Marcel Klaus: Z německé rybárny až k největšímu výrobci dřevěných palet v Česku

Marcel Klaus, ředitel společnosti Klaus Timber

Marcel Klaus, ředitel společnosti Klaus Timber Zdroj: Dušan Skala

Původní areál Klaus Timber v Kladrubcích v roce 1998
Areál Klaus Timber v Kladrubcích v roce 2021
Zcela nově vybudovaný areál Klaus Timber ve Dvorci v roce 2021
Pohled na budovu areálu Klaus Timber ve Dvorci v roce 2021
Automatická linka Cape Mach 3 na výrobu palet společnosti Klaus Timber
12
Fotogalerie

Zdálo se to jako hračka – jedna pila a nějaký prostor s přípojkou elektřiny. Tak si začal plnit vlastní podnikatelský sen tehdy dvacetiletý Marcel Klaus. Před 25 roky se vrátil z Německa, kde dva roky pracoval v rybárně. Nyní vlastní společnost KLAUS Timber, která je největším českým výrobcem dřevěných palet.

„Nebyl jsem z oboru, všechno jsem se učil až praxí. Bylo to jedno velké bláznovství, do kterého jsem skočil rovnýma nohama a dal do něj všechno,“ popisuje v rozhovoru začátky svého nového povolání. To se rozrostlo až tak, že společnost nyní funguje ve třech areálech v Plzeňském kraji a zaměstnává 350 lidí.

V osmnácti letech jste odešel do Německa a pracoval tam dva roky u pásu v rybárně. Jak vás před 25 roky napadlo, že se vrátíte a založíte vlastní společnost?

Ideu vlastní firmy jsem měl v hlavě prakticky už od studií. Situace v 90. letech minulého století byla pro jakékoliv podnikání velmi příznivá a já se chtěl chytit příležitosti. Při monotónní práci v německé rybárně jsem pak měl dostatek času na přemýšlení, jakým směrem se vrhnout a jak podnikání uchopit. Hned po návratu v roce 1998 jsem začal s realizací, nebylo na co čekat.

Fotografie z provozu německé rybárny, kde Marcel Klaus strávil dva rokyFotografie z provozu německé rybárny, kde Marcel Klaus strávil dva roky|Archiv Marcela Klause

Čemu se měla vaše nová společnost věnovat a jaký byl váš byznys plán?

Inspiroval jsem se u známého, který ve stodole zpracovával dřevní kulatinu a řezivo prodával do Německa. Zdálo se to jako hračka – jedna pila a nějaký prostor s přípojkou elektřiny, víc nebylo potřeba. Tak jsem se do toho také pustil, aniž bych o dřevu něco věděl. Nebyl jsem z oboru, všechno jsem se učil až praxí. Bylo to jedno velké bláznovství, do kterého jsem skočil rovnýma nohama a dal do něj všechno. A to byl asi můj byznys plán – věnovat se podnikání na 200 procent, „šlapat“ do toho naplno a jít pořád jen dopředu, neohlížet se zpátky.

Začali jste produkcí řeziva, ale přešli k výrobě palet. Proč?

Prodejem řeziva jsme se zabývali první půlrok. Na začátku roku 1999 jsem ale při bilanci dosavadního fungování zjistil, že to není výhodné z důvodu velkého zbytku dřeva horší kvality. Bylo tedy třeba vymyslet způsob, jak využít veškerý zpracovaný materiál, a tím byla právě výroba palet.

U palet ovšem nezůstalo… Jaké výrobky v současnosti dodáváte na trh?

Těžištěm našeho fungování jsou dnes atypické dřevěné palety, které navrhujeme přesně dle přání zákazníka. V současné době máme v portfoliu více než 700 druhů, vyrábíme i víka a bedny. Máme také vlastní kamionovou dopravu, kromě toho, že vozíme vlastní hotové produkty na místo určení, přepravujeme zboží i externím zakázkům.

Vzpomenete si, kolik jste měl na samém začátku zaměstnanců? Jak se postupem času měnila organizační struktura firmy?

Začínal jsem s třemi kolegy, dnes je nás stokrát více. V letošním roce jsme překonali počet 350 zaměstnanců a rozšiřujeme se neustále, obzvlášť v souvislosti s novým areálem ve Dvorci. V prvních letech fungování jsme prakticky všichni dělali všechno, existovala jen taková tenká hranice mezi výrobou a kanceláří. Operativně jsme se domlouvali, co je potřeba zařídit. Kdo byl k dispozici, ten si to vzal na starost. Kolem roku 2004 ale začalo kancelářských kolegů přibývat a s tím souviselo postupné rozdělení činností. Sepsali jsme si, co má kdo na starosti, určili náplň práce a začala se rodit jednotlivá oddělení, která máme nyní. Museli jsme nastavit správnou komunikaci, schvalovací procesy různých dokumentů, určit vedoucí a jejich zodpovědnost. Dnes jsou v organizační struktuře jasně dané jednotlivé úseky, v jejichž čele stojí ředitelé nebo ředitelky – technický, výrobní, HR a PR, obchodní a ekonomický.

