Austrálii by tažení proti tabáku mohlo přijít draho, hrozí jí žaloby

cigarety

cigarety

Austrálie se chce stát zemí s nejtvrdším postojem vůči cigaretové reklamě. Tamní vláda plánuje zavést zákaz firemních log na krabičkách cigaret a nahradit je odrazujícími fotkami nemocí z kouření, například rakoviny úst. Tabákový koncern Philip Morris se ale chce bránit soudní cestou. Nové opatření prý protiprávně snižuje hodnotu značky, a proto předloží žádost o kompenzace, které odhaduje na miliardy dolarů. O zavedení cigaret bez log se mluví i v Evropě.

Návrh zákona, který má lidi od kouření odrazovat, zamíří do australského parlamentu v červenci. Výrobcům zakazuje tisknout na obaly cigaret loga a reklamní obrázky. Místo toho se budou značky cigaret tisknout malým, jednotným písmem a na krabičkách budou velká zdravotní varování spolu s barevnými fotografiemi následků kouření. Zákon se má postupně zavádět od ledna 2012.

Výrobci cigaret ale protestují a hrozí soudními spory. Největší světový tabákový koncern Philip Morris si zažádal o náhradu škod jako první. Zákaz propagovat své produkty jako Marlboro nebo Alpine prý brání férové soutěži a snižuje hodnotu obchodní značek firmy.

„Předpokládáme, že náhrada půjde do miliard,“ uvedla tisková mluvčí koncernu Anne Edwardsová.
Australskou divizi Philip Morris vlastní skupina Philip Morris Asia se sídlem v Hongkongu. Ta předložila hlášení škody, v němž uvedla, že legislativní návrh porušuje bilaterální investiční smlouvu mezi Austrálií a Hongkongem. Koncern uvádí, že dohoda chrání majetek společností i s právy duševního vlastnictví včetně obchodních značek, které pro podnik představují aktiva klíčové hodnoty.

Vláda námitky tabákových koncernů odmítá. Podle ní návrh neporušuje žádný zákon, a proto ho nestáhne. „Krok zpátky neuděláme. Udělali jsme správné rozhodnutí a budeme ho dál prosazovat,“uvedla předsedkyně australské vlády Julia Gillardová.

O cigaretách bez log se uvažuje i v Evropské unii

O sjednocení podoby cigaretových krabiček, ze kterých by zmizely veškeré obrázky i loga, se začalo mluvit i v rámci sedmadvacítky. Tabákové výrobce iniciativa Evropské komise znepokojila. V Evropě argumentují podobně jako teď v Austrálii Philip Morris – prý je v ohrožení hospodářská soutěž.

U nás plán podporuje třeba poslanec ODS Boris Šťastný. Pro ČTK loni uvedl, že atraktivní design cigaretových krabiček má přitáhnout zejména mladistvé. „U těch, kteří kouřit začínají, hraje image velkou roli, a proto je dobré ji potlačit,“ dodal Šťastný.

Tabákové firmy také namítaly, že zhoršení identifikace cigaretových značek povede k posílení nelegálního obchodování s cigaretami. Podle mluvčího Celní správy Jiřího Bartáka by ale případné jednotné balení cigaret identifikaci pravosti neohrozilo.“Důležitá je tabáková nálepka a ta tam zůstane,“ vysvětlil Lidovým novinám Barták.