Cílovou skupinou společnosti Komwag nejsou jen města, ale i občané, říká Jaroslav Stružka

Jaroslav Stružka, předseda představenstva Komwag

Jaroslav Stružka, předseda představenstva Komwag Zdroj: Komwag

Kropící vůz společnosti Komwag na pražském Náměstí Míru.
Sídlo společnosti Komwag v Praze 2
3
Fotogalerie

Jejich oranžové vozy s modrým nápisem Komwag nejdou nejen v Praze přehlédnout. „Cílovou skupinou nejsou jen města a firmy, ale také každý občan ČR, který je koncovým uživatelem našich služeb,“ říká v rozhovoru Jaroslav Stružka, předseda představenstva a výkonný ředitel akciové společnosti Komwag, podnik čistoty a údržby města.

Jejich oranžové vozy s modrým nápisem Komwag nejdou nejen v Praze přehlédnout. „Cílovou skupinou nejsou jen města a firmy, ale také každý občan ČR, který je koncovým uživatelem našich služeb,“ říká v rozhovoru Jaroslav Stružka, předseda představenstva a výkonný ředitel akciové společnosti Komwag, podnik čistoty a údržby města.

Jak vůbec vznikl Komwag?  

Fima vznikla v roce 1996 v rámci privatizace. Nyní poskytuje širokou škálu služeb od svozu a likvidace odpadu, jak živnostenského, tak komunálního, přes přistavování kontejnerů až po zimní a letní údržbu komunikací či správu motoristických, pěších a ostatních veřejných ploch. K náplní patří též údržba městské zeleně, obsluha a instalování sítí odpadkových košů nebo sběr psích exkrementů mobilním a stacionárním systémem. Komwag je jedničkou v odstraňování graffiti. Pro hlavní město Prahu je provozovatelem dvou sběrných dvorů v Praze 2 a 11. Nejnovější služba, kterou Komwag začal poskytovat, je vývoz lapolů a jímek.  

Jak náročný a zásadní byl v polovině 90. let dvacátého století „průchod“ privatizačním projektem z tehdejšího Komunálního podniku čistoty a údržby města?

Náročný snad ani ne, ale zásadní zcela. V roce 1996 tedy v rámci privatizace vznikla nová akciová společnost Komwag, podnik čistoty a údržby města. Na podnikatelský trh jsme vstoupili s obratem 26 milionů korun a s několika zakázkami na úklid chodníků a komunikací. Akcionáři společnosti se staly Městská část Praha 2, jako zakladatel předcházející firmy, a rakouská firma Reiwag GmbH. 

Začínali jste tedy především s úklidovými zakázkami. Čím a jak se vám dařilo rozšiřovat vaše činnosti?

V roce 1998 jsme úspěšně vstoupili do systémových městských zakázek na úklid a svoz odpadů v hlavním městě Praze. V roce 2002 se Prahou prohnala obrovská povodeň, po ní jsme prokázali oprávněnost našeho působení v systémech úklidů, neboť jsme významně napomohli ke snížení následků této tragédie.  

Co bylo dál?

V roce 2003 jsme expandovali také do mimo pražských lokací a začali jsme působit v regionu Mníšku pod Brdy. V témže roce jsme dokončili stavbu nového zázemí a přestěhovali jsme se i s kompletním technickým parkem do nové provozovny v Perucké ulici v Praze 2. V roce 2004 jsme získali zakázku pro celorepublikový obchodní řetězec v tu dobu jsme již zajišťovali komplexní soubor komunálních činností pro tzv. nejvíce referenční zakázku Pražský Hrad. Bylo nám velkou ctí, že jsme mohli tehdejšího prezidenta České republiky přivítat v sídle Komwagu a nebyla to poslední státní návštěva u nás. V roce 2016 nás navštívil tehdejší prezident Rakouska, Heinz Fischer.  

Soustředili jste se jen na úklid?

Mezi lety 2007 a 2008 jsme do našeho, již tak dost košatého, portfolia služeb přidali tzv. „zelený program“, správu a údržbu parků a dětských hřišť. Divize odpadů doplnila činnosti o segment likvidace gastro odpadů a biologicky rozložitelných frakcí. V roce 2010 jsme zahájili provoz našeho prvního systémového sběrného dvora a nedlouho potom jsme zprovoznili další areál v Bartůňkově ulici v Praze 11, kde funguje i další sběrný dvůr. V tu dobu se již obrat společnosti pohyboval v řádech stovek miliónů.  

Jak se vám do svozu odpadů, úklidu a správy parků daří zabudovávat nové technologie?

Letos jsme pořídili novou třídící a lisovací linku pro pražské odpadové provozy, jejíž nákup za více než čtyři miliony korun pokryl z větší části dotační titul programu EU. Koupili jsme výkonný parní tlakový stroj k ekologické likvidaci plevele a dezinfekci, což bylo v době pandemie COVID-19 velmi přínosné, a ihned jsme ho společně s další technikou použili na nových rozsáhlých dezinfekčních zakázkách pro hlavní město, Prahu 2, Pražský hrad a další firmy a instituce. Rovněž jsme zahájili pro Komwag dosud neprobádaný nový obor podnikání v podobě čerpání kalových jímek.  

Kdo je cílovou skupinou pro Komwag a čím se snažíte „předběhnout“ konkurenci?

Cílovou skupinou jsou pro nás firmy, města, obce a vlastně i každý občan ČR, který není přímo objednatelem našich služeb, ale je jejím koncovým uživatelem. Se značkou Komwag a jejím portfoliem se lze potkat po celé České republice. Hlavní předností společnosti Komwag je, že i v této komplikované době je její podnikání čisté a firma plní všechny své závazky a povinnosti. Zároveň má společnost stoupající tendenci dbát na ekologii a neustále se nejen v tomto směru zlepšuje. Z původního claimu značky „Čisté řešení“ se i proto vyvinul dnes výstižnější slogan „Čistě ekologicky“.  

Pro nás je velice důležité, aby byla značka Komwag vždy snadno rozpoznatelná. Od samého počátku proto drží jednotný barevný styl, a tak o sobě dává na první pohled dobře vědět svojí oranžovou barvou vozů s modrým nápisem Komwag. Poskytujeme celé portfolio služeb a produktů a snažíme se být vždy jedním z prvních na trhu. Například v oblasti již zmíněného systematického sběru psích exkrementů a čištění graffiti patří Komwag mezi průkopníky.  

Jak a v čem pomůže vaší společnosti hodnocení a certifikace Dun & Bradstreet, dříve Bisnode?

Hodnocení, respektive certifikace, je vysoce ceněno našimi obchodními partnery a rovněž zahraničními majiteli. V minulých letech nám přineslo i několik nových obchodních příležitostí.  

Jaroslav Stružka (62 let)

Předseda představenstva a výkonný ředitel společnosti Komwag, kterou v roce 1996 spoluzakládal, pochází ze Zlína. Vystudoval strojní obor. Je ženatý, má dva syny. Mezi jeho koníčky patří motocykly, golf a lyžování.