Češi přebírají v Astaně pavilon pro Expo 2017. Mezi exponáty bude i skládací elektrokolo
Důmyslnost řešení. Tak zní motto expozice, s níž se Česko představí na světové výstavě Expo 2017 v Astaně.
Právě v pátek tam česká delegace přejímá národní pavilon, který stejně jako celý výstavní areál postavil pořádající Kazachstán. Do 10. června, kdy tříměsíční akce oficiálně začne, zbývá vybavit interiér. „Umístíme tam osmnáct exponátů. Bude mezi nimi skládací elektrické kolo nebo chytrá lavička se solárními panely, která umožňuje připojení k internetu,“ uvedl komisař české účasti Jan Krs.
Expozici připraví na klíč firma Arteo. Ta získala zakázku v hodnotě 64 milionů korun ve výběrovém řízení – potvrdila se tak dřívější informace deníku E15. V tendru porazila jediného konkurenta, společnost Eltodo. Arteo teď ve spolupráci se subdodavateli zajistí výrobu, dopravu a instalaci exponátů. Zadání tendru výslovně uvádělo solární lavičky firmy Full Capacity a závěsnou miniturbínu firmy Mavel.
Společnost Škoda Praha a skupina ČEZ mají pomoci s prezentací 3D virtuálního modelu Elektrárny Ledvice. Firma Ekolo dodá dva kusy skládacích elektronických bicyklů. „Je možné propojit je s mobilním telefonem. Pokud kolo ví, například kolik vážíte, kam chcete jet a kolik energie zůstává v baterii, vypočítá, kdy bude potřeba dobíjet,“ informoval jednatel firmy Ekolo Jakub Ditrich.
„Vize je taková, že to nebudou statické exponáty a na kolech se návštěvníci budou moci také projet,“ dodal. Na světové výstavě však nebude možné přímo jmenovat konkrétní firmy, neboť tam platí zákaz komerční prezentace. Český pavilon kromě průmyslových výrobků představí také exponáty určené laické veřejnosti, které vycházejí z nápadů plzeňského centra Techmania. Svůj pult tam bude mít agentura CzechTourism, která umožní promítat videoprezentace jednotlivých českých krajů.
Letos bude „malé“ Expo
Výstava v Astaně bude podstatně menší než ta přede dvěma lety v Miláně. „Expo 2015 a Expo 2017 nejsou srovnatelné ani náročností příprav, ani rozlohou expozice, ani délkou trvání,“ zdůrazňuje Jiří František Potužník, který byl na předchozí světové výstavě českým generálním komisařem. Expo v Miláně trvalo půl roku a navštívilo ho přes 22 milionů lidí. To letošní v Astaně bude trvat jen tři měsíce a přijet má zhruba pět milionů návštěvníků.
Proto je letos podstatně nižší i rozpočet na českou expozici, který je 98 milionů korun. „Na českou účast v Miláně byl celkový rozpočet 230 milionů, což pokrylo stavbu původního pavilonu, půlroční provoz expozice o ploše 1200 metrů čtverečních a veškeré další služby a programy,“ připomíná Potužník. Ten upozorňuje, že stát ovšem na předchozí Expo vyčlenil pouze 130 milionů korun. „Dalších 100 milionů vydělala moje kancelář prodejem marketingových služeb a pronájmem výstavního prostoru, přičemž více než polovinu z toho investovaly ryze soukromé firmy. Něco takového se podařilo vůbec poprvé v historii národní účasti na světových výstavách,“ uvádí Potužník. Naopak koncepce letošní české účasti staví čistě na státních zdrojích. Komerční prezentace firem bude v Astaně přísně zakázána.