Na instagramovém účtu s přezdívkou „ta z Ryoru“ má vše – od fotografií milovaného kocoura po snímky z nemocnice, kde před čtyřmi lety náhle skončila její matka a ona musela převzít řízení rodinné společnosti Ryor. „Chci ukázat, že jsme všichni lidi a máme i špatné dny,“ říká mladá žena se zářivě růžovými vlasy, jinak obchodní ředitelka firmy Jana Stránská. „Nechceme působit dokonale, ale autenticky.“
Stejně jako většina velkých českých výrobků vznikla značka Ryor podomácku, v rodinném domku na pražském Strahově. U zrodu stála tehdy šestačtyřicetiletá Eva Štěpánková, matka samoživitelka tříleté dcery Jany a někdejší hlavní vývojářka v Ústavu lékařské kosmetiky, která měla za sebou dvacet let zkušeností.
Potřebovala sice živit malou dceru, ale své nápady už nechtěla prodávat za pravidelnou měsíční mzdu. Začala proto vyvíjet vlastní přípravky a nabízet je profesionálním kosmetickým salonům. Po čase se jí začaly ozývat zákaznice, které vyžadovaly přípravky Ryor nejen v salonech, ale i na domácí ošetření. A tak se zrodila maloobchodní řada Ryor, která dnes čítá přes 120 produktů.
Přestože značka zákazníky zaujala, rozhodně neměla vyhráno. „Nejtěžší byl rok 1998, kdy do Česka nastupovaly řetězce a nikdo nevěděl, jak se k nim chovat a jak s nimi jednat. Prošli jsme si téměř všemi a postupně z nich také utekli, protože to byl „poplatek za poplatkem“. Ten rok naši firmu velmi prověřil, protože nám v tom zůstalo opravdu hodně peněz. Velkoobchody krachovaly a neplnily závazky,“ vzpomíná Štěpánková. Značce se přesto povedlo udržet se nad vodou.
Druhá velká zkouška čekala rodinnou firmu, když před čtyřmi lety musela Štěpánková na operaci. Dvanáct šroubů v páteři sice pomohlo, ale lepší časy byly ještě daleko. Po operaci se její stav rychle zhoršil. Dcera Jana se tak rozhodla vzít si matku do vlastní péče. Zajistila fyzioterapeuta, masérku i pečovatelku a s jejich pomocí se o ni doma starala. „Doteď cítím únavu z toho, že jsem se ve dvaasedmdesáti letech musela znovu učit chodit,“ líčí Štěpánková.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!