Za kvalitu jsou zákazníci ochotni si připlatit i v dopravě, říká šéf Ewalsu Petr Michálek

Petr Michálek, jednatel a výkonný ředitel společnosti Ewals Cargo Care.

Petr Michálek, jednatel a výkonný ředitel společnosti Ewals Cargo Care. Zdroj: Antonín Lavrenčík

Záběr ze skladu společnosti Ewals
Tahač na zkapalněný zemní plyn společnosti Ewals
3
Fotogalerie

Zdražování a inflace nejsou zdaleka jedinými problémy současné přepravy zboží. Podle jednatele a výkonného ředitele společnosti Ewals Cargo Care Petra Michálka se odvětví dopravy potýká s čím dál větším nedostatkem řidičů. A bude to tak i nadále. Nebezpečným se stává i stoupající průměrný věk řidičů.

„Částečné zlepšení mohou ve vzdálenější budoucnosti přinést autonomní vozidla,“ říká v rozhovoru Michálek, který v něm mluví také o dopadech enormně drahé nafty v porovnání s loňskem. Popisuje, že řešením nedostatku skladovacích prostor je systém s anglickým názvem Warehouse on wheels neboli krátkodobé skladování v návěsech, které společnost nabízí.

Co vás trápí více? Nedostatek řidičů nebo zvyšující se či kolísající ceny nafty?

Naprosto jasně je to nedostatek řidičů. Dlouhodobý klesající trend počtu řidičů, zvyšující se průměrný věk řidičů a nezájem mladší generace o toto povolání je velmi aktuálním rizikem pro zabezpečování přeprav. Mzda řidičů, zvláště v zahraniční dopravě, přestává být v poměru ke stávajícím průměrným platům zaměstnanců napříč všemi sektory atraktivní.

Jak je to s naftou?

Naproti tomu, cena nafty je položka, kterou řešíme již mnoho let tzv. palivovými doložkami. Její kolísání je tedy zohledněno v ceně dopravy, ve většině případů již v samotné kalkulaci dopravného. Letošní skokový nárůst cen jsme řešili operativně. Vyhodnocení palivových doložek jsme zkrátili na týdenní frekvenci.

O kolik více utratí společnost za pohonné hmoty v porovnání s loňským rokem, případně s obdobím před pandemií koronaviru?

Průměrná ceny nafty včetně DPH dosahuje v roce 2022 částky 43,51 korun za litr. To je nárůst oproti loňskému roku o více než 12 korun za litr, v procentuálním vyjádření tedy čeští dopravci utratí za pohonné hmoty zhruba o 40 procent více.

Nejde však jen o rostoucí ceny nafty, ale také inflaci. Jakým způsobem se snažíte udržet podnikání rentabilní?

Negativně nás ovlivňuje především růst nákladů na řidiče, zvyšující se náklady na nákup nové dopravní techniky a její servis, chybějící náhradní díly, ale i snižující se kapacita vozidel. Náklady na vstupy pro dopravu narostly meziročně o více než 20 procent a zároveň se snižuje dostupnost kapacity na trhu. Soustředíme se tak především na jednání o udržení kapacity s našimi stávajícími zákazníky, a to i za cenu vyšších sazeb. Dále pracujeme i na udržení a rozšíření naší flotily a řidičů.

Kde hledat řešení?

Velmi důležitou součástí je optimalizace nákladů. A to jak nákladů na naší straně, tak návrhy optimalizací na straně zákazníka. Je to tak, že jsme situací nuceni jít za zákazníkem s potřebou navýšení sazeb, ale zároveň přinášíme a navrhujeme možné kroky pro úsporu – efektivní vytížení vozidel, dokládky, kombinace, změna času nakládky nebo vykládky. Optimalizace navrhujeme vždy přímo pro konkrétního zákazníka a konkrétní přepravy, tedy ne jen všeobecné možnosti. Ve většině případů je, jak se říká, ďábel skryt v detailu, a leckdy malá změna vyřeší něco, co se na začátku zdálo nemožné.

Jak se změnilo chování zákazníků v pocovidové době? Promítly se uplynulé měsíce například do nutnosti rozšiřovat skladovací prostory?

Zákazníci si kvůli nedostatku materiálu, nejistým materiálovým tokům i například nedostatku personálu vytváří pro jistotu zásoby, nebo vyrábí dopředu. Všechny tyto faktory vedou ke zvýšené poptávce skladových prostor. Úroveň neobsazenosti skladů je nyní v Česku na 1,4 procenta, v některých oblastech se pak blíží nule. Jinými slovy to znamená, že v průmyslově silných regionech téměř nemáte šanci najít volné skladové plochy. Pro nás to je důvod, proč i my rozšiřujeme své možnosti a stavíme další skladové prostory o velikosti 10 000 metrů čtverečních na strategickém místě u Mladé Boleslavi, které budeme nabízet s kompletní logistickou službou. Skladová kapacita nové haly, kterou otevřeme v dubnu 2023, je již teď z poloviny rezervovaná.

