Clo za clo. USA zavedou reciproční tarify, mohly by zasáhnout třeba evropské automobilky
Americký prezident Donald Trump podepsal memorandum o zavedení recipročních cel. Americká cla by tak měla dosáhnout stejné výše, jakou je zatěžován dovoz amerických výrobků do ostatních zemí. Nová cla nevstoupí v platnost okamžitě, pokud je USA nakonec uplatní, výrazněji by zasáhla například Indii nebo evropské automobilky.
Reciproční cla by měla zohledňovat úroveň cel, která ostatní země uplatňují vůči dováženému americkému zboží. „V zájmu spravedlnosti jsem se rozhodl, že zavedu reciproční cla,“ uvedl Trump. „Je to spravedlivé vůči všem,“ dodal.
Podle agentury Bloomberg prezident přípravou návrhů pověřil Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) a ministerstvo obchodu. Trumpův kandidát na ministra obchodu Howard Lutnick uvedl, že administrativa tuto záležitost prostuduje do 1. dubna. Poté podle něj může prezident začít podnikat okamžité kroky.
Představitel Bílého domu, který před podpisem memoranda hovořil s novináři, uvedl, že u jednotlivých zemí se nebudou zohledňovat pouze jejich cla na dovoz amerického zboží, ale také další obchodní bariéry, a to například v podobně regulačních předpisů, daní z přidané hodnoty či vládních subvencí.
Podle agentury Bloomberg by Trumpovo rozhodnutí nezavádět cla okamžitě mohlo být vnímáno jako výzva k jednáním. Podobnou strategii již Trump použil při snaze přimět k ústupkům Mexiko, Kanadu a Kolumbii.
Představitel Bílého domu uvedl, že prezident doufá, že bude s ostatními zeměmi jednat o obchodních nerovnováhách. Trump by podle něj cla rád snižoval, pokud budou ostatní země ochotny přikročit k redukci vlastních cel či odstraňování jiných obchodních bariér.
Cla pro Volkwagen a další
Největší ekonomikou, kterou by reciproční cla mohla zasáhnout, je Indie. Ta zavedla na americké zboží průměrnou sazbu 9,5 procenta, což je výrazně více než tříprocentní sazba, kterou na dovoz indického zboží uplatňují Spojené státy. Podobně na tom jsou i další rozvíjející se ekonomiky jako Brazílie, Vietnam nebo Argentina.
Na úrovni výrobků by reciproční cla měla asi největší dopad na dovoz evropských automobilů do USA. Spojené státy uvalují na vozidla BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen clo 2,5 procenta, což je jen zlomek desetiprocentního cla, které má na dovoz amerických automobilů Evropská unie.
Z výroční zprávy Světové obchodní organizace (WTO) vyplývá, že zatímco EU zdaňuje americké výrobky o něco více než Spojené státy (4,5 procenta proti 3,9 procenta), větší část amerického vývozu do Evropy je ale bezcelní než naopak. Z hlediska obchodovaného objemu jsou tedy americká cla vyšší než cla v EU.