Dnes působíte v rámci Plzně-jihu ve třech provozech, největší z nich je areál ve Dvorci. Jak probíhala jeho výstavba?

Výstavbu jsme začali plánovat mezi lety 2014 a 2015, o rok později jsme zakoupili vhodné pozemky ve Dvorci. Základní kámen jsme poklepali v červnu 2018, první etapa výstavby proběhla v roce 2019 a druhá loni. Bylo to pro nás něco nového. Jednalo se o první areál, který jsme stavěli tzv. na zelené louce, takže jsme ho mohli stoprocentně přizpůsobit svým potřebám, přičemž jsme se inspirovali podobnými areály v Německu a Itálii.

Zcela nově vybudovaný areál Klaus Timber ve Dvorci v roce 2021Zcela nově vybudovaný areál Klaus Timber ve Dvorci v roce 2021|Dušan Skala

Přinesl nějaké změny ve fungování firmy?

Výstavba pro nás znamenala zatím největší posun v modernizaci firmy a centralizaci výroby. Byl to krok do neznáma a také velké sousto – stavebně, technologicky i finančně. Se všemi nástrahami jsme se ale zvládli poprat a výsledkem je areál, který je symbolem našeho budoucího směřování a dovoluje nám dále se rozvíjet.

Do všech areálů jste nakupovali a pořád nakupujete nové technologie. Bez nich by nebylo možné udržet konkurenceschopnost?

Klíčový je neustálý vývoj. Firma nemůže stát na místě a čekat, že bude pořád dosahovat stejných výsledků. Stagnace je cestou do záhuby. Navíc mě osobně pohání touha neustále něco zlepšovat, posouvat, vymýšlet nové projekty… A to se pak odráží i ve vývoji celé naší společnosti.

Pomáhá vám v rámci obchodních styků zisk certifikátu AAA Premium společnosti Dun & Bradstreet, dříve Bisnode? Vítáte ho kvůli obchodním partnerům v zahraničí, nebo spíš doma?

Certifikát AAA Premium má pro naše domácí i zahraniční obchodní partnery velkou výpovědní hodnotu, je pro ně zárukou důvěryhodnosti a spolehlivosti. Především je to pro nás důkaz, že vše, co děláme, naše výrobní postupy, přístup k obchodním partnerům i stoprocentní zodpovědnost vůči finančním závazkům, se opravdu vyplácí.  

Zaměřujete se stále na německý trh? Případně, kam vaše výrobky putují?

Německý trh, konkrétně oblast automotivu, zůstává naším největším odběratelem. Snažíme se ale o co největší diverzifikaci. Máme zákazníky také ve Francii, Švýcarsku, Rakousku a dalších evropských zemích. Na našich paletách pak putuje zboží do celého světa.

O jaké vaše výrobky je největší zájem? A jak se to liší podle zemí?

Pro každého svého zákazníka vyrábíme jiný druh palety, který upravujeme přesně dle jeho přání.

Prozradíte, která zakázka pro vás byla největší výzvou?

Velkou výzvou pro nás bylo například získat kontrakt s BMW na dodávání palet přímo bez obchodních prostředníků. Vážíme si také toho, že jsme v Česku získali jako zákazníka firmu LEGO. Obě zmíněné společnosti mají opravdu velké požadavky na kvalitu, které není jednoduché splnit. O to více nás těší, že nám se to daří.

Jaký dopad mají na vaše podnikání stále se zvyšující ceny energií? Co děláte proto, abyste i za nových podmínek mohli fungovat jako dosud?

Musím se až zasmát, protože loni nám dodavatelé energií nabízeli zastropování cen zhruba na dvojnásobku tehdejší sazby. Odmítli jsme s tím, že to není výhodné. A kde se ceny nacházejí dnes, že…? Momentálně je to zkouška nervů, kdo vydrží déle, jestli odběratelé, nebo dodavatelé. Každopádně my máme to štěstí, že v nákladech na náš provoz tvoří energie jen malou část. Navíc jsme v roce 2019 vyměnili plynové kotle za kotle na biomasu, což je znatelná úspora. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál, ale věříme, že momentální stav nebude trvat věčně.

Marcel Klaus (44 let)

Ředitel společnosti Klaus Timber, největšího českého výrobce dřevěných palet. Vystudoval Střední odbornou školu poštovní v Plzni, po studiu strávil dva roky v rybárně v Německu. V roce 1998 odstartoval vlastní podnikání v oboru dřevozpracujícího průmyslu, kterému se věnuje dodnes. Mezi záliby řadí golf, cestování a gastronomii. Je ženatý, má dceru a syna.