Záběr ze skladu společnosti EwalsZáběr ze skladu společnosti Ewals|Jindřich Horák

Jak se vám osvědčilo skladování v návěsech? Berou toto zákazníci jako nadstandardní službu?

Warehouse on wheels neboli krátkodobé skladování v návěsech, ať přiváženého, tak tzv. přednakládaného zboží, je služba vhodná hlavně pro společnosti, které mají velký počet denních či opakujících se přeprav. Ideální je například pro přepravy mezi sklady. V takovém případě je toto řešení vítané z důvodů úspory nákladů, lepší organizace času i manipulačních prostor a optimalizace výkonu tahačů. Z tohoto pohledu je to nadstandartní a smysluplná služba, kterou Ewals poskytuje velkému množství zákazníků. Pro realizaci této služby je potřeba parkovací prostor a ideálně výměnná rampa pro rychlý přesun návěsů.

V Česku, stejně jako v celé západní Evropě, se nedostává řidičů. Jaké jsou příčiny, jak vidíte budoucnost tohoto zaměstnání?

Mezi hlavní příčiny řadím klesající atraktivitu tohoto zaměstnání spolu s vysokou cenou za získání řidičského oprávnění. To nyní stojí kolem 60 000 korun. V Evropě chybí v současnosti více než půl milionu řidičů, to je ale jen jedna stránka věci. Tou druhou a obzvlášť varující je stoupající průměrný věk řidičů v Evropě.

Proč toto povolání ztrácí na atraktivitě?

Tou příčinou je plat řidičů. Před 15 lety byl průměrný plat řidiče zhruba 2,5násobek průměrné mzdy v ČR, dnes činí cca 1,2násobek. Problém představuje také nedostatečná infrastruktura. Jedná se např. o nevyhovující parkoviště a odpočívadla bez potřebného zázemí pro řidiče. Budu jen odhadovat, ale dokud nebude práce řidiče opět dostatečně atraktivní, bude se situace s řidiči v Evropě jen zhoršovat.

Co by kromě peněz na platy řidičů mohlo situaci zlepšit?

Částečné zlepšení mohou ve vzdálenější budoucnosti přinést autonomní vozidla. V bližším horizontu to může být systém přepravy, kdy tahač má s sebou ne jen jeden, ale hned dva návěsy – takzvaný duo trailer. Ewals tyto možnosti testuje s několika zákazníky v celé Evropě. V naší společnosti vidíme budoucnost i ve zvýšeném počtu intermodálních přeprav – železnice-silnice, kdy část vezená po železnici nepotřebuje řidiče, převáží se jen návěs. Řidiče tak potřebujete jen na krátkou vzdálenost z místa nakládky na terminál a z terminálu na místo vykládky.

Kde sháníte řidiče, na jaké země na východ či jih od nás se orientujete? Je zájem o práci v Česku?

V celé Evropě jsou nejčastěji zastoupení řidiči z Rumunska, Ukrajiny, Ruska, Polska. Tradičně silné zastoupení a určitá dávka loajálnosti je především od řidičů z Ukrajiny. Rumunští řidiči zase nemají potíž s prací i po celý týden či měsíc. Jsou v západní Evropě proto, aby si vydělali. Bohužel pro nás dostávají tito řidiči lukrativnější nabídky ze západních zemí, kterým nemůžeme konkurovat.

Jak velkou konkurencí jsou firmy z Litvy, Lotyšska, Polska či Rumunska, jejichž řidič jezdí za výrazně horších podmínek, jak finančních, tak i pracovních?

Dopravní společnosti z Litvy a Lotyšska nejsou velkou konkurencí pro české dopravce, soustředí se spíše na přepravy z Evropy a do Pobaltí. Polské firmy byly ještě před třemi roky velkou konkurencí především z důvodu nižších sazeb, ale to nyní už rozhodně neplatí. Ceny jsou vyrovnané nebo dokonce dražší. Rumunské společnosti jsou spíše firmy ze západní Evropy, které si vytvořily základnu pro vozový park v Rumunsku z důvodu silného zdroje řidičů. Situaci do budoucna komplikuje i Balíček mobility, který nařizuje společnostem návraty řidičů a tahačů do země, ze které pocházejí.

Chápou zákazníci zdražování služeb? Nebo jste snad nějaké ztratili?

