Nejsme dokonalé, ale autentické, říká „ta z Ryoru“, Jana Stránská

Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství

Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství Zdroj: E15 Michael Tomeš

Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství
Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství
Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství
Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství
Jana Stránská, obchodní ředitelka Ryor, MAGAZÍN České bohatství
8
Fotogalerie

Na instagramovém účtu s přezdívkou „ta z Ryoru“ má vše – od fotografií milovaného kocoura po snímky z nemocnice, kde před čtyřmi lety náhle skončila její matka a ona musela převzít řízení rodinné společnosti Ryor. „Chci ukázat, že jsme všichni lidi a máme i špatné dny,“ říká mladá žena se zářivě růžovými vlasy, jinak obchodní ředitelka firmy Jana Stránská. „Nechceme působit dokonale, ale autenticky.“

Stejně jako většina velkých českých výrobků vznikla značka Ryor podomácku, v rodinném domku na pražském Strahově. U zrodu stála tehdy šestačtyřicetiletá Eva Štěpánková, matka samoživitelka tříleté dcery Jany a někdejší hlavní vývojářka v Ústavu lékařské kosmetiky, která měla za sebou dvacet let zkušeností.

Potřebovala sice živit malou dceru, ale své nápady už nechtěla prodávat za pravidelnou měsíční mzdu. Začala proto vyvíjet vlastní přípravky a nabízet je profesionálním kosmetickým salonům. Po čase se jí začaly ozývat zákaznice, které vyžadovaly přípravky Ryor nejen v salonech, ale i na domácí ošetření. A tak se zrodila maloobchodní řada Ryor, která dnes čítá přes 120 produktů.

Přestože značka zákazníky zaujala, rozhodně neměla vyhráno. „Nejtěžší byl rok 1998, kdy do Česka nastupovaly řetězce a nikdo nevěděl, jak se k nim chovat a jak s nimi jednat. Prošli jsme si téměř všemi a postupně z nich také utekli, protože to byl „poplatek za poplatkem“. Ten rok naši firmu velmi prověřil, protože nám v tom zůstalo opravdu hodně peněz. Velkoobchody krachovaly a neplnily závazky,“ vzpomíná Štěpánková. Značce se přesto povedlo udržet se nad vodou.

Druhá velká zkouška čekala rodinnou firmu, když před čtyřmi lety musela Štěpánková na operaci. Dvanáct šroubů v páteři sice pomohlo, ale lepší časy byly ještě daleko. Po operaci se její stav rychle zhoršil. Dcera Jana se tak rozhodla vzít si matku do vlastní péče. Zajistila fyzioterapeuta, masérku i pečovatelku a s jejich pomocí se o ni doma starala. „Doteď cítím únavu z toho, že jsem se ve dvaasedmdesáti letech musela znovu učit chodit,“ líčí Štěpánková.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!