ChargeUp couvá z trhu elektronabíječek. Nebude dodávat hardware a řešení nabídne jen velkým hráčům

Společnost ChargeUp

Společnost ChargeUp Zdroj: Společnost ChargeUp

Kovář Vladimír, majitel Unicorn
2 Fotogalerie
Ondřej Souček
Diskuze (0)

Jeden z nejvýznamnějších českých hráčů na poli elektronabíječek skončil s jejich výstavbou. Společnost ChargeUp byznysmena Vladimíra Kováře prodala svou hardwarovou divizi konkurenční firmě DeFINE a nově se chce soustředit už jen na vývoj softwaru, tedy segment, se kterým ChargeUp začínal. I v něm je ale podle informací e15.cz v defenzivě a mění strategii.

ChargeUp dnes spravuje zhruba devět tisíc dobíjecích bodů, z toho polovinu v České republice a zbytek v zahraničí. Mezi jejich klienty patří například městská společnost Teplárny Brno nebo severské město Oslo. Nyní to ale na další expanzi nevypadá. Podle zjištění e15.cz firma už loni prodala skladové zásoby nabíjecích stanic a s tím i obchodní smlouvy s částí klientů. Ty za blíže nespecifikovanou sumu převzala společnost DeFINE z energetické skupiny Lehotsky Capital. 

„DeFINE bude zajišťovat dodávky související s výstavbou a údržbou dobíjecích stanic pro ChargeUp. Díky této spolupráci získá ChargeUp přístup ke klíčovým zdrojům, které umožní rychlejší expanzi a zlepšení kvality služeb v oblasti elektromobility,“ píše na svých stránkách DeFINE. Dál se firma k informaci nevyjadřuje a bez komentáře nechala i doplňující dotazy redakce s odkazem na dohodu o mlčenlivosti.

Strategické stažení

Ve stejném oficiálním oznámení šéf ChargeUpu Daniel Ševčík uvádí, že díky této strategické spolupráci se firmě podaří výrazně urychlit výstavbu kvalitní dobíjecí infrastruktury pro její zákazníky. „DeFINE je pro nás ideálním partnerem díky svým zkušenostem a schopnostem v oblasti energetické infrastruktury, elektromobilní infrastrukturu nevyjímaje,“ dodal dále.

Pozitivně laděné oznámení ale vynechalo informaci, že ChargeUp s výstavbou dobíječek zcela končí. Tuto informaci společnost serveru e15.cz potvrdila až nyní. „Společnost ChargeUp se vzhledem k rostoucí komoditizaci trhu s dobíjecími stanicemi rozhodla vrátit k původnímu podnikatelskému záměru. Tím je poskytování softwarového řešení pro provozovatele dobíjecí infrastruktury a uživatele dobíjecí infrastruktury,“ uvedla firma v oficiálním vyjádření.

Komoditizace trhu znamená stav, kdy se výrobek standardizuje, je jednoduché ho vyrobit a tím vzniká enormní tlak na marže producentů. Výstavba dobíjecí infrastruktury nikdy nebyla hlavním byznysem ChargeUpu, měla ale pomoci rozšířit počet dobíjecích bodů a přinést tak výnosy z rozsahu.

ChargeUp omezí i nabídku softwaru

Konec hardwarové části přitom může být jen mezikrok. Podle několika na sobě nezávislých zdrojů redakce e15 se někteří klienti ChargeUpu poohlížejí po novém softwarovém řešení a další jsou ze současného stavu nervózní. Část z nich si stěžuje na nedostatečnou péči. 

I z toho důvodu firma mění strategii. Podle informací e15 už se nechce soustředit na kvantitu, tedy na získání nových klientů za každou cenu, ale pouze na velké zákazníky, kterým chce své řešení nabízet na bázi jednotlivých projektů. Systém tedy nebude univerzální jako doposud, ale s každým zákazníkem bude firma řešení ladit na míru.

​Hlavní překážkou pro masovější rozvoj ChargeUpu je málo zákazníků na velký objem investovaných prostředků, jejichž návratnost je v nedohlednu. ChargeUpu se totiž nepodařilo získat tolik klientů, aby příjmy z jejich obsluhy dokázaly hradit údržbu a neustále potřebné zdokonalování systému.

Firmě Vladimíra Kováře tak podle informací e15.cz ujel vlak, který by se dal dohnat pouze velkou investicí. Tu ale podle všeho Kovář zatím vynaložit nechce. Podle dalších zdrojů redakce chce totiž momentálně rozvíjet především hlavní pilíře podnikání své další firmy Unicornu, tedy softwarové produkty a řešení na míru.

Složitý ztrátový trh

Čeští řidiči za loňský rok zaregistrovali celkem zhruba 36 tisíc elektromobilů, což je mnohem méně, než se ještě před pár lety čekalo. Na každou nabíječku tak ke konci roku připadalo přibližně jen kolem 8,5 tisíce vozu. Dobíječky dnes stavějí především distributoři elektřiny, tedy ČEZ, E.ON a PRE. Velkou síť má v Česku také společnost Tesla. Podle Asociace elektromobilového průmyslu jsou však veškeré dobíječky veskrze ztrátové. 

Masovější výstavba dobíjecích bodů se nyní vyplatí pouze gigantům s velkými podnikatelskými synergiemi, jako jsou například právě distributoři elektřiny. Díky tomu, že jsou kapitálově dostatečně vybaveni, si mohou dovolit budovat tržní podíl na dluh a počkat si, až dostatek elektromobilů na trhu překlopí podnikání do černých čísel.

Začít diskuzi