Marek Prchal byl svými kolegy obětován jako hlavní padouch politického marketingu. Organizace Art Directors Club Czech Republic (ADC) sdružující reklamní profesionály ho vyloučila. Zároveň se v klubu dohodli na sestavení etického kodexu pro politickou reklamu. Podobné gesto ale mělo přijít už před lety. Politický marketing je vychýlený roky a útočí na ty nejnižší pudy.
„Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše.“ Heslo cynicky zneužívá strach občanů z ruské agrese a nejisté budoucnosti kvůli zdražování zboží i energií. Do toho prezidentský kandidát Andrej Babiš (ANO) nevybíravě útočí na soupeře, což vzedmulo velkou část nenávisti a negativity ve společnosti. Kampaň je podle odborníků za hranou, ale stejně tak byly častokrát za hranou i politické kampaně před lety.
Viděli jsme, jak marketingoví experti zneužili hysterii během migrační krize a protiuprchlická hesla vylepili na billboardy. V tom vynikaly především strany Tomia Okamury (nynější s názvem SPD). Strhnout se nechali ale i politici mimo okrajová spektra. Stávající premiér Petr Fiala (ODS) se v roce 2015 ještě jako opoziční politik nechal vyfotil před maďarským plotem. O dva roky později se exministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) natočil se zbraní v ruce a zneužil pro svou propagaci protiuprchlické a protiislámské nálady.
Vyvolávání hysterického strachu z uprchlíků byla z velké části dobře promyšlená politická manipulace, která vehnala Česko v Evropě do izolace. O to větší byl kontrast, když Česká republika dokázala loni přijmout stovky tisíc válečných uprchlíků z Ukrajiny. Přitom dřív nebylo pro řadu politiků myslitelné přijmout ani děti.
Putin vedle Babiše
Kampaň Spolu během parlamentních voleb vedle sebe postavila Babiše a masového vraha a válečného zločince Vladimira Putina s heslem: „Nová hrozba, stejní agenti.“ Tím tehdy v agresivitě kampaně trumfli i Babiše. Jeho tým použil billboardy s heslem: „Za Babiše bylo líp!“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!