Asie je globálním lídrem v nakupování

Ulice Tokia (ilustrační foto)

Ulice Tokia (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: anto via Flickr

V regionu Asie a Pacifiku se uskutečňuje nejvíce nákupů ze všech světových kontinentů. Podle kanadské společnosti MarketResearch.com připadá na asijský retailový sektor 41 procent globálního trhu. Jeho velikost je 3,8 bilionu dolarů.

Jednou z oblastí, která roste nejrychleji, je region jihovýchodní Asie. Patří do něj deset zemí, které obývá 600 milionů lidí a objem jejich ekonomik činí 2,3 bilionu dolarů. Během příštích pěti let porostou čtyř až sedmiprocentním tempem, mnohem rychleji než západní ekonomiky. Z tohoto důvodu je region po Číně prioritní lokalitou pro zahraniční investory.

Spotřebitelé v jihovýchodní Asii milují nakupování. Indonésie a Filipíny mají podle loňského průzkumu spotřebitelské důvěry provedeného agenturou Nielsen nejvyšší spotřebitelský sentiment na světě, Thajsko a Malajsie patří do první desítky.

„V jihovýchodní Asii vloni rychle rostl počet vysoce kvalitních nákupních center, což tam láká globální retailové řetězce,“ vysvětluje výsledky realitní konzultantská firma CBRE. Nejvíce jich vzniklo v hlavním městě Vietnamu Hanoji, kde vloni otevřelo 30 center. Do první desítky se ale vešla také Manila.

Tradiční Thajsko

Tradiční nákupní destinací je také Thajsko. V Bangkoku na začátku měsíce otevřel své brány luxusní nákupní obchodní dům Central Embassy. Nákupní centrum otevřela thajská rodinná firma Central Group. „Tady nakupují bohatí lidé. Co se týče turistů, ti přijdou, pokud se zlepší politická situace,“ říká HR manažer Pasook Rojanagatanyoo žijící v Bangkoku. V Thajsku od května vládne armáda, která pučem ukončila vleklé protesty proti kabinetu premiérky Jinglak Šinavatrové.

Podle konzultantské firmy Bain & Co zvolila Central Group v Bangkoku správnou cestu. „Turisté mění své spotřební návyky, hledají nové destinace pro nákupy jako třeba Dubaj, jihovýchodní Asii a Austrálii,“ uvedla firma.

Trh s luxusním zbožím podle Bain & Co v jihovýchodní Asii roste 20procentním tempem, ve srovnání se sedmi procenty v Číně. Obchody s drahým zbožím vloni tvořily 26 procent nových retailerů v regionu.

„Po čínském zpomalení je pro výrobce luxusního zboží nutné myslet na další země jako třeba Indonésii, Vietnam, Malajsii, Thajsko a Filipíny, hustě osídlené země s rostoucí střední třídou,“ píše redaktorka New York Times Suzy Menkes.
Populace jihovýchodní Asie v roce 2020 dosáhne 650 milionů lidí a polovina z nich bude mladší třiceti let. Příští rok vstoupí v platnost program ASEAN Economic Community, což vytvoří jednotný trh a volný pohyb zboží.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org Maria Carmel P. Geverola - Manila