Costa Concordia se zvedla ze dna, záchranáři teď budou hledat zbylé oběti | E15.cz

Costa Concordia se zvedla ze dna, záchranáři teď budou hledat zbylé oběti

pav

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vyzvedávání vraku lodi Costa Concordia je u konce. Jeřáby vytahovaly vrak na hladinu od pondělního rána, celá operace skončila ve čtyři ráno druhý den. Loď je nyní ve vzpřímené poloze, avšak podpíraná pod kýlem i podél něj. Na jaře loď přesunou do přístavu a sešrotují.

Inženýři, kteří náročnou operaci vyzdvižení zajišťovali, sdělili, že plavidlo je nyní v ideální vertikální poloze. Předtím leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy. „Byla to dokonalá operace,“ řekl šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia.

Kolos z vody nejdříve táhla ocelová lana. Když se podařilo loď nadzvednout o 25 stupňů, byla napuštěna voda do obřích kovových nádrží připevněných na boku nad hladinou. Tíha této vody pak pomáhala dostat loď do svislé polohy. Stojí teď na umělém dně, které bylo předem připraveno.

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli řekl, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu. Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat.

Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku. Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude v létě příštího roku.

Costa Concordia má hrubou tonáž kolem 114 tisíc tun. Její vlastník, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Vytažení vraku Costa Concordia ve 30 sekundách:

Loď obsahuje tuny potravin a chemikálií

Následky případného neúspěchu vyprošťovací akce mohly být katastrofální. V lodi je spousta chemikálií, které by v případě rozlomení lodě a úniku do moře způsobily ekologickou katastrofu. Jde o tisícovky litrů maziv, barev, insekticidů či ředidel.

Dosud zavřené mrazáky jsou podle CNN plné mléka, sýrů či vajec a dalšího rozkládajícího se obsahu včetně 1268 kilogramů kuřecích prsíček, 8200 kilogramů hovězího, 2460 kilogramů sýra a 6850 litrů zmrzliny. Odstraňování obsahu zabere měsíce.

Stále se pohřešují dvě oběti nehody

V lodi jsou stále ostatky pasažérky Marie Grazie Tricaricové, která na palubě společně se svou 17letou dcerou slavila své 50. narozeniny. Dcera katastrofu přežila. Očekává se také nalezení ostatků 33letého člena posádky, indického číšníka Russela Rebella, který byl naposledy spatřen, jak pomáhá pasažérům při opouštění lodi.

Napřímením vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce po ztroskotání. Jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii. Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž ostrova a začalo nabírat vodu.

Autor: pav

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.