jen těžko.

Proč bych měl investovat právě do známek a ne třeba do vína nebo veteránů?

Na trhu alternativních investic pochopitelně soutěžíme s dalšími komoditami. Výhodou známek je právě obrovská mobilita. Není jiný předmět vytvořený lidskýma rukama, který by v minimální váze koncentroval takové hodnoty. Sto milionů ve zlatě a sto milionů ve známkách je úplně jiná váha. Ve známkách to může být jedno malé album. V krajním případě i jedna známka.

Co určuje hodnotu známek?

Na rozdíl od jiných komodit je ve filatelii jasně definována hodnota objektu. Téměř na každou známku máme katalogové zařazení. U vzácných položek můžeme transparentně sledovat jejich výkony v aukcích. Podobně jako například u akcií nebo tradičních komodit typu zlata či diamantů můžete u známek vidět grafy vývoje jejich hodnoty.V metropolích, jako je Londýn či New York anebo ve Švýcarsku jsou navíc velké skupiny poradců, kteří se na známky zaměřují. Sledují se tržní trendy a souvislosti s makroekonomickými daty.

Jak ekonomie ovlivňuje filatelii?

Nyní například očekáváme, že se americká centrální banka trochu uklidní s utahováním měnové politiky a že výnosy desetiletých amerických dluhopisů klesnou. To znamená, že do nich nepůjde tolik peněz a dostane se více na alternativní komodity včetně známek.

Výnos je jedna věc. Jak snadno ale lze na konci investice známky zpeněžit?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!