Brusel prý o manipulacích s emisemi léta věděl, s reakcí otálel

Měření emisí u vozu Volkswagen

Měření emisí u vozu Volkswagen Zdroj: ctk/AP

Komisař Evropské unie pro životní prostředí své kolegy už před více než dvěma lety varoval, že automobilky podvádějí při emisních testech. Vyplývá to z interních dokumentů Evropské komise, které má k dispozici deník Financial Times.

Povědomí o tom, že automobilky manipulují s emisními testy, bylo v nejvyšších kruzích EU značně rozšířené, a to přinejmenším od počátku roku 2013. Tehdejší komisař pro životní prostředí Janez Potočnik zaslal svému kolegovi zodpovědnému za průmysl Antoniovi Tajanimu dopis, v němž uváděl, že ministři z několika členských zemí se domnívají, že „hlavním důvodem“, proč se kvalita ovzduší nezlepšuje tak rychle, jak předpokládají normy EU, jsou „značné rozdíly“ mezi emisními testy vozidel a jejich výsledky ve skutečném provozu.

„Šíří se obavy, že výkony vozidel byly ušity na míru testovacímu cyklu na úkor dramatického zvýšení emisí mimo tento cyklus,“ napsal tehdy Potočnik podle Financial Times. „Můj úřad se dostává do nepříjemné pozice, když musí obhajovat setrvalou nečinnost komise a členských státu v reakci na tento zjevný problém,“ dodal.

Potočnik Tajaniho vyzval, aby předložil opatření trestající podvádějící automobilky, včetně zrušení emisních prověrek pro celé modelové řady tak, aby je výrobci s dotčenými modely museli absolvovat znovu.

Prioritu měl růst

Jádrem tehdejších diskusí byly značné rozdíly mezi emisemi oxidů dusíku naměřenými při laboratorních testech a v reálném provozu. Na to už v roce 2011 upozornilo Společné výzkumné středisko Evropské komise.

Potočnik Tajanimu psal v reakci na dopis dánské ministryně životního prostředí Idy Aukenové. Ta kritizovala rozhodnutí komise z roku 2012 odložit zavedení emisních testů, které by probíhaly ve skutečném provozu, na rok 2017. Podle ní měla komise na informace předložené výzkumníky reagovat co nejrychleji.

V odpovědi oba komisaři uvedli, že dřívější datum není možné kvůli nutnosti rozsáhlých konstrukčních úprav u dieselových motorů. Aukenová ale v rozhovoru pro Financial Times uvedla, že v roce 2013 měla v Evropské komisi absolutní prioritu podpora ekonomického růstu a zásah proti automobilkám tak nenašel dostatečnou podporou.

Další odklad?

Některé zdroje britského listu přitom naznačují, že Potočnik se už na jaře 2011 pokoušel při debatě o emisích upozornit na to, že automobilky testy manipulují. Brusel tak o podvodech zřejmě věděl až o čtyři roky dříve, než americká agentura EPA obvinila německý Volkswagen z používání podvodného softwaru v dieselových vozech.

Evropská komise a členské státy nyní uvažují o tom, že by automobilkám daly další dva roky na přípravu na nové, přísnější emisní testy. Ty by tak mohly začít platit až od roku 2019.