Zdražování služeb je stav, který platí napříč celým průmyslem. Naši zákazníci tomu rozumějí a chápou důvody zdražování. Samozřejmě je pro ně těžké vyrovnávat se situací, kdy neexistuje absolutní jistota udržení cenové sazby na delší časové období, protože sami jsou často v situaci, kdy hledají zdroje úspor. I přesto se nám podařilo udržet 96 procent našich zákazníků a hrdě můžeme říct, že většina z nich s námi zůstává a roste už mnoho let. Soustředíme se i na nové zákazníky. U nich se ale v současné době potýkáme s výzvou zajištění potřebné kapacity vozidel a skladových prostor.

Blíží se nejnáročnější období roku v oblasti dopravy a přepravy. Dokážete uspokojit veškerou poptávku?

Pro strategické zákazníky prostě musíme a hlavně chceme. Co nedokážeme v téhle době zajistit, je kapacita na jednorázové občasné přepravy. Proto se obchodně soustředíme na střední a velké společnosti, které mají pravidelnou, denní potřebu přeprav. Navrhujeme jim koncepční řešení pro zajištění celého nebo většiny objemu přeprav. Dává to smysl nám i zákazníkům, kteří v minulém roce často bojovali s nedostatkem kapacity. Zajistit v takovém případě urgentní přepravy stojí zákazníka nejenom peníze, ale i nervy.

Dá se odhadnout, co bude dopravu a logistiku ovlivňovat v nejbližších letech nejvíce?

Rozhodně nedostatek řidičů, možná částečná úleva po dobu recese, následována opětovným růstem ekonomiky, kdy se potíže jenom znásobí. Soustředíme se na zjednodušení a automatizování procesů, nižší administrativní zátěž, zařazení umělé inteligence do procesů logistiky i dopravy.

Jak výhodné v současné době je, že jste součástí nizozemského koncernu Ewals, založeného v roce 1906?

Opíráme se především o tradici a dlouhou existenci společnosti, jejíž jméno je důležitou hodnotou a důvodem k důvěře pro naše zákazníky, subdodavatele i zaměstnance. Ewals je finančně stabilní a rostoucí dopravně-logistická společnost zastoupená ve 14 zemích Evropy. Toto spolu s početnou flotilou vozového parku, čítající přes 1 500 tahačů a 3 500 návěsů, a skladovými logistickými provozy z nás dělá lídra na dopravním trhu. Společně s velikostí, která představuje stále ještě jakési rodinné zázemí, to považuji za velký benefit pro všechny naše stakeholdery.

Společnost Ewals v Česku pořídila před dvěma lety první tahač na zkapalněný zemní plyn (LNG) kvůli snížení emisí CO2. Jak na sebe „narážejí“ ochrana životního prostředí se současnou plynovou krizí?

Dlouhodobě podporujeme a snažíme se implementovat alternativy pro zelenější řešení či úspory. Považuji však za rozumné si možnosti vždy vyzkoušet po nějakou dobu a neriskovat přehnanou počáteční investici. Co se týče pohledu na „zelené řešení“ při provozu LNG, v současné době si ho dovolím nazvat za poněkud přeceňované. Současný výpočet úspory CO2 při využití LNG je totiž trochu zavádějící, protože již teď kalkuluje s využitím biopaliv, v jejichž provozním využití zatím tak daleko nejsme. Smysluplnost tohoto řešení nyní navíc ovlivňuje i vysoká cena LNG. Využití LNG trucků je jen jedna z možných cest a rozhodně bude zajímavé sledovat, kterým směrem se nakonec vývoj alternativních pohonů vyvine.

Tahač na zkapalněný zemní plyn společnosti EwalsTahač na zkapalněný zemní plyn společnosti Ewals|Ewals

Jak důležitá je pro vás jako spojenost či pro vaše zákazníky certifikace AAA Platinum od Dun & Bradstreet (dříve Bisnode)?

Jsme opravdu hrdí, jsme totiž obrovskou výjimkou v našem sektoru. Společnosti Ewals Cargo Care se daří plnit již pět let nejpřísnější kritéria hodnocení ekonomických subjektů společnosti Dun & Bradstreet. Motivuje nás to soustředit se i nadále na kvalitu i finanční stabilitu naší společnosti.

Petr Michálek (59 let)
Jednatel a výkonný ředitel společnosti Ewals Cargo Care, dopravně-logistické společnosti zastoupené ve 14 zemích Evropy. Vystudoval Obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. Před tím pracoval pro společnosti Nedlloyd, Tibbet&Britten, DHL a Wincanton. Mezi koníčky řadí sport, zahradu a hudbu. Má tři